نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۰۰

انویدیا به کنترل بازار پردازنده‌های گرافیکی متهم شد

اسکات هرکلمن انویدیا را مافیای پردازنده‌های گرافیکی در جهان می‌داند که کنترل تمام زنجیره تأمین GPU را در دست دارد.

وب‌سایت Tom’s Hardware به‌نقل از وال استریت ژورنال گزارش داد که انویدیا دریافت سفارش برای پردازنده‌های دیتاسنتر را در صورت تمایل مصرف‌کننده به دیگر گزینه‌های موجود عمدا به تأخیر می‌اندازد. این ادعا از سوی شرکتی به نام GroQ مطرح شد که یک تولید‌کننده تراشه هوش مصنوعی جدید در این صنعت به‌شمار می‌آید.ظاهرا مصرف‌کننده‌ها از ترس تأخیر عمدی سفارش خود با احتیاط به‌سراغ بررسی دیگر سخت‌افزارهای موجود در این حوزه می‌روند.

جاناتان راس، مدیرعامل GroQ ادعا می‌کند که برخلاف اظهارات انویدیا مبنی‌بر توزیع عادلانه محصولات و پیشنهاد گزینه‌های جایگزین برای دسترسی به تجهیزات در صورت تأخیر در تحویل سفارشات، برخی مشتریان از برگزاری جلسه با دیگر شرکت‌های رقیب خودداری می‌کنند. این مشتریان که معمولا پیش از دریافت سفارشات خود اقدام به تسویه حساب با تأمین‌کننده می‌کنند، در صورت ارتباط با دیگر شرکت‌ها احتمال دارد که زمان تحویل سفارشات آن‌ها تا یک سال هم عقب بیافتد. بنابراین این شرکت‌ها با وجود تأخیر در زمان دریافت سفارشات ترجیح می‌دهند تا منتظر خبر انویدیا بمانند تا اینکه گزینه‌های موجود را در نظر بگیرند.

جلوگیری انویدیا از عرضه دیگر پردازنده های گرافیکی

در همین راستا اسکات هرکلمن، معاون ارشد و مدیرکل سابق AMD Radeon اظهار داشت که این شرایط بیش از حد تصور رواج پیدا کرده است. او مدعی است که انویدیا این استراتژی را برای مشتریان پردازنده‌های دیتاسنتر خود نیز پیاده کرده و با این کار حتی فروشندگان کالای دست دوم و رسانه‌ها را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

اسکات هرکلمن در این‌باره توضیح داد: «این اتفاق شاید بیش از حد انتظار رخ دهد. انویدیا این کار را با تولید‌کننده‌های تجهیزات اصلی، شرکت‌های واسطه، رسانه‌ها و مشتریان دیتاسنتر خود نیز می‌کند. آن‌ها ازطریق برنامه GPP انویدیا یاد گرفتند که این مسائل را در مطالب خود ننویسند. آن‌ها بعد از اینکه یک مشتری اقدام به ثبت سفارش می‌کند، دیگر محموله‌ها را ارسال نمی‌کنند. آن‌ها مافیای صنعت GPU هستند و کنترل کل زنجیره تأمین را در اختیار دارند.»

اسکات هرکلمن در ادامه خاطر نشان کرد که برنامه شراکت GeForce انویدیا موسوم به GPP ازطریق عدم ثبت کتبی توافقات، جوانب احتیاط توسط مشتریان را دوچندان کرده است. این شرکت در صورت هرگونه افشای جزئیات از توافقات GPP اقدام به بازرسی موشکافانه از رسانه‌ها می‌کند تا درنهایت عوامل آن را از حلقه ارتباطی خود خارج کند.


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده