نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۱۵ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۴۳

انویدیا به‌زودی کارت‌های گرافیک جدید RTX 40 SUPER را معرفی می‌کند

انویدیا با آپدیت تصویر کاور حساب رسمی این شرکت در توییتر، به معرفی قریب الوقوع کارت‌های گرافیک جدید خود از سری RTX 40 SUPER اشاره دارد.

کمتر از یک هفته قبل از معرفی مورد انتظار کارت‌های گرافیک جدید GeForce RTX 40 SUPER، انویدیا تیزر جدیدی از این محصولات را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده است. البته تیم سبز بدون انتشار ویدیو یا اشاره مستقیم به نام محصولات سری RTX 40 SUPER، با تغییر تصویر پروفایل یا کاور خود در حساب رسمی توییتر انویدیا، یک کارت گرافیک جدید را در افق طلوع آفتاب قرار داده است که به‌نوعی استعاره از نزدیک بودن زمان رونمایی از کارت‌های گرافیک سری SUPER است.

انویدیا برنامه دارد تا در رویداد ویژه‌ی Special Address که هشتم ماه ژانویه در جریان مراسم CES 2024 برگزار می‌شود، از کارت‌های گرافیک جدید GeForce RTX 4080 SUPER و GeForce RTX 4070 SUPER به همراه نسخه Ti آن یعنی GeForce RTX 4070 Ti SUPER رونمایی کند. این اولین‌بار است که شاهد معرفی یک نسخه Ti SUPER از کارت‌های گرافیک انویدیا خواهیم بود.

انویدیا در این برنامه روی ارائه‌ی مشخصات این محصولات تمرکز دارد و انتظار می‌رود جزئیاتی از قیمت و زمان عرضه‌ی آن‌ها به کاربران نیز به‌دست ما برسد. البته که این کارت‌ها تا قبل از تاریخ ۱۷ ژانویه (۲۷ دی) برای خرید در دسترس نخواهند بود که شاید بتوان آن را به‌عنوان زمان عرضه رسمی این محصولات در نظر گرفت. کسانی‌که علاقه‌مند هستند تا از زمان‌بندی دقیق معرفی و عرضه این محصولات مطلع شوند، می‌توانند به لینک مطلبی که قبلاً در این خصوص منتشر شده است، مراجعه کنند.

تصویر کاور جدید انویدیا در توییتر با اشاره به سری RTX 40 SUPER

اخیراً درباره مشخصات فنی کارت‌های گرافیک GeForce RTX SUPER صحبت‌های زیادی شده است. از به‌روزرسانی تعداد هسته‌های CUDA گرفته تا حافظه گرافیکی این تراشه‌ها که نهایتاً به بهبود عملکرد آن‌ها در کاربری گیمینگ منجر می‌شود. شایعات دیگر حاکی از آن هستند که مدل‌های GeForce RTX 4080 SUPER و GeForce RTX 4070 Ti SUPER از این پس جایگزین مدل‌های اورجینال خود خواهند شد و مدل‌های قبلی از چرخه تولید خارج می‌شوند.

هرچند انتظار می‌رود مدل غیر Ti آن درکنار نسخه غیر SUPER همچنان به تولید و عرضه ادامه دهد. GeForce RTX 4080 SUPER، سریع‌ترین مدل از بین این محصولات صرفاً با تمرکز روی هسته‌های GPU و بدون افزایش حجم حافظه به ارتقاء عملکرد نسخه اورجینال خود خواهد پرداخت. البته سرعت حافظه گرافیکی این GPU با یک پیشرفت جزئی از ۲۲.۴ گیگابیت برثانیه به ۲۳ گیگابیت بر ثانیه خواهد رسید. تعداد هسته‌های آن نیز از ۹۷۲۸ هسته در نسخه غیر SUPER به ۱۰۲۴۰ هسته افزایش خواهد یافت.

این درحالی‌است که توان مصرفی TDP آن در مقدار ۳۲۰ وات ثابت خواهد ماند. کارت گرافیک RTX 4070 Ti SUPER نیز با حافظه گرافیکی ارتقا یافته ۱۶ گیگابایتی خود به یک رقیب احتمالی برای کارت گرافیک AMD RX 7800 XT تبدیل می‌شود. نکته جالب توجه اینجا است که این مدل نیز با افزایش تعداد هسته‌های CUDA با همان توان مصرفی ۲۸۵ وات در مقایسه با نسخه اورجینال خود همراه خواهد بود.

درنهایت کارت گرافیک GeForce RTX 4070 SUPER را داریم که انتظار می‌رود بزرگ‌ترین ارتقا عملکرد را در سری SUPER به همراه داشته باشد. این کارت با GPU متشکل از ۷۱۶۸ هسته CUDA که ۲۰ درصد بیشتر از نسخه اورجینال آن است به کاربران معرفی می‌شود. همچنین RTX 4070 SUPER تنها عضو این خانواده است که توان مصرفی آن نسبت به نسخه اورجینال 4070 با افزایش روبه‌رو می‌شود. همچنین GeForce RTX 4070 SUPER اولین کارت گرافیک از این خانواده است که در تاریخ ۲۷ دی عرضه خواهد شد.

مشخصات فنی کارت های گرافیک RTX 40 SUPER

درنهایت نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده