نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۱۰ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۳۰

کارت گرافیک RTX 4090D برای بازار چین معرفی شد

کارت گرافیک GeForce RTX 4090D با ۱۴۵۹۲ هسته CUDA و ۲۴ گیگابایت حافظه گرافیکی G6X به‌طور اختصاصی برای بازار چین معرفی شد.

همان‌طور که انتظار می‌رفت، انویدیا رسما از کارت گرافیک GeForce RTX 4090D رونمایی کرد تا جایگزین مستقیم کارت گرافیک GeForce RTX 4090 در بازار چین شود. کارت گرافیک RTX 4090 و شماری از پردازنده‌های گرافیکی رده بالای انویدیا از صادرات به مقصد چین و چند کشور دیگر جهان منع شدند و این تصمیم به‌عنوان بخشی از تحریم‌های جدید آمریکا علیه این کشور اجرایی شده است. اما نظر به اینکه چین یکی از کلیدی‌ترین بازارهای عرضه محصولات انویدیا به‌حساب می‌آید، تیم سبز تصمیم گرفت تا راهی برای دورزدن این تحریم‌ها پیدا کند.

با اینکه انتظار می‌رفت RTX 4080 SUPER پرچم‌دار جدید بازار چین باشد، انویدیا تصمیم گرفت تا علاوه‌بر این GPU یک مدل اصلاح‌شده از کارت گرافیک پرچم‌دار RTX 4090 را با تعداد هسته‌های کمتر جهت تأمین الزمات تحریم‌های دولتی در این کشور عرضه کند. البته برخلاف شایعاتی که به گوش می‌رسید، تعداد هسته‌های CUDA کارت گرافیک 4090D از ۱۶۳۸۴ به ۱۴۵۹۲ کاهش یافته است که احتمالا نشان از تغییر قابل‌توجه عملکرد GPU دارد. علاوه‌بر‌این، تعداد هسته‌های تنسور این GPU نیز شامل این کاهش شده است تا از میزان ۵۱۲ به ۴۵۶ برسد.

مشخصات فنی کارت گرافیک RTX 4090D

براین‌اساس صادرات پردازنده‌های گرافیکی قدرتمند ازجمله مدل‌های رده بالای سری RTX 40 که در آستانه توان پردازشی 4800TOPS قرار می‌گیرند، به کشور چین ممنوع شده است. بنابراین مدل اصلی RTX 4090 در میان تراشه‌های مختلف ورک‌استیشن و دیتاسنتری که براساس معماری Ada و امپر و هاپر تولید شدند، همگی شامل این محدودیت‌ها خواهند شد تا انویدیا را از صادرات بسیاری از محصولات خود به کشورهایی مانند چین محروم کند.اطلاعات عملکرد کارت گرافیک RTX 4090D

کارت گرافیک 4090D دارای ۲۴ گیگابایت حافظه GDDR6X، سرعت کلاک ۲۱ گیگ بر ثانیه و توان مصرفی ۴۲۵ وات است

در خصوص مشخصات مربوط‌به حافظه گرافیکی این کارت نیز باید گفت که RTX 4090D ظرفیت ۲۴ گیگابایتی حافظه GDDR6X خود را حفظ کرده است. این تراشه با سرعت کلاک ۲۱ گیگابیت برثانیه عمل می‌کند و از یک رابط گذرگاه حافظه ۳۸۴ بیت برخوردار است. با اینکه حافظه گرافیگی این کارت گرافیک تغییری نداشته است، توان مصرفی آن با کاهش ۲۵ واتی به سطح ۴۲۵ وات رسیده است.

با رونمایی شرکای تجاری انویدیا از طرح‌های خود، مشخص شد که طراحی کارت گرافیک 4090D نیز شباهت خود به نسخه اصلی 4090 را حفظ کرده است. در اینجا مورد غیرمنتظره‌ای به چشم نمی‌خورد و در برخی موارد طراحی آن کاملا مشابه RTX 4090 است. قیمت رسمی این محصول نیز تغییری نکرده است و در همان قیمت ۱۲۹۹۹ یوان چین باقی مانده است. یکی از تغییرات این کارت قابلیت اورکلاک کارخانه است که در هیچ‌یک از این مدل‌ها دیده نمی‌شود.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده