نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۲۷ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۳۳

RTX 3050 6GB با ۲۳۰۴ هسته و ۷۰ وات توان مصرفی عرضه می‌شود

کارت گرافیک جدید GeForce RTX 3050 6GB علاوه‌بر کاهش حجم حافظه گرافیکی با تعداد هسته‌های CUDA کمتر و توان مصرفی پایین‌تر از راه می‌رسد.

انویدیا آماده عرضه مدل جدیدی از خانواده‌ی کارت‌های گرافیک GeForce RTX 30 از نسل قبل می‌شود که قرار است چند هفته‌ی دیگر به بازار محصولات پایین رده‌ی تیم سبز وارد شود. GeForce RTX 3050 6GB محصول جدیدی است که برخلاف مدل ۸ گیگابایتی آن در سال ۲۰۲۲ از تعداد هسته‌های CUDA کمتری برخوردار است و حجم حافظه گرافیکی آن نیز کاهش یافته است. اما در نتیجه‌ی این تضعیف، توان مصرفی این کارت نیز کمتر شده است. به‌طوری که دیگر حتی نیاز به کانکتورهای برق خارجی نخواهد داشت.

براساس اطلاعات ارائه شده، GeForce RTX 3050 6GB از ۲۳۰۴ هسته‌ی CUDA برخوردار است که از نظر پیکربندی به ورژن OEM کارت گرافیک RTX 3050 شباهت دارد. در این GPU رابط گذرگاه حافظه نیز به ۹۶ بیت کاهش پیدا کرده است که برخلاف نسخه‌های ۱۲۸ بیتی (از جمله ورژن OEM که به آن اشاره شد) این تغییر به کاهش چشمگیری در پهنای باند حافظه گرافیکی منجر می‌شود تا این مقدار را از ۲۲۴ گیگابایت بر ثانیه به فقط ۱۶۸ گیگابایت بر ثانیه برساند.

کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 3050 6GB

در ادامه خلاصه‌ای از تغییرات مشخصات فنی کارت گرافیک GeForce RTX 3050 6GB را در مقابل نسخه اورجینال ۸ گیگابایتی آن مشاهده می‌کنید:

  • تعداد هسته‌های GPU از ۲۵۶ به ۲۳۰۴ هسته (۱۰ درصد کاهش)
  • حجم حافظه گرافیکی: از ۸ گیگابایت به ۶ گیگابایت (۲۵ درصد کاهش)
  • پهنای باند حافظه: از ۲۲۴ گیگابایت بر ثانیه به ۱۶۸ گیگابایت بر ثانیه (۲۵ درصد کاهش)
  • سرعت کلاک GPU: از ۱۵۵۲/۱۷۷۷ مگاهرتز به ۱۰۴۲/۱۴۷۰ مگاهرتز (۳۲ و ۱۷ درصد کاهش)
  • توان مصرفی: از ۱۳۰ وات به ۷۰ وات (۴۶ درصد کاهش)

براساس اطلاعاتی که ازطریق شرکای تجاری انویدیا به‌دست آمده است، کارت گرافیک GeForce RTX 3050 6GB توان مصرفی TDP پردازنده گرافیکی را از ۱۳۰ وات به ۷۰ وات می‌رساند. این کاهش توان مصرفی تاثیر به‌سزایی در سرعت کلاک GPU می‌گذارد به‌طوری که سرعت کلاک پایه آن را ۵۱۰ مگاهرتز کمتر می‌کند و به ۱۰۴۲ مگاهرتز می‌رساند. این درحالی‌است که سرعت بوست کلاک آن کمتر تحت تاثیر قرار گرفته و با ۳۰۷ مگاهرتز کاهش به ۱۴۷۰ مگاهرتز رسیده است.

قبلا گفته می‌شد که کارت گرافیک GeForce RTX 3050 6GB به‌لطف کاهش توان مصرفی در برخی مدل‌ها با یک سیستم‌ خنک‌کننده گذار همراه خواهد شد.  کارت گرافیک GeForce RTX 3050 6GB تا چند هفته‌ی دیگر برای خرید در دسترس قرار خواهد گرفت. هنوز مشخص نیست که چرا این محصول به‌جای RTX 3040 همچنان RTX 3050 نامیده شده است.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده