نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۳ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۳۰

نتایج بنچمارک APU دسکتاپ Ryzen 7 8700G فاش شد

نتایج عملکرد APU دسکتاپ AMD Ryzen 7 8700G برای سوکت AM5 در بنچمارک Geekbench فاش شد.

Ryzen 7 8700G یکی از اعضای خانواده Ryzen 8000G "Hawk Point" APU است که برای پلتفرم دسکتاپ AM5 طراحی شده است و از قابلیت‌هایی مانند استاندارد DDR5 و PCIe 5.0 پشتیبانی می‌کند. این APU از ۸ هسته Zen 4 و گرافیک یکپارچه Radeon 780M برخوردار است و انتظار می‌رود سال آینده روانه بازار شود. در ماه نوامبر سازنده‌های مادربورد این APU را به‌عنوان نمونه آزمایشی دریافت کردند و حالا در جدیدترین اطلاعات لورفته از این تراشه، نتایج تست عملکرد آن روی مادربورد Gigabyte X670E AORUS Master فاش شده است.

در گذشته مشاهده کردیم APUهایی که با پشتیبانی از ماژول‌های حافظه رم ۶۴ گیگابایتی DDR5 عرضه می‌شوند، ظرفیت به‌کارگیری حداکثر ۲۵۶ گیگابایت حافظه DRAM را نیز خواهند داشت، اما حالا جزئیات جالب‌تری از این بنچمارک‌ها به‌دست ما رسیده است. مشخصات فنی این محصول نشان می‌دهد که AMD Ryzen 7 8700G از ۸ هسته، ۱۶ رشته و ۱۶ مگابایت حافظه کش L3 درکنار ۸ مگابایت L2 برخوردار است. سرعت کلاک بیس این تراشه به ۴.۲۰ گیگاهرتز می‌رسد و فرکانس بوست کلاک آن نیز تا ۵.۱۰ گیگاهرتز بالا می‌رود. iGPU نیز شامل تراشه مبتنی‌بر معماری RDNA 3 رادئون 780M با ۱۲ واحد محاسباتی است که سرعت کلاک آن نیز ۳ گیگاهرتز اعلام شده است.

عملکرد این محصول با آزمون ML بنچمارک Geekbench بررسی شد که توانایی‌های AI تراشه‌ها را می‌سنجد. درمورد تراشه AMD Ryzen 7 8700G نیز بالاترین امتیاز کسب‌شده در تست‌های رابط ONNX CPU به ۳۹۳۳ می‌رسد و امتیاز رابط ONNX DirectML کسب‌شده آن ۵۲۵۵ اعلام شده است. بخش CPU این تراشه تمام توان CPU را به‌کار گرفته است، اما هنوز معلوم نیست که آیا در اینجا از NPU هوش مصنوعی XDNA سری Ryzen استفاده شده است یا خیر.

هرچند نتایج کمی بهتر از Ryzen 9 7940HS به‌نظر می‌رسند، می‌دانیم که تراشه‌های سری Hawk Point از یک NPU ارتقا یافته استفاده می‌کنند که توان TOPS آن‌ها در مقایسه با تراشه‌های سری Phoenix Point تا ۱۶ دربرابر ۱۰ می‌رسد.

نتایج بنچمارک AMD Ryzen 7 8700G

سری دوم نتایج به تست DirectML برمی٬‌گردد که GPU را درگیر می‌کند. در اینجا هم عملکرد نسبتا مشابهی را برای AMD Ryzen 7 8700G مشاهده می‌کنیم که کمی بهتر ظاهر می‌شود. برای مقایسه از نتایج ML پردازنده Intel Core Utra 7 155H نیز استفاده شده است که امتیاز رابط CPU آن به ۳۲۴۳ و رابط GPU آن با استفاده از تراشه Arc Xe-LPG به ۴۴۰۸ می‌رسد. در ادامه نمودار مقایسه آن‌ها را مشاهده می‌کنید:

مقایسه عملکرد AMD Ryzen 7 8700G

باتوجه‌به اینکه APU جدید AMD Ryzen 7 8700G برای دسکتاپ طراحی شده است، طبیعتا از نسخه لپ‌تاپ خود عملکرد بهتری دارد؛ درنتیجه این اختلاف قابل انتظار است. از طرفی انتظار داریم که طی ماه‌های پیش‌رو نتایج بیشتری از عملکرد CPU و GPU تراشه‌های سری AMD Ryzen 8000G AM5 منتشر شوند.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده