نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۴۶

سامسونگ به‌زودی از حافظه گرافیکی ۳۷ گیگابیتی GDDR7 رونمایی می‌کند

سامسونگ برای رونمایی از تکنولوژی حافظه ۳۷ گیگابیت بر ثانیه GDDR7 جهت استفاده در نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی در ISSCC آماده می‌شود.

رویداد پیش روی ISSCC 2024 میزبان رونمایی از نسل جدید حافظه‌های پر سرعت سامسونگ برای نسل آینده پردازنده‌های گرافیکی خواهد بود که با نرخ انتقال اطلاعات ۳۷ و ۳۵.۴ گیگابیت برثانیه خود، مشخصات سری GDDR7 تراشه‌های حافظه سامسونگ و SK Hynix را شکل می‌دهند. هر دو این شرکت‌ها در نظر دارند تا با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوآورانه سیگنالینگ PAM3 و NRZ به توسعه‌ی فناوری ماژول‌های حافظه‌ به کار رفته در پردازنده‌های گرافیکی بپردازند.

البته فناوری GDDR7 قبل از این با سرعت ۳۲ گیگابیت بر ثانیه به‌صورت رسمی رونمایی شده است اما سامسونگ و SK Hynix در اینجا مرزهای تکنولوژی GDDR7 را گسترش خواهد داد و سرعت انتقال داده‌های بالاتری را در اختیار کاربران این تراشه‌ها قرار می‌دهند. اما علاوه‌بر‌این دو نام، میکرون نیز در این رقابت حضور دارد و پیش از این وعده‌ی معرفی حافظه‌ی GDDR7 خود با سرعت ۳۶ گیگابیت بر ثانیه را به طرفداران داده است که انتظار می‌رود تا اوایل سال ۲۰۲۶ برای کاربران عمومی در دسترس قرار بگیرد.

حافظه گرافیکی ۳۷ گیگابیتی GDDR7

اگر به‌خاطر داشته باشید سامسونگ یکی از اولین شرکت‌هایی بود که اقدام به معرفی تکنولوژی GDDR6 با سرعت حداکثر ۲۴ گیگابیت بر ثانیه کرد. این فناوری هنوز به پتانسیل کامل خود در هیچ کارت گرافیک دسکتاپی مورد استفاده قرار نگرفته است. درحال حاضر سریع‌ترین حافظه‌ی GPU در میان محصولات تجاری متعلق به کارت گرافیک جدید RTX 4080 SUPER است که سرعت تراشه حافظه آن با استفاده از یک رابط گذرگاه ۲۵۶ بیت به ۲۳ گیگابیت بر ثانیه می‌رسد.

این درحالی‌است که کارت گرافیک پرچم‌دار RTX 4090 از سرعت حافظه کمتری برخوردار است که در بیشترین حالت به ۲۱ گیگابیت بر ثانیه می‌رسد. بنابراین احتمال اینکه ظرفیت کامل تراشه‌های نمایش داده شده در ISSCC فوراْ در کارت‌های گرافیک نسل جدید RTX 50 یا RX 8000 مورد استفاده قرار بگیرند بسیار پایین است. اما انتظار می‌رود که جزئیات بیشتر و احتمالاً یک نقشه راه در این مراسم در اختیار ما قرار بگیرد تا حداقل از زمان‌بندی به کارگیری این فناوری‌ها در کارت‌های گرافیک گیمینگ رده مصرف‌کننده مطلع شویم.

حتی اگر برنامه‌ریزی میکرون را برای عرضه‌ی این فناوری ملاک قرار دهیم، ممکن است حتی تا دو نسل بعد هم شاهد به کارگیری آن در کارت‌های گرافیک انویدیا و AMD نباشیم. سرعت حافظه‌های GDDR و پهنای باند آن‌ها:

  • سرعت حافظه GDDR6X ازطریق یک رابط گذرگاه ۲۵۶ بیت: ۲۴ گیگابیت برثانیه (پهنای باند ۷۳۶ گیگابایت بر ثانیه) – RTX 4080 SUPER
  • سرعت حافظه GDDR6 ازطریق یک رابط گذرگاه ۳۸۴ بیت: ۲۰ گیگابیت برثانیه (پهنای باند ۹۶۰ گیگابایت بر ثانیه) – RX 7900 XTX
  • سرعت حافظه GDDR6X ازطریق یک رابط گذرگاه ۳۸۴ بیت: ۲۱ گیگابیت برثانیه (پهنای باند ۱.۰۰ ترابایت بر ثانیه)
  • سرعت حافظه GDDR6 ازطریق یک رابط گذرگاه ۲۵۶ بیت: ۲۴ گیگابیت برثانیه (پهنای باند ۷۶۸ گیگابایت بر ثانیه)
  • سرعت حافظه GDDR6 ازطریق یک رابط گذرگاه ۳۸۴ بیت: ۲۴ گیگابیت برثانیه (پهنای باند ۱.۱۵ گیگابایت بر ثانیه)
  • سرعت حافظه GDDR7 ازطریق یک رابط گذرگاه ۲۵۶ بیت: ۳۲ گیگابیت برثانیه (پهنای باند ۱.۰۰ ترابایت بر ثانیه)
  • سرعت حافظه GDDR7 ازطریق یک رابط گذرگاه ۳۸۴ بیت: ۳۲ گیگابیت برثانیه (پهنای باند ۱.۵۳ ترابایت بر ثانیه)
  • سرعت حافظه GDDR7 ازطریق یک رابط گذرگاه ۲۵۶ بیت: ۳۷ گیگابیت برثانیه (پهنای باند ۱.۱۸ ترابایت بر ثانیه)
  • سرعت حافظه GDDR7 ازطریق یک رابط گذرگاه ۳۸۴ بیت: ۳۷ گیگابیت برثانیه (پهنای باند ۱.۷۹ ترابایت بر ثانیه)

۲۰ درصد بهینه سازی بیشتر با تراشه های حافظه GDDR7

سامسونگ در اظهارات عمومی اخیر خود به فناوری حافظه GDDR7 اشاره داشته و وعده‌ی بهبود ۲۰ درصدی در بهینه‌سازی مصرف انرژی و ارائه‌ی یک پهنای باند ۱.۵ ترابایتی را برای طرفداران به‌همراه دارد. این میزان ۱.۴ برابر بیشتر از حداکثر پهنای باند ۱.۱ ترابایتی تراشه‌های GDDR6 است. نکته مهم‌تر اینکه چنین سرعتی هنوز در جدیدترین محصولات سری RTX 40 یا RX 7000 هم مشاهده نشده است.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده