نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۳۰

کارت گرافیک RTX 4080 SUPER تفاوت‌های جالب توجهی با RTX 4080 دارد

بررسی‌ها نشان می‌دهد که تعداد فازهای پاور بُرد اصلی کارت گرافیک RTX 4080 SUPER نسبت‌به نسخه اصلی کاهش یافته است.

بیشتر بررسی‌های انجام‌شده روی کارت گرافیک جدید RTX 4080 SUPER روی عملکرد آن نسبت‌به نسخه اصلی 4080 تمرکز دارند و کمتر مقاله یا ویدیویی را می‌توان پیدا کرد که از نظر سخت‌افزاری به داخل محفظه کارت گرافیک نگاهی داشته باشند. مطابق انتظار بیشتر قسمت‌های سخت‌افزار به‌کاررفته در این کارت با نسخه قبلی آن یکسان است. البته که کارت گرافیک RTX 4080 SUPER با رنگ‌بندی جدیدی همراه شده است، اما تفاوت‌های جالب توجهی هم در طراحی بُرد اصلی این کارت به چشم می‌خورد.

براساس گزارش Geekerwan، بُرد PCB به‌کاررفته در کارت گرافیک RTX 4080 SUPER فازها یا قسمت‌های مختص تأمین توان مصرفی کمتری نسبت‌به نسخه غیر SUPER کارت گرافیک RTX 4080 دارد. انویدیا تعداد این فازها را از ۱۳ به ۱۱ عدد کاهش داده است و همچنان تعداد فازهای حافظه گرافیکی را از ۳ به ۲ عدد رسانده است. علاوه‌بر‌این حذف یک فاز دیگر در نزدیکی کانکتور برق نیز به چشم می‌خورد. همچنین باید به این نکته نیز اشاره کرد که نسخه کاستوم ASUS ROG STRIX نیز توسط این سایت بررسی شده است که تفاوتی را با نسخه اورجینال آن نشان نمی‌دهد.

PCB کارت گرافیک 4080SUPER و نسخه اورجینال آن

کارشناس Geekerwan معتقد است که تغییر طراحی PCB این کارت توسط انویدیا منجربه کاهش توان مصرفی طی کاربری گیمینگ آن شده است. با اینکه TDP این کارت ۳۲۰ وات تعیین شده است، توان واقعی مصرفی آن در حین گیمینگ ۲۴۶ وات می‌رسد که کمتر از ۲۵۱ وات RTX 4080 است. این اعداد در گزارش وب‌سایت رسمی انویدیا درج شده است:

توان مصرفی کارت های گرافیک انویدیا

بررسی‌های انجام‌شده توسط این منبع نشان می‌دهد که یک تغییر جزئی در اسم رمز GPU نیز اعمال شده است. پردازنده گرافیگی RTX 4080 SUPER با لیبل PRESS SAMPLE مشخص شده است. قاعدتاً منابع بررسی سخت‌افزاری این قبیل محصولات، پیش از معرفی رسمی آن یک نسخه‌ی اولیه از آن را دریافت می‌کنند که معمولاً با لیبل QUAL SAMPLE عرضه می‌شوند یا اصلاً لیبل ندارند. بنابراین این اولین بار است که انویدیا کارت گرافیک خود را (احتمالا صرفا در نسخه Founders Edition) با این لیبل عرضه می‌کند.

تا جایی‌که می‌دانیم این موضوع درباره RTX 4070 SUPER صدق نمی‌کند. 4070Ti SUPER و تمام مدل‌های قبلی آن یعنی 4070Ti و 4060/4060Ti نیز نسخه Founders Edition نداشتند؛ بنابراین چنین لیبلی هم وجود نداشت.

این تغییرات چندان مهم نیستند، اما به‌هرحال نتایج بررسی جالبی هستند که حتما دلیلی پشت آن‌ها است.کارت گرافیک RTX 4080 SUPER بیشتر برپایه نسخه غیر SUPER این کارت طراحی شده است و باتوجه‌به توان مصرفی مشابه این دو کارت، شرکای تجاری انویدیا زحمت تغییر PCB کارت گرافیک RTX 4080 را برای تولید این محصول به خود ندادند. اما خود انویدیا بنا به دلایلی برای نسخه Founders Edition چنین تصمیمی را گرفته است.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده