نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۳ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۰۶

ممنوعیت عرضه رسمی کارت گرافیک RTX 4090 در چین و برخی کشورها

کارت گرافیک پرچم‌دار GeForce RTX 4090 از وبسایت رسمی انویدیا در چین حذف شده و ظاهراً دلیل آن اعمال محدودیت‌های دولت آمریکا برای صادرات این GPU به یک سری از کشورهای جهان است.

جدیدترین محدودیت‌های دولت آمریکا در خصوص صادرات برخی محصولات به کشور چین باعث شده تا کارت گرافیک گیمینگ GeForce RTX 4090 که پرچم‌دار محصولات نسل فعلی انویدیا به شمار می‌رود، از دسترس کاربران چینی خارج شود. براساس گزارش‌های منتشر شده، فروشگاه رسمی انویدیا در این کشور دیگر GeForce RTX 4090 را در میان فهرست محصولات موجود خود قرار نداده و آخرین موجودی فروشگاه‌های دیگر هم تا زمان اتمام موجودی به فروش خواهند رفت.

محدودیت‌های دولتی آمریکا، انویدیا را ملزم به عدم صادرات پردازنده گرافیکی AD102 به این کشور و سایر کشورها کرده است. محدودیت‌های جدید از تاریخ ۱۷ نوامبر (۲۶ آبان) به مرحله اجرا رسیده و انویدیا قبلاً تلاش کرده تا در اینباره به کاربران چینی اطلاع‌رسانی کند. در این راستاً GeForce RTX 4090 از میان محصولات سری RTX 40 در این کشور خارج شده و نمودارها و اطلاعات عملکرد آن نیز در مسیرهای قبلی وجود ندارند.

حذف کارت گرافیک GeForce RTX 4090 از وبسایت انویدیا در چین

واضح است که این تصمیم تأثیر چندانی بر دسترسی واقعی کاربران چینی به این GPU نخواهد داشت. البته که این کارت از وبسایت رسمی انویدیا خارج شده اما دیگر فروشندگان چینی همچنان این محصول را با قیمت‌های به مراتب بیشتر به فروش می‌رسانند. درواقع دیگر امکان خرید RTX 4090 با قیمت MSRP وجود ندارد. حالا انتظار می‌رود که فرصت دلالی از حالا به بعد رو به افزایش بوده و قیمت این کارت رفته‌رفته بیشتر هم شود.

البته همین حالا هم باید بیش از دو برابر قیمت مصوب آن برای خرید این محصول در چین پرداخت کنید. هرچند انویدیا تلاش کرده تا با ارائه گزینه‌های جایگزین برای این کارت، نیاز بازار را تأمین کند اما این مسئله به قیمت کاهش عرضه و بالا رفتن قیمت جهانی کارت گرافیک GeForce RTX 4090 و دیگر محصولات این شرکت تمام می‌شود.

جالب اینجا است که باوجود اعمال این قانون برای سایر کشورها، وبسایت رسمی انویدیا در کشورهایی مانند ویتنام هنوز تغییری نداشته است. لازم به یادآوری است که محدودیت‌های جدید انویدیا برای چین و کشورهای گروه D1 و D4 و D5 اعمال شده که فهرست آن‌ها را در ادامه مشاهده می‌کنید:

«ایران، روسیه، چین، عربستان سعودی، قطر، امارات متحده عربی، افغانستان، ارمنستان، آذربایجان، بحرین، بلاروس، میانمار، کامبوج، جمهوری آفریقای مرکزی، جمهوری دموکراتیک کنگو، کوبا، قبرس، مصر، اریتره، گرجستان، هائیتی، عراق، اردن، قزاقستان، کره شمالی، کویت، قرقیزستان، لائوس، لبنان، لیبی، ماکائو، مولداوی، مغولستان، عمان، پاکستان، سومالی، سودان جنوبی، جمهوری سودان، سوریه، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، ونزوئلا، ویتنام، یمن، زیمباوه.»

نمودار عملکرد کارت گرافیک RTX 4080

نمودار عملکرد کارت گرافیک GeForce RTX 4090

انویدیا حالا برای عرضه کارت‌ گرافیک RTX 4080 SUPER در ماه ژانویه آماده می‌شود. لذا به‌نظر می‌رسد که گیمرهای ساکن این کشورها گزینه‌ی جایگزین دیگری برای تجربه کلاس بالای گیمینگ خواهند داشت. البته که این گزینه نمی‌تواند کاملاً جایگزین RTX 4090 و قدرت بالای آن باشد، اما انویدیا برای این کار مجبور است بخشی از توان عملکرد GPU پرچم‌دار خود را کاهش دهد. این شرکت قبلاً هم با عرضه مدل‌های LHR کارت‌های گرافیک خود تجربه این کار را دارد. از طرفی حالا معرفی مجدد RTX 4090 در یک فرم جدید هم دور از تصور نیست.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده