نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۴ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۵۷

انویدیا بزرگترین تولیدکننده تراشه‌های نیمه رسانا می‌شود

فراگیری هوش مصنوعی و تجهیزات مرتبط با آن، انویدیا را به‌زودی به بزرگ‌ترین تولید کننده تراشه‌های نیمه هادی جهان تبدیل خواهد شد.

انویدیا اخیراً گزارش‌های متعددی از جهش قابل‌توجه سودآوری خود از محل فروش پردازنده‌های گرافیکی توسعه هوش مصنوعی ارائه کرده است که نشان می‌دهد افزایش درآمدزایی سال به سال این شرکت یک افزایش خیره کننده ۱۲۵۹ درصدی را تجربه می‌کند. حالا مدیرعامل TSMC در ادامه‌ی این اخبار با اطمینان وعده داده است که این شرکت آمریکایی به‌زودی به رهبر جدید صنعت تراشه‌های نیمه رسانا تبدیل خواهد شد.

مجموع درآمدزایی انویدیا در سه‌ماهه سوم سال مالی این شرکت، رقم ۱۸.۱۲ میلیارد دلار را به ثبت رسانده است که ۲۰۶ درصد بیشتر از موعد مشابه سال قبل است. همچنین این آمار ۳۴ درصد از سه‌ماهه دوم همین سال هم بالاتر بوده است که سرعت رشد سودآوری انویدیا را نشان می‌دهد. انویدیا حالا رسماً به‌عنوان یک شرکت تکنولوژی با محوریت هوش مصنوعی شناخته می‌شود؛ این درحالی است که عملاً هیچ‌گونه «کارخانه واقعی انویدیا» برای چاپ تراشه‌هایی که جهت ساخت پردازنده‌های گرافیکی قدرتمند گیمینگ یا شتابدهنده‌های هوش مصنوعی سرور مورد استفاده قرار می‌گیرند، وجود ندارد.

درواقع تجارت بی‌سابقه انویدیا صرفاً شامل طراحی تراشه‌های گرافیکی است که نسخه فیزیکی آن‌ها توسط TSMC، بزرگ‌ترین کارخانه تراشه‌های نیمه رسانای مستقل در جهان تولید می‌شوند. حالا مارک لیو، رئیس TSMC باوجود این نقش کلیدی معتقد است که انویدیا تا پایان سال ۲۰۲۳ به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت تولید کننده تراشه‌های نیمه هادی جهان شناخته خواهد شد.

مدیر شرکت TSMC

لیو در جریان مصاحبه‌ای که توسط انجمن ملی صنعت و تجارت چین ترتیب داده شده است همچنان روی نقش اساسی TSMC به‌عنوان تولید کننده‌ی جهانی تراشه‌ها در دوره‌ی اوج‌گیری صنعت هوش مصنوعی تأکید دارد. بااین‌حال انویدیا به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین شرکای TSMC به‌زودی نقش رهبری صنعت تولید تراشه را از حیث درآمدزایی به‌دست خواهد آورد تا از غول‌هایی مانند اینتل، سامسونگ و غیره عبور کند.

جای شکی نیست که انویدیا این رشد بی‌سابقه را مدیون فراگیری انفجاری هوش مصنوعی در جهان است تا حالا به جایی برسد که دیگر از سایر تولیدکنندگان تراشه در جهان عبور کند و با چالش‌های خود مواجه باشد. انویدیا در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۴ نه‌تنها بالاتر از تمام رقبای خود قرار گرفته است، بلکه درآمد خالص ۹.۲۴ میلیارد دلاری این شرکت در شرایطی رقم می‌خورد که به‌دلیل بحران فلش NAND و دیگر عوامل دخیل، شرکت اینتل با ۸ میلیون دلار ضرر مواجه است و سامسونگ ۲.۸۶ میلیارد دلار زیان داده است.

صعود انویدیا به‌عنوان یک نیروی مسلط در صنعت تراشه‌های نیمه رسانا با پیشرفت شرکت‌هایی همزمان شده است که به‌عنوان یک «Fabless Company» یا شرکت‌هایی که صرفاً کار طراحی و ایده پردازی تولید تراشه‌های الکترونیکی را برعهده داشته و تولید فیزیکی این محصولات را به دیگر شرکای مستقل خود می‌پردازند، شناخته می‌شوند. غول‌های سنتی صنعت تکنولوژی مثل اپل، گوگل، آمازون و مایکروسافت حالا درحال ورود به حوزه طراحی تراشه‌ها هستند و این نشان می‌دهد که ممکن است انویدیا صرفاً یک موفقیت گذرا را قبل از ظهور یک رهبر جدید تجربه می‌کند. مایکروسافت با درآمد ۵۲.۹ میلیارد دلاری خود در سه‌ماهه سوم سال مالی این شرکت، شاهدی بر این روند است.

پردازنده های گرافیکی انویدیا

با درنظرگرفتن هر دو شرکت‌های طراح و تولید کننده این تراشه‌ها، صنعت تراشه‌های نیمه رسانا درحال حاضر در مرحله رشد چشمگیری قرار دارد. این صنعت در سه‌ماهه سوم سال جاری ۶.۳ درصد رشد را تجربه کرده است و انتظار می‌رود که در سه‌ماهه پیش رو نیز حداقل ۳ درصد رشد داشته باشد. تحلیلگران حتی انتظار رشد دو رقمی آن را در سال ۲۰۲۴ و در مقایسه با سال قبل دارد که نشان می‌دهد در یکی بهترین دوره‌های زمانی برای این تجارت قرار داریم.


منبع techspot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده