نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۳۰

پردازنده‌ گرافیکی میان رده RDNA 4 قدرتی برابر RTX 4080 دارد

ظاهرا پردازنده‌های گرافیکی میان‌رده و رده پایین سری RDNA 4 می‌توانند با توان پردازش گرافیکی RTX 4080 و 4060Ti برابری کنند.

منابع خبری پیش از این در گفت‌وگو با کانال یوتیوب Moore's Law is Dead (که سابقه خوبی در انتشار اطلاعات غیررسمی دارد) تأیید کرده بودند که شرکت AMD برای عرضه کارت‌های گرافیک میان‌رده و رده پایین جدید خود از نسل RDNA 4 برای سال ۲۰۲۴ برنامه دارد. حالا گزارش جدیدی از این کانال منتشر شده است که جزئیات بیشتری از اندازه Die، پردازنده‌های گرافیکی و بازه زمانی تعیین‌شده برای معرفی این محصولات را در بر می‌گیرد.

ظاهرا AMD برای رونمایی از نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی خود در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۴ آماده می‌شود. احتمالا تراشه‌های میان‌رده و رده‌پایین Navi 48 و Navi 44 اولین محصولاتی هستند که از این سری معرفی خواهند شد. درواقع هیچ‌یک از این پردازنده‌ها قادر به رقابت با رقبای پرچم‌دار خود از نسل بعدی نخواهند بود، اما می‌توانند با یک بازه قیمتی پایین‌تر، توان پردازش گرافیکی بسیار خوبی را در سطح برخی مدل‌های رده بالای نسل فعلی ارائه کنند.

البته همواره احتمال تغییر این اطلاعات وجود دارد، اما Moore's Law is Dead مدعی شده است که کارت گرافیک مبتنی‌بر تراشه Navi 48 با اندازه Die به‌مراتب کوچک‌تر، عملکردی بین Radeon RX 7900 XT پرچم‌دار نسل فعلی AMD و 7900XTX خواهد داشت. درواقع با اینکه اندازه تراشه RX 7900 XT به ۵۲۹ میلی‌متر مربع می‌رسد، این میزان برای Navi 48 بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلی‌متر مربع است که از این حیث نزدیک به RTX 4070 Ti Super انویدیا است.

باید به این نکته اشاره کرد که احتمالا اولین محموله‌ی تراشه‌های جدید AMD از یک رابط گذرگاه حافظه ۲۵۶ بیت و حافظه VRAM مبتنی‌بر فناوری GDDR6 با سرعت ۲۰ گیگابیت برخوردار خواهد بود. به‌طور کلی کارت گرافیک مجهز به تراشه Navi 48 را می‌توان رقیبی برای GeForce RTX 4080 در نظر گرفت. این درحالی است که GPU رده بالای GeForce با قیمت حدودی ۱۰۰۰ دلار به فروش می‌رسد، اما تراشه RDNA 4 در بازه قیمتی ۶۰۰ دلار عرضه خواهد شد.

کارت گرافیک سری RDNA 4

اما در خصوص مدل رده پایین Navi 44 نیز باید گفت که انتظار می‌رود عملکرد مشابهی با Radeon RX 7700 را شاهد باشیم که به‌راحتی RTX 4060 Ti را پشت سر می‌گذارد.

هنوز برای صحبت درباره قیمت کارت گرافیک مبتنی‌بر تراشه Navi 44 خیلی زود است، اما RX 7600 XT که مشابه این تراشه از دای ۲۰۴ میلی‌متری بهره می‌برد، با قیمت ۳۲۹ دلار به‌فروش می‌رسد.گفته می‌شود نمونه اولیه پردازنده‌های RDNA 4 به سرعت کلاک بوست ۳ تا ۳.۳ گیگاهرتز نیز رسیده است. ضمن اینکه باید گفت فهرست محصولات جدید AMD نیز با طراحی تراشه یکپارچه و برپایه فناوری ساخت ۵ نانومتری TSMC موسوم به N4P تولید می‌شوند.

تصور می‌شود که محصولات پیش‌رو سری RDNA 4 با محصولات خانواده Battlemage اینتل به رقابت بپردازند. عرضه این محصولات نیز برای نیمه دوم سال ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده است. گزارش‌های اولیه از انطباق پروسس نود این محصولات بر فناوری ساخت ۵ نانومتری TSMC موسوم‌به N4P حکایت دارند. ضمن اینکه برخلاف سری RDNA 4 و خانواده Alchemist اینتل، فهرست Battlemage شامل پردازنده‌های گرافیکی رده بالای گیمینگ نیز خواهد بود.

بااین‌حال مهم‌ترین رقبای پیش روی AMD در اواخر سال جاری میلادی، سری RTX 5000 انویدیا خواهد بود که برپایه پروسس نود ۳ نانومتری TSMC تولید می‌شوند و انتظار می‌رود ارتقاء چشم‌گیری را نسبت‌به سری RTX 4000 داشته باشند.


منبع techspot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده