نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۱۷ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۰۹

مشخصات APU دسکتاپ AMD Ryzen 7 8700G فاش شد

مشخصات فاش شده از APU دسکتاپ AMD Ryzen 7 8700G فرکانس عملکرد ۲.۹ گیگاهرتزی پردازنده گرافیکی Radeon 780M RDNA3 را تأیید می‌کند.

در فاصله کوتاهی از انتشار اطلاعات APU میان‌رده Ryzen 5 8600G، حالا جزئیات عملکرد مدل سریع‌تر آن به‌نام AMD Ryzen 7 8700G ازطریق بنچمارک گیگ بنچ فاش شده است. در خصوص این APU با یک پیکربندی متفاوت شامل ۸ هسته Zen4 و ۱۶ رشته مواجه هستیم که مشخصاً در سطح بالاتری نسبت به تراشه ۶ هسته‌ای و ۱۲ رشته 8600G قرار می‌گیرد.

در این تست از یک مادربرد ASUS TUF X670E-PLUS با سوکت AM5 استفاده شده است که با قرار گرفتن درکنار ۳۲ گیگابایت رم DDR5-4800 می‌تواند قابلیت‌های این APU را به نمایش بگذارد. داده‌های گیگ بنچ نشان می‌دهند که فرکانس بیس کلاک این تراشه در ۴.۲ گیگاهرتز و سرعت بوست کلاک آن به ۵.۱ گیگاهرتز می‌رسد. به عبارت دیگر ۴۰۰ تا ۵۰۰ مگاهرتز بالاتر از سریع‌ترین APU این نسل به‌نام Ryzen 7 5700G که از ۸ هسته Zen3 برخوردار است و همچنان در بازار در دسترس قرار دارد.

اما پیشرفت سری Ryzen 8000G تنها به یک ارتقاء معماری در زمینه CPU محدود نمی‌شود. علاوه‌بر ارتقاء عملکرد CPU، سیستم گرافیک یکپارچه این تراشه نیز بهبودهایی را به خود می‌بیند. انتقال از گرافیک‌های قدیمی Vego به آخرین نسل از پردازنده‌های گرافیکی RDNA3 تغییر بزرگی است که با جهش از دو نسل RDNA، موجب اختلاف عملکرد قابل‌توجه APUهای دسکتاپ AMD می‌شود.

مشخصات APU جدید AMD Ryzen 7 8700G

داده‌های فاش شده نشان می‌دهند که APU جدید Ryzen 7 8700G از یک گرافیک Radeon 780M با ۱۲ واحد محاسباتی برخوردار است که سرعت بوست کلاک آن به ۲.۹ گیگاهرتز می‌رسد. البته که با کاهش دمای عملکرد و افزایش توان انتقالی که در فرم فاکتور دسکتاپ به‌راحتی امکان‌پذیر است، می‌توان فرکانس عملکرد این تراشه را تا مقادیر بالاتر از ۳ گیگاهرتز نیز افزایش داد.

نتایج بنچمارک این APU با استفاده از API گیگبنچ OpenCL و Vulkan امتیازات ۲۹۲۴۴ و ۳۵۴۲۷ را نشان می‌دهد. این ارقام در مقایسه با APUهای موبایل مبتنی بر تراشه‌های فونیکس یک ارتقاء چشمگیر را نشان می‌دهند. همچنین نتایج این APU به‌راحتی به دو برابر Ryzen 7 5700G با گرافیک یکپارچه RX Vega 8 می‌رسد. البته همچنان باید در ذهن داشته باشیم که ابزارهای بنچمارک شبیه‌ساز لزوماً منعکس کننده‌ی عملکرد گیمینگ یک تراشه نیستند. بنابراین هنوز بهتر است صبر کنیم تا نتایج تست‌های مستقل آن در کاربری گیمینگ مشخص شود.

مشخصات APU های جدید AMD

در ادامه این گزارش ادعا شد که سه APU نخست این خانواده در تاریخ ۱۱ بهمن ( ۳۱ ژانویه) روانه بازار می‌شوند. این موارد شامل 8700G ،8600G و 8500G می‌شوند؛ بنابراین مدل 8300G بعدها و به‌عنوان یک قطعه OEM عرضه خواهد شد. جالب اینکه گفته می‌شود AMD در همان روز پردازنده Ryzen 7 5700X3D را نیز عرضه می‌کند. همچنین گفته می‌شود یک سری CPU کاملا جدید تحت عنوان Ryzen 5 5600GT و Ryzen 5 5500GT نیز برای عرضه در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده است.

هنوز معلوم نیست که این تراشه‌ها چه وجه تمایزی با محصولات فعلی خواهند داشت، اما ظاهرا آن‌ها برای جایگزینی با مدل 5600G پا به میدان می‌گذارند. درنهایت به یک CPU دیگر به نام Ryzen 5 5700 NPU نیز اشاره شد که تا آخر ژانویه عرضه خواهد شد. پسوند NPU احتمالا به نبود گرافیک یکپارچه اشاره دارد.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده