نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۳۵

کارت گرافیک RTX 3050 6GB تا ۲۰ درصد کندتر از نسخه ۸ گیگابایتی آن است

ComputerBase اولین نتایج عملکرد کارت گرافیک RTX 3050 6GB و مقایسه آن با نسخه ۸ گیگابایتی این GPU را منتشر کرده است.

انویدیا به‌تازگی از کارت گرافیک RTX 3050، یکی از جدیدترین محصولات خود برای پلتفرم دسکتاپ رونمایی کرده که اینبار از ۶ گیگابایت حافظه گرافیکی در ساختار آن استفاده شده است. اخبار مربوط‌به معرفی این GPU برای مدتی در رسانه‌ها مطرح شده بود؛ لذا رونمایی از آن چندان هم غیرمنتظره نبود. البته مشخصات فنی این کارت اوایل ژانویه تأیید شد. هدف انویدیا از معرفی کارت گرافیک RTX 3050 6GB، ارائه ارزان‌قیمت‌ترین GPU نسل جدید به بازار است که احتمالاً برای رقابت با محصولاتی مانند Ark A580 یا سری RX 6600 عرضه شده است.

این شرکت مدت‌ها بود که یک پیشنهاد زیر ۲۰۰ دلاری را در لاین‌آپ محصولات خود قرار نداده بود. کارت گرافیک RTX 3050 6GB از یک پردازنده گرافیکی GA107-325 با ۲۳۰۴ هسته CUDA بهره می‌برد که ۱۰ درصد کمتر از نسخه ۸ گیگابایتی آن است. علاوه‌بر‌این GPU این کارت توان مصرفی به نسبت پایین‌تری دارد که به‌صورت اسمی ۷۰ وات تعیین شده است. بنابراین شرکای تجاری انویدیا می‌توانند این کارت گرافیک را بدون کانکتور برق نیز طراحی و به فروش برسانند.

این میزان ۴۰ درصد کمتر از توان مصرفی نسخه ۸ گیگابایتی RTX 3050 است. در ادامه کارت‌های گرافیک زیر ۲۰۰ دلاری انویدیا را که به‌صورت عمومی در بازار در دسترس قرار دارد مشاهده می‌کنید:

  • کارت گرافیک GTX 1650 – قیمت: ۱۴۹ دلار – ۸۹۶ هسته CUDA و ۴ گیگابایت حافظه GDDR5 (آوریل ۲۰۱۹)
  • کارت گرافیک GT 1630 – قیمت: ۱۶۹ دلار – ۵۱۲ هسته CUDA و ۴ گیگابایت حافظه GDDR6 (ژوئن ۲۰۲۲)
  • کارت گرافیک RTX 3050 – قیمت: ۱۶۹ دلار – 2304 هسته CUDA و 6 گیگابایت حافظه GDDR6 (فوریه ۲۰۲۴)

وقتی به تاریخچه عرضه کارت‌های گرافیک زیر 200 دلار انویدیا نگاهی بیاندازیم، خواهیم دید که RTX 3050 6GB آپشن جالب توجهی برای کاربران محسوب می‌شود. نسل قبلی این محصول که GT 1630 محسوب می‌شود، هسته‌هایی به مراتب کمتری از این GPU داشته است اما در زمان عرضه با قیمت بالاتری به فروش می‌رسید. اما فراموش نکنیم که این GPU در دوران چالش برانگیز پساکرونا به هدف خود که تعدیل قیمت‌های بازار بود رسیده بود.

کارت گرافیک RTX 3050 از نظر تعداد هسته ۲.۵ برابر بیشتر از GTX 1650 و ۴.۵ برابر بیشتر از GT 1630 هسته دارد و سؤال کلیدی این است که باوجود نزدیک بودن مشخصات آن با نسخه ۸ گیگابایتی RTX 3050 چرا با همین نام روانه بازار شده است.

اما به‌لطف انتشار درایور اختصاصی این GPU پیش از عرضه رسمی توسط انویدیا و داده‌های بررسی ComputerBase حالا می‌توانیم نگاه اولیه‌ای به مشخصات و عملکرد فنی این کارت داشته باشیم.

نتایج عملکرد کارت گرافیک RTX 3050 6GB

نتایج تست‌های بنچمارک شبیه‌ساز این کارت نشان می‌دهد که ۲ گیگابایت کاهش حجم حافظه VRAM تاثیر چشمگیری روی عملکرد آن ندارد. بااین‌حال این کارت در هر ۴ تست ۲۰ درصد کاهش سرعت عملکرد را در مقایسه با ورژن ۸ گیگابایتی آن نشان می‌دهد. این افت عملکرد با در نظر گفتن ۴۶ درصد کاهش توان مصرفی آن بسیار خوب و قابل قبول به‌نظر می‌رسد. در تست‌های گیمینگ این کارت نیز فعلاً فقط نتایج عملکرد آن با بازی Cyberpunk 2077 در دسترس قرار دارد که مجدداً فاصله مشابهی به چشم می‌خورد.

عملکرد گیمینگ کارت گرافیک RTX 3050 6GB

ComputerBase وعده انتشار نتایج کامل تست‌های بنچمارک این کارت را در آینده نزدیک داده است که تمرکز آن مقایسه عملکرد RTX 3050 6GB با رقبایی مانند Radeon RX 6600 و GTX 1650 است.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده