نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۴ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۰۰

انویدیا برای عرضه سری RTX 50 تا اواخر سال ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی می‌کند

یک منبع موثق گزارش داده است که سری جدید محصولات انویدیا از سری RTX 50 احتمالاً طی سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۴ روانه بازار خواهد شد.

براساس گزارش کانال یوتیوب Moore's Law is Dead، نسل بعدی کارت‌های گرافیک گیمینگ انویدیا از سری GeForce RTX 50 موسوم به Blackwell تا پایان سال ۲۰۲۴ از راه می‌رسند تا مشابه سری RTX 40 که در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ روانه بازار شدند، اینبار هم در سه‌ماهه پایانی سال ۲۰۲۴ شاهد عرضه پردازنده‌های گرافیکی جدید تیم سبز باشیم. البته که چنین تاریخی قابل پیش‌بینی هم بود؛ چراکه کارت‌های گرافیک Ampere از سری RTX 30 نیز اواخر سال ۲۰۲۰ عرضه شده بودند.

لذا به‌نظر می‌رسد انویدیا برنامه‌ریزی زمانی مشخصی را برای عرضه محصولات خود پیش‌بینی کرده است. بنابراین نقشه راه انویدیا برای سال ۲۰۲۴ ابتدا شامل محصولات سری RTX 40 SUPER با ۳ مدل رده بالای نوسازی شده از خانواده RTX 40 می‌شود که از اوایل سال روانه بازار خواهند شد. در ادامه گزارش MLID گفته شده است که ارتقاء عملکرد پردازنده‌های گرافیکی Blackwell در مقایسه با سری Ada از نسل قبل، به اندازه جهش فناوری Ada نسبت به Ampere نخواهد بود.

پردازنده گرافیکی RTX 50

با افزایش چشمگیر ۵ برابری سوددهی پردازنده‌های گرافیکی هوش مصنوعی HPC نسبت به محصولات گیمینگ، شایعه شده است که AMD هم از موضع خود در طراحی مدل‌های رده بالای نسل بعدی RDNA4 عقب نشینی کرده است. Moore's Law is Dead اظهار داشته است که باتوجه‌به سطح دستاوردهای AMD با پردازنده‌های گرافیکی Navi 31 با معماری RDNA 3، انویدیا هیچگونه نگرانی نسبت به استراتژی این شرکت در طراحی چیپلت‌های نسل جدید خود ندارد.

بنابراین انتظار می‌رود که تیم سبز به استفاده از قالب یکپارچه یا مونولیتیک در تراشه‌های جدید خود ادامه داده و بیشتر روی تأمین به موقع و کافی این محصولات تمرکز کند. Kopite7kimi نیز سال گذشته فاش کرده بود که پردازنده‌های نسل Blackwell از چیپ یکپارچه در طراحی خود استفاده خواهند کرد.

از دیگر مشخصات منتسب به سری GeForce RTX 50 باید به بکارگیری رابط PCIe Gen 5 با سرعت بالای ۳ گیگاهرتز در آن‌ها اشاره کرد. تراشه GB102 که احتمالا پرچم‌دار سری گیمینگ این محصولات خواهد بود باید به ۱۴۴ واحد SM و ۹۶ مگابایت حافظه کش L2 مجهز شود که از این حیث تفاوتی با AD102 ندارد اما تغییرات اعمال شده در زیرلایه‌های آن تاثیر زیادی بر بهبود عملکرد آن خواهد داشت.

درنهایت باید گفت که شاید بتوان انتظار یک پیشرفت ۲ برابری دیگر را نسبت به سری Ada داشت. در این نسل هم با محصولاتی مانند RTX 4090 ارتقاء چشمگیری را نسبت به نسل قبل ارائه می‌کرد. به هرحال باید منتظر ماند و دید که انویدیا چه دستاوردی را برای جامعه گیمینگ به‌همراه خواهد داشت.


منبع techpowerup
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده