نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۲۴ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۵۱

انویدیا تولید کارت‌های گرافیک سری GTX 16 را متوقف می‌کند

انویدیا در نظر دارد تا سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۴ فرایند تولید کارت‌های گرافیک سری GTX 16 را بعد از مدت‌ها برای همیشه متوقف کند.

براساس اخباری که ازطریق شرکای تجاری شرکت انویدیا به‌دست آمده است، تیم سبز تصمیم به توقف تولید کارت‌های گرافیک پرطرفدار سری GTX 16 گرفته است. این تصمیم که گفته می‌شود از سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۴ اجرایی خواهد شد، ازطریق کانال‌های ارتباطی به اطلاع شرکای تجاری این شرکت رسیده است. این اطلاعات حاکی از آن است که آخرین نوبت سفارشات برای این محصولات در این ماه دریافت خواهد شد تا از ابتدای سال ۲۰۲۴ امکان ثبت سفارش برای آن‌ها وجود نداشته باشد.

بدین ترتیب انویدیا تمام تمرکز خود را به سری RTX معطوف کرده و به‌طور کلی از نسل GTX عبور خواهد کرد. از‌نظر فنی انویدیا با توقف تولید کارت‌های گرافیک سری GTX 16 عملاً به عرضه مدل‌های GTX 1650 و GTX 1630 خاتمه خواهد داد. چراکه سایر مدل‌های این سری از قبل توقف تولید شدند. بنابراین باقی‌مانده موجودی این تراشه‌ها در سطح بازار نیز به‌زودی به پایان خواهد رسید. کارت گرافیک GTX 1630 آخرین مدل از این خانواده است که در ماه ژوئن سال گذشته معرفی شده بود و یک سال و نیم از طول عمر آن می‌گذرد.

لازم به ذکر است که کارت‌های گرافیک سری GTX 16 براساس معماری پردازنده گرافیکی Turing ساخته شده و همراه‌با سری RTX 20 روانه بازار شدند. بدین ترتیب انویدیا محصولات خود را از نظر بهره‌مندی از قابلیت‌های سطح بالاتری مانند ری تریسینگ و DLSS به دو بخش تقسیم کرد و محصولات سری GTX 16 بیشتر برای مصرف‌کنندگان رده اقتصادی و گیمرهایی در آن زمان که نمی‌خواستند از این فناوری‌های استفاده کنند در نظر گرفته شده بود.

به این ترتیب حالا رده پایین‌ترین مدلی که در میان طیف محصولات انویدیا به فروش می‌رسد، کارت گرافیک RTX 3050 است که درحال حاضر ۲۳۰ دلار قیمت دارد. درواقع می‌توان گفت که دیگر هیچ مدلی از کارت‌های گرافیک سری RTX انویدیا با قیمت زیر ۲۰۰ دلار در دسترس نیست.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده