نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۴۵

فناوری‌های RTX انویدیا در بیش از ۵۰۰ بازی و اپلیکیشن پشتیبانی می‌شوند

انویدیا بعد از گذشت ۵ سال موفق شده است تا فناوری‌های RTX خود را روی بیش از ۵۰۰ بازی ویدیویی و اپلیکیشن به کاربران ارائه کند.

اولین سری کارت‌های گرافیک RTX در اوت ۲۰۱۸ معرفی شدند؛ جایی که جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا به شوخی به ادامه نسل GTX با کارت گرافیک GTX 1180 اشاره کرد. البته که انویدیا بعد از انتقال به نسل RTX نیز سری GTX را به‌کلی بازنشسته نکرد و بعدها شاهد عرضه سری GTX 16 پس از کارت‌های گرافیک RTX 20 بودیم. هرچند تنها کارت‌های گرافیک RTX بودند که امکان بهره‌گیری از قابلیت‌های جدیدی مانند ری-تریسینگ و DLSS را داشتند.

فاز اول پردازنده‌های گرافیکی RTX انویدیا با چالش‌هایی مواجه بودند. مثلا تنها یک بازی و آن هم Battlefield V بود که از این فناوری‌ها در زمان عرضه پشتیبانی می‌کرد. چند ماه طول کشید تا بازی‌های دیگری به زیرمجموعه پشتیبانی از تکنولوژی‌های انویدیا اضافه شوند و یک سال بعد DLSS آپدیت ۲.۰ را دریافت کرد. درواقع بعد از عرضه DLSS 2 بود که پتانسیل واقعی این فناوری برای بازی‌ها مشخص شد و دیگر خبری از آن وضعیت آشفته قبلی نبود.

سال گذشته انویدیا DLSS 3 را درکنار کارت‌های گرافیک RTX 40 رونمایی کرد که بهبود‌های متعددی را برای تکنولوژی آپ اسکیلینگ به‌همراه داشت. Frame Generation و Ray Reconstruction بخش‌هایی از این نسل فناوری DLSS بودند که تغییرات بنیادینی را در عملکرد آن ایجاد کردند. انویدیا به‌صورت فعال روی توسعه و یکپارچه‌سازی تکنولوژی‌های خود در طیف وسیع‌تری از بازی‌های ویدیویی کار می‌کند و این مجموعه رفته‌رفته  بزرگتر از قبل می‌شود.

تایم لاین تکنولوژی RTX انویدیا

حالا مشخص شده است که مجموعه فناوری‌های RTX انویدیا هم‌اکنون در بیش از ۵۰۰ بازی و اپلیکیشن پشتیبانی می‌شود. درواقع این ۵۰۰ اثر حداقل از یکی از تکنولوژی‌های مذکور پشتیبانی می‌کنند. به‌همین‌خاطر همه این بازی‌ها از ری-تریسینگ و DLSS به‌صورت همزمان پشتیبانی نمی‌کنند و بعضا از یکی از این موارد یا DLAA برخوردار هستند. کسانی که علاقه‌مند به مشاهده فهرست این ۵۰۰ محصول هستند، می‌توانند به وب‌سایت رسمی انویدیا مراجعه کنند.

فناوری‌های RTX انویدیا هم‌اکنون در بیش از ۵۰۰ بازی و اپلیکیشن پشتیبانی می‌شود 

شرکت Nvidia از این طریق از گیمرها و ناشران برای استفاده و مشارکت در توسعه تکنولوژی‌های RTX تشکر کرده است. جدیدترین آپدیت آن نیز مربوط‌به بازی Call of Duty Warzone و نسخه Ultimate Edition بازی Cyberpunk 2077 می‌شود. کال آو دیوتی: وارزون به DLSS 3 و Ray Reconstruction مجهز شده است و سایبرپانک ۲۰۷۷ از قابلیت‌های کامل و بهبود‌یافته ری-تریسینگ و DLSS 3.5 پشتیبانی می‌کند. آپدیت جدید ۲.۱ نیز تکنولوژی Resampling Global Illumination یا ReSTIR GI را به‌همراه می‌آورد.

انویدیا قرار است هفته آینده اخبار جدیدی را در ارتباط با به‌روزرسانی قابلیت‌های RTX به اشتراک بگذارد.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده