نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۲۱ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۴۳

ایسوز از کارت گرافیک RTX 4090 BTF بدون نیاز به کابل برق رونمایی کرد

کارت‌های گرافیک جدید RTX 4090 و RTX 4070 Ti ایسوز نیازی به اتصال کانکتورهای 12VHPWR ندارند و ازطریق یک کانکتور مخصوص PCle مستقیماً به مادربرد متصل می‌شوند.

از آنجایی‌که ایسوز چند ماهی است که کانسپت کارت‌های گرافیک بدون کابل خود را تبلیغ می‌کند، شاید این محصول چندان جدید هم نباشد؛ اما این شرکت به زمان نیاز داشت تا اینبار نه نمونه‌ی اولیه بلکه محصول نهایی مورد نظر خود را تولید و آن را از هر جهت برای مصرف‌کننده نهایی آن آماده کند. نوآوری ارائه شده در این محصول BTF نامیده شده و به‌عنوان جایگزینی برای کانکتورهای جلویی مادربرد مطرح شده است. درواقع این کانکتورها بدون به کارگیری کابل و در سمت دیگر کارت گرافیک مخفی شدند تا به یک کانکتور جدید مبتنی بر درگاه PCle تبدیل شوند.

کانکتور جدید کارت‌های گرافیک ایسوز، لزوم استفاده از کابل برای اتصال به مادربرد را حذف کرده و توان مصرفی را مستقیماً ازطریق کانکتور به کارت منتقل می‌کند. بنابراین در کارت‌های گرافیک RTX 40 BTF خبری از کانکتورهای 12VHWPR نخواهد بود. این قابلیت فعلاً روی دو مدل رده بالا از خانواده پردازنده‌های گرافیکی نسل فعلی انویدیا پیاده‌سازی شده است که شامل مدل پرچم‌دار RTX 4090 ROG Strix نیز می‌شود. ایسوز همچنین مدل RTX 4070 TI SUPER از سری TUF Gaming را عرضه خواهد کرد که این مدل هم با این مدل کانکتور طراحی خواهد شد.

ایسوز برای عملی کردن این ایده با شرکت‌های مختلفی همکاری کرده است. لازم به ذکر است که استفاده از این نوع کانکتورها نیازمند برخورداری از مادربردهای خاصی است که قابلیت اتصال کارت گرافیک به این شکل را داشته باشند. همچنین باید برای نحوه اختصاص فضای اشغال شده در کیس سیستم نیز راهکاری را اندیشید. این کانسپت عملاً تحولی در سری محصولات BTF این شرکت محسوب می‌شود که روی حذف کابل‌های جلوی چشم تأکید دارد.

درگاه BTF کارت گرافیک GeForce RTX 4090 BTF

درحال حاضر هیچ برند تولید کننده GPU دیگری به پشتیبانی از این طرح نپرداخته است. بنابراین محصولات سری ASUS RTX 40 BTF خاص و کمیاب خواهند بود. کار دشواری که ایسوز برای تبلیغ این محصولات در پیش دارد، لزوم برخورداری از یک سری مادربردهای خاص است که قابلیت نصب این کارت‌های گرافیک را داشته باشند.

ایسوز برای این کار یک ایده جالب را در نظر دارد، یک آداپتور ویژه که روی سمت نری کانکتور PCle در GPU نصب شده و باعث دور زدن کابل نیتیو 12VHWPR می‌شود. این آداپتور روی هر مادربردی نصب نمی‌شود؛ اما با طراحی Mini-ITX کامپیوترها سازگاری داشته و درحالتی که GPU به‌صورت عمودی قرار بگیرد، قابلیت استفاده دارد.

کارت گرافیک GeForce RTX 4090 BTF با درگاه PCle

ایده‌ی کانکتور BTF شاید برای گیمرهایی که به‌صورت فعال علاقه‌ای به جمع آوری سیستم به‌صورت شخصی یا جایگزین کردن قطعات پی سی خود ندارند، منطقی‌تر باشد. بنابراین این احتمال وجود دارد که ایسوز و شرکای تجاری آن درنهایت رو به عرضه سیستم‌های کامل و از پیش ساخته شده با ایده‌ی BTF بیاورند. درحال حاضر اطلاعاتی در خصوص قیمت و زمان عرضه این محصولات وجود ندارد.

ایسوز در پست ویژه‌ای به تشریح مادربردها و شاسی‌های کیس متناسب با طراحی BTF پرداخته است. همچنین قرار است شرکت‌هایی مانند Aerocool، کولر مستر، be quiet!، کورسیر، Inwin، لیان لی، Phanteks، سیلوراستون و Thermaltake در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۴ مدل‌های متناسب بیشتری از این کیس‌ها را معرفی کنند. بنابراین باید همچنان منتظر اطلاعات بیشتر در این خصوص باشیم.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده