نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۵ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۵۹

قیمت RTX 4070 Super کاهش سریعی داشته است

درحالی‌که زمان کمی از عرضه کارت گرافیک RTX 4070 Super به بازار می‌گذرد، قیمت این GPU در اروپا به زیر نرخ مصوب سقوط کرده است.

به گزارش وبسایت Tweaktown، تنها بعد از گذشت یک روز از زمان عرضه کارت گرافیک RTX 4070 SUPER، قیمت این GPU در اروپا به زیر نرخ مصوب MSRP افت کرد. فروشگاه‌های متعددی در اتریش، آلمان و لهستان وجود دارند که از همین حالا کارت گرافیک RTX 4070 SUPER را با تخفیف به خریداران عرضه می‌کنند تا قیمت تمام شده‌ی آن کمتر از نرخ تعیین شده از سوی انویدیا باشد.

اولین‌بار یکی از فروشگاه‌های آنلاین لهستانی بود که مدل Gainward یا Ghost کارت گرافیک RTX 4070 SUPER را با قیمتی معادل ۵ درصد زیر MSRP به فروش گذاشت. بعد از آن یک فروشگاه اتریشی قیمت نسخه INNO3D TWIN X2 آن را حدود ۵ درصد کاهش داد و سپس یک مرکز عرضه آلمانی RTX 4070 SUPER را ۳ درصد کمتر از نرخ مصوب برای فروش در فهرست خود قرار داد.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید این تخفیف‌ها درصدهای جزئی و پایینی هستند اما همچنان برای کارت گرافیک جدیدی که تنها یک روز است عرضه شده است، غیرعادی و عجیب به‌نظر می‌رسد. به این ترتیب یک سری گمانه‌زنی‌ها مبنی‌بر فروش نه چندان خوب RTX 4070 SUPER در روز عرضه این GPU مطرح شده است که کانال یوتیوب Moore's Law is Dead نیز به نقل از چند منبع موثق آن را تایید کرده است. بااین‌حال گفته می‌شود که این کاهش قیمت‌ها تاکنون مختص اروپا است و کشورهای دیگر از جمله آمریکا تحت تأثیر آن قرار نگرفتند.

کارت گرافیک RTX 4070 Super

اما به هر حال اگر این روند ادامه پیدا کند، بعید نیست که قیمت این کارت گرافیک در سایر کشورهای جهان نیز با روند کاهشی مواجه شود. به‌خصوص در شرایطی که موجودی بالای فروشگاه‌های بزرگی مانند Newegg نیز می‌تواند تأیید دیگری بر احتمال حجم فروش پایین این GPU باشد. همان‌طور که در شرایط بالا رفتن تقاضا و عرضه‌ی کم محصولات شاهد افزایش بی‌رویه قیمت کالاها هستیم، عدم استقبال از یک محصول و عرضه‌ی مداوم آن نیز می‌تواند به کاهش قیمت منجر شود.

البته که هنوز کار برای محصولات جدیدی مانند کارت گرافیک RTX 4070 SUPER تازه شروع شده است و نباید به این زودی‌ها درباره میزان استقبال کاربران از آن قضاوت کرد. درواقع باید فعلاً این GPU وقت داد تا ببینیم آیا انویدیا واقعاً در متقاعد کردن کاربران برای ارتقاء به این محصول با دردسر مواجه است یا خیر.

طبیعتاً هنوز هم چیزهای مثبت زیادی درباره این GPU وجود دارند اما انویدیا حتی درصورت مواجه شدن با مشکلات فروش این محصول چند گزینه دیگر را در مقابل خواهد داشت. یکی از این راهبردها، افزایش حجم تولید کارت گرافیک RTX 4070 Ti SUPER و اولویت دادن به آن است که می‌تواند با حجم حافظه گرافیکی ۱۶ گیگابایتی خود به یک گزینه جایگزین مناسب برای کاربران معترضی تبدیل شود که معتقد هستند حافظه گرافیکی ۱۲ گیگابایتی RTX 4070 SUPER برای یک کارت گرافیک سطح متوسط و رو به بالای ۵۹۹ دلاری کافی نیست.

مقایسه امتیازات GeForce RTX 4070 SUPER

به‌طور خلاصه باید گفت که کارت گرافیک RTX 4070 SUPER حدودا ۷ درصد تعداد هسته‌های کمتری نسبت‌به RTX 4070 Ti SUPER دارد؛ بنابراین عملکرد آن نیز ۴ تا ۷ درصد کندتر از مدل غیر SUPER نسخه‌ Ti خواهد بود. در مقابل اگر نتایج عملکرد RTX 4070 SUPER را با کارت گرافیک RTX 4070 مقایسه کنیم، یک ارتقاء ۲۱.۷ درصدی را در تعداد هسته‌ها و یک پیشرفت ۹ الی ۱۲.۶ درصدی را در عملکرد آن مشاهده خواهیم کرد. احتمالا دلیل این اتفاق افزایش جزئی توان مصرفی آن به میزان ۱۰ درصد یا ۲۰ وات بوده است.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع tweaktown
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده