نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۱۹ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۴۸

انویدیا از کارت‌های گرافیک سری RTX 40 SUPER رونمایی کرد

انویدیا رسماً سه کارت گرافیک جدید و ارتقاء یافته از خانواده GeForce RTX 40 SUPER را در رنج قیمتی ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار معرفی کرد.

انویدیا به‌صورت رسمی از نسخه رفرنس شماری از جدیدترین کارت‌های گرافیک خود رونمایی کرده و آن‌ها برای بررسی منابع مستقل ارسال کرده است. RTX 4070 SUPER و RTX 4080 SUPER نیز جزء این سه محصول هستند که قرار است نسخه Founders Edition خود را دریافت کنند. از نظر قیمت گذاری باید گفت که کارت گرافیک RTX 4080 SUPER با قیمت ۹۹۹ دلار روانه بازار خواهد شد که ۲۰۰ دلار کمتر از قیمت زمان عرضه نسخه غیر SUPER آن یعنی RTX 4080 است.

به‌نظر می‌رسد که انویدیا شایعات مربوط‌به این محصولات را تأیید کرده است و قرار است RTX 4080S و 4070TiS را جایگزین مدل‌های فعلی آن‌ها در لاین آپ سری RTX 40 کند. البته در مورد RTX 4070Ti SUPER لازم به ذکر است که برای این مدل به‌خصوص خبری از نسخه مرجع نخواهد بود. کارت گرافیک RTX 4070 Ti SUPER نیز قرار است با قیمت ۷۹۹ دلار جایگزین RTX 4070 Ti شود. 

مشخصات کارت گرافیک RTX 4080 SUPER

به همین ترتیب کارت گرافیک RTX 4070 SUPER با قیمت ۵۹۹ دلار به فروش خواهد رسید و قیمت مصوب ۵۹۹ دلاری نسخه غیر SUPER آن نیز کاهش خواهد یافت. همان‌طور که قبلاً هم شاهد این موضوع بودیم، انویدیا در محصولات به‌روزرسانی شده و بین نسلی خود، بیش از اینکه روی پیکربندی هسته‌های CUDA پردازنده گرافیکی تمرکز داشته باشد، به بهبود عملکرد شیدرها، ری تریسینگ و هسته‌های تنسور می‌پردازد.

به این ترتیب، کارت گرافیک RTX 4080 SUPER از ۱۰۲۴۰ هسته CUDA و ۱۶ گیگابایت حافظه GDDR6X برخوردار است و TGP آن ۳۲۰ وات تعیین شده است؛ هرچند انویدیا ادعا می‌کند که این مدل در عمل فقط به ۲۴۶ وات توان مصرفی احتیاج خواهد داشت. انویدیا هنگام معرفی این GPU مدعی شده است که RTX 4080 SUPER با ارائه‌ی تجربه 4K، بهره‌گیری از تمام مزایای ری تریسینگ در تجربه گیمینگ و قابلیت‌های پردازش هوش مصنوعی بسیار سریع تا ۲ برابر قوی‌تر از RTX 3080 Ti ظاهر می‌شود. RTX 4080 SUPER از تاریخ ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن) به بازار عرضه خواهد شد.

مشخصات کارت گرافیک RTX 4070 Ti SUPER

کارت گرافیک RTX 4070 Ti SUPER نیز از ۸۴۴۸ هسته CUDA و ۱۶ گیگابایت حافظه GDDR6X بهره می‌برد و توان مصرفی TGP آن ۲۸۵ وات است. هرچند در این مورد نیز میانگین توان مصرفی این کارت در کاربری گیمینگ به ۲۲۶ وات می‌رسد. بدون شک ارتقاء حافظه گرافیکی در این مورد بیش از دو مدل دیگر مشهود است. انویدیا ادعا می‌کند عملکرد RTX 4070 Ti SUPER با این پیشرفت به ۲.۵ برابر RTX 3070 Ti رسیده است. البته که این آمار و ارقام به توجه به پشتیبانی برخی بازی‌ها از قابلیت Frame Generation تکنولوژی DLSS به‌دست آمده است. RTX 4070 Ti SUPER نیز در تاریخ ۲۴ ژانویه (۴ بهمن) به‌دست کاربران خواهد رسید.

مشخصات کارت گرافیک RTX 4070 SUPER

کارت گرافیک RTX 4070 SUPER آخرین محصول این فهرست است که اتفاقاً کمترین میزان بهبود عملکرد را در این سری به خود اختصاص داده است. انتظار می‌رود این کارت یک پیشرفت ۲۰ درصدی را در مقایسه با نسخه غیر SUPER خود ارائه کند. تعداد هسته‌های CUDA این GPU حالا به ۷۶۸۰ هسته افزایش پیدا کرده است. برخلاف برخی شایعات حالا تأیید شده است که این کارت از ۳۶ مگابایت حافظه کش L2 استفاده می‌کند، نه ۴۸ مگابایتی که در برخی شایعات مطرح شده بود.

این میزان با نسخه غیر SUPER این کارت برابری می‌کند. انتظار می‌رود این کارت در کاربری گیمینگ به‌طور میانگین ۲۰۰ وات توان مصرفی داشته باشد. انویدیا تأکید می‌کند که عملکرد RTX 4070 SUPER از RTX 3090 فراتر خواهد رفت. تاریخ تعیین شده برای عرضه این کارت نیز ۱۷ ژانویه (۲۷ دی) است.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده