تراشههای جدید اینتل باعث کرش کردن بازیها میشوند
اگر یکی از پردازندههای رده بالای نسل سیزدهم یا چهاردهم اینتل را در سیستمهای گیمینگ خود داشته باشید، ممکن است با کرش کردن برخی بازیها حین اجرا مواجه شده باشید. این مشکل که بهنظر میرسد بهطور عمده بازیهای ساخته شده ازطریق آنریل انجین را تحت تأثیر قرار میدهد، به تیم آبی و تراشههای پرمصرف و پرحرارت نسل جدید آنها ارتباط پیدا میکند. براساس گزارشهای متعددی که در اینباره منتشر شده است، پردازندههای Core i9-13900K و Core i7-14900K باعث کرش کردن بازیها و نمایش پیام «out of video memory» میشوند.
ظاهرا کاربران پردازندههای Core i9-13700 و Core i7-14700 نیز گاهی با این مشکل مواجه میشوند. در پست مفصلی که توسط وبسایت RAD، شرکت توسعهدهنده ویدیو کدک Bink و تکنولوژی فشرده سازی دادهی Oodle منتشر شده است، توضیح داده شد که این مشکل احتمالا هم به تنظیمات BIOS و هم سرعت کلاک و مصرف انرژی بالای پردازندههای اینتل مرتبط میشود. این مشکل ترکیبی باعث ناپایداری سیستم و رفتار غیرقابل پیشبینی آن تحت بارگذاری سنگین میشود.
RAD تأکید دارد که هیچگونه باگ نرمافزاری در Oodle یا Unreal باعث ایجاد این مشکل نشده است. درواقع تنظیمات «بیش از حد خوش بینانهای» که روی BIOS اعمال شده است، باعث شد تا درصدی کمی از پردازندهها از رنج سرعت کلاک عملکرد خود خارج شوند و زیر بار لودینگ سنگین دادهها، توان مصرفی بالاتری را عبور دهند تا درنهایت دستورالعملها را بهصورت نادرست اجرا کنند.
همانطور که اشاره شد، بهنظر میرسد که این مشکل، بازیهای Unreal Engine را بیش از سایرین تحت تأثیر قرار میدهد که به احتمال زیاد دلیل آن عملکرد فناوری فشرده سازی Oodle Data باشد. البته این خطا در نرمافزارهایی مانند CineBench و Prime95 و Handbrake نیز مشاهده شده است.
البته بهنظر میرسد که این مشکل چندان هم جدید نیست. استودیوی Fatshark، توسعهدهنده بازیهای Vermintide 2 و Warhammer 40,000: Darktide نیز دو ماه پیش در اینباره اعلام کرد که بازیکنانی که از پردازندههای i9-13900K/i7-13700K استفاده میکنند، با این کرشها مواجه شدند. همچنین برای رفع این مشکل، کاهش سرعت کلاک هستههای Performance Core از حالت x55 به x53 با استفاده از نرمافزار Intel Extreme Tuning Utility (XTU) توصیه شده است.
علاوهبراین، استودیوی Gearbox در ماه اوت سال گذشته، مشکل خطای «out of video memory» را برای برخی پردازندههای نسل سیزدهمی اینتل در بازی Remnant 2 گزارش کرده بود. در آن زمان نیز برای رفع این مشکل غیرفعالسازی نرم افزارهای اورکلاک یا استفاده از ابزار Intel (XTU) توصیه شده بود. هرچند تغییر در تنظیمات BIOS برخلاف XTU باعث میشود که این اصلاحات بعد از راه اندازی مجدد سیستم نیز پابرجا بماند.
بسیاری از کاربران در جریان فرایند کامپایل شیدر این کرشها را تجربه میکنند. بهعنوان مثال یکی از کاربران در اینباره مینویسد: «من متوجه شدم که بازیهای Star Wars: Jedi Survivor و Lies of P تا زمانیکه تنظیمات اورکلاک را به حالت پیش فرض برگرداندم، از یک جای مشخص جلوتر نمیروند. غیرفعالسازی یک سری ویژگیهای اورکلاک مخصوص مادربرد مثل Asus' MultiCore Enhancement نیز به حل این مشکل کمک میکند.»
البته برخی کاربران که با تنظیمات پیش فرض بازیها خود را اجرا میکردند نیز همچنان با این مشکل مواجه شدند. علاوهبراین موارد، وبسایت Tom's Hardware نیز بررسی خود را در اینباره صورت داده است که به زعم آنها، تنظیمات پیش فرض توان مصرفی بالا و محدودیتهای جریان عبوری که در برخی مادربردها ایجاد شده است، در این خطا نقش دارد.
در هرحال، داون کلاک کردن یا کاهش سرعت کلاک CPU، کاهش حد محدودیت جریان و ولتاژ پردازندهها، بهدلیل تأثیری که روی عملکرد پردازنده دارد، چیزی نیست که اکثر کاربران نسبت به آن خوشحال شوند. اما بهنظر میرسد که حداقل تعداد نسبتا کمی از کاربران نسل سیزدهمی پردازندههای Core i9/i7 با این مشکل مواجه هستند و بالاخره اینتل و سایر توسعهدهندگان دخیل در این مسئله باید بهزودی راهکار مناسبی را برای آن پیشنهاد کنند.