نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۷ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۰۸

انویدیا احتمالا با کمبود پردازنده‌های گرافیکی نسل جدید خود مواجه خواهد شد

درحالی‌که حجم تقاضای بالایی برای پردازنده‌های گرافیکی نسل جدید انویدیا موسوم به Blackwell پیش‌بینی می‌شود، احتمال محدودیت در تأمین این محصولات در بازار وجود دارد.

نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی انویدیا مبتنی‌بر معماری Blackwell هنوز رونمایی نشده است، اما از همین حالا نشانه‌هایی از احتمال دشواری در دسترسی به این محصولات در زمان عرضه به بازار به چشم می‌خورد. این موضوعی است که توسط کالت کرس، مدیرمالی انویدیا در جریان گزارش مالی این شرکت در هفته‌ی جاری مطرح شده است. کرس در جریان صحبت‌های خود در اینباره می‌گوید: «ما انتظار داریم که محصولات نسل جدید ما با افزایش حجم تقاضا با محدودیت عرضه‌ی احتمالی مواجه شوند.»

البته با درنظرگرفتن شرایطی که هم‌اکنون انویدیا با آن مواجه است، چنین اتفاقی چندان دور از انتظار هم به‌نظر نمی‌رسد. درحال حاضر حجم تقاضای بالایی برای تراشه‌های هوش مصنوعی این شرکت وجود دارد و حالا جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا برای مواجهه با عرضه‌ی تراشه‌های آینده‌ی AMD در زمینه توسعه هوش مصنوعی و همچنین رفع مشکل مشتریانی که با هدف دلالی، بیش از نیاز خود به سفارش محصولات این شرکت می‌پردازند به مسئله‌ی انصاف در توزیع محصولات و نحوه تخصیص پردازنده‌های پرتقاضای این شرکت می‌پردازد و می‌گوید: «ما تمام تلاش خود را برای تخصیص عادلانه محصولات بین مشتریان خود به کار می‌گیریم و از عرضه‌ی بی‌مورد خودداری می‌کنیم.»

پردازنده های هوش مصنوعی انویدیا

حتی بدون هشدار کرس درباره احتمال به مشکل خوردن انویدیا در تأمین نیاز بازار نیز می‌توان با یک نتیجه‌گیری ساده‌، انتظار چنین اتفاقی را برای آینده داشت. به‌عنوان مثال، می‌دانیم که مشتریان بزرگ انویدیا مطمئناً برخی از این محصولات را تاکنون پیش خرید کردند. همچنین فعلا اطلاعات زیادی از معماری پردازنده‌های سری Blackwell در دسترس نیست اما گفته می‌شود که این اولین معماری انویدیا با طراحی چند تراشه‌ای یا multi-chiplet خواهد بود که به پیچیدگی بیشتر و تفاوت آن با قطعات نسل قبل می‌افزاید.

از سوی دیگر همان‌طور که وبسایت Tom's Hardware نیز به آن اشاره دارد، طراحی چند تراشه‌ای این پردازنده‌ها به‌دلیل ساده‌تر بودن افزایش بازده‌ی تولید تراشه‌های کوچکتر، فرایند تولید سیلیکون به کار رفته در آن‌ها را برای انویدیا آسان‌تر خواهد کرد.

یکی دیگر از عوامل موثر در این موضوع، توانایی تأمین کنندگان انویدیا برای رساندن خود به این میزان از تقاضا است. همه‌ی پردازنده‌های گرافیکی انویدیا که برای مصارف هوش مصنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرند، توسط تولیدکنندگان تراشه‌های نیمه رسانای تایوانی تولید می‌شوند که محدودیت‌های خاص خود را دارند. بعد از آن شایعات مربوط‌به احتمال عرضه‌ی زودهنگام تراشه‌های Blackwell توسط منابع Moore's Law is Dead مطرح می‌شود که احتمال دارد در سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۴ رخ دهد.

جنسن هوانگ مدیر عامل انویدیا

بنابراین با حجم بالایی از تقاضا برای GPUهای انویدیا و بازاری که منتظر عرضه‌ی محصولات جدید سری Blackwell است، فرقی نمی‌کند که این عرضه با محدودیت مواجه باشد یا خیر. از سوی دیگر، گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد عملکرد احتمالی پردازنده‌های گرافیکی Blackwell به بیرون درز کرده است که با برخی شایعات مبنی بر جهش عملکرد مشابه آن‌ها در مقایسه با سری RTX 3000 به RTX 4000 مطابقت دارد.

یک منبع غیررسمی در انجمن Chiphell نیز مدعی شده است که کارت گرافیک پرچم‌دار RTX 5090 در مجموع ۵۰ درصد افزایش را در زمینه تعداد هسته‌های پردازشی نسبت به مدل هم رده‌ی خود از نسل فعلی تجربه خواهد کرد که درکنار ۵۲ درصد افزایش پهنای باند حافظه گرافیکی و ۷۸ درصد افزایش میزان حافظه کش L2 و ۱۵ درصد افزایش فرکانس عملکرد GPU به ۱.۷ برابر افزایش عملکرد نسبت به RTX 4090 منجر خواهد شد.

درهرصورت به‌زودی صحت این اطلاعات تأیید یا تکذیب خواهد شد. انویدیا ماه آینده کنفرانس GPU Technology Conference را برگزار می‌کند که مدیرعامل این شرکت در آن به سخنرانی درباره هوش مصنوعی خواهد پرداخت. وبسایت Tweaktown معتقد است که این برنامه، بهترین فرصت برای رونمایی از معماری Blackwell است.


منبع techspot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده