نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۲۰ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۱۵

قیمت و زمان عرضه کارت گرافیک AMD Radeon RX 7600 XT اعلام شد

کارت گرافیک AMD Radeon RX 7600 XT با ۱۶ گیگابایت حافظه گرافیکی و قیمت بالاتر برای عرضه در ماه ژانویه تأیید شد.

به‌دنبال معرفی کارت‌های گرافیک RTX 40 SUPER از سوی انویدیا، شرکت AMD هم بیکار ننشست و برای اولین‌بار جزئیات مربوط‌به مشخصات فنی کارت گرافیک AMD Radeon RX 7600 XT 16GB را منتشر کرد. جدیدترین کارت گرافیک دسکتاپ AMD با قیمت ۳۲۹ دلار معرفی شد که ۶۰ دلار بیشتر از نسخه غیر XT کارت گرافیک RX 7600 قیمت دارد؛ محصولی که چند ماه پیش معرفی شده بود.

با اینکه ظرفیت حافظه گرافیکی Radeon RX 7600 XT به دوبرابر نسخه قبلی می‌رسد، در این مدل نیز همچنان از همان رابط گذرگاه حافظه ۱۲۸ بیتی و چیپ ۱۸ مگابیتی استفاده می‌شود تا سرعت و پهنای باند آن بی‌تغییر بماند.

متأسفانه AMD در این محصول از پردازنده گرافیکی Navi 32 استفاده نکرده است تا مجددا شاهد به کارگیری Navi 33 در مرکز پردازشی آن باشیم. در نتیجه مشخصات فنی این کارت در سطح ۳۲ واحد پردازشی و ۲۰۴۸ پردازنده جریانی باقی می‌ماند. درنتیجه تغییرات اصلی به سرعت کلاک پردازنده برمی‌گردند که برای حالت بازی و بوست کلاک به ترتیب از ۲.۲۵ و ۲.۶۶ به ۲.۴۷ و ۲.۷۶ گیگاهرتز افزایش پیدا کرده است.

مشخصات فنی و قیمت کارت گرافیک AMD Radeon RX 7600 XT 16GB

افزایش ظرفیت حافظه گرافیکی این کارت مطابق انتظار به افزایش توان مصرفی آن منجر شده است و این میزان را از ۱۶۵ به ۱۹۰ وات افزایش خواهد داد. البته این مقدار همچنان در محدوده تحت پشتیبانی یک کابل برق ۸ پین باقی می‌ماند؛ هرچند تصویر رندر این کارت دو کابل را نشان می‌دهد. AMD در خصوص مشخصات فیزیکی این کارت نیز پشتیبانی از DisplayPort 2.1 را تأیید کرد. نسخه غیر XT این کارت با پشتیبانی از پورت 1.4a عرضه شده بود.

مقایسه عملکرد کارت گرافیک AMD Radeon RX 7600 XT 16GB با محصولات انویدیا

کارت گرافیک AMD Radeon RX 7600 XT با ۱۶ گیگابایت حافظه گرافیکی باید عملکرد بهتری در اجرای بازی‌ها در رزولوشن 1080p/1440p و تنظیمات گرافیکی MAX و بهره‌گیری از ری-تریسینگ داشته باشد. AMD عملکرد کارت گرافیک جدید خود را در موارد مختلف و درهنگام استفاده از فناوری FSR2/3 یا DLSS 2/3 با محصولات قدیمی‌تری مانند RTX 2060 و در مواردی با RTX 4060 مقایسه می‌کند.

درحال‌حاضر داده‌های قابل مقایسه‌ای برای انتشار وجود ندارد، اما باید بتوان در شرایطی AMD Radeon RX 7600 XT 16GB را با نسخه غیر Ti کارت گرافیک RTX 4060 مقایسه کرد. شرکت AMD شایعه عرضه کارت گرافیک AMD Radeon RX 7600 XT 16GB در تاریخ ۲۴ ژانویه (۴ بهمن) را تأیید کرد. همچنین قیمت این محصول در زمان عرضه ۳۰ دلار گران‌تر از RTX 4060 و ۵۵ دلار ارزان‌تر از RTX 4060 Ti 8GB خواهد بود.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده