نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۲۹ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۴۷

شایعه: توقف تولید انبوه کارت‌های گرافیک RTX 4070Ti و 4080

براساس گزارش‌های منتشر شده، انویدیا با تمرکز روی تولید نسخه SUPER کارت‌های گرافیک سری RTX 40 تصمیم به توقف تولید مدل‌های RTX 4070Ti و RTX 4080 گرفته است.

براساس اطلاعات به‌دست آمده از وبسایت Board Channels که به‌عنوان یکی از منابع اطلاعاتی شرکای تجاری انویدیا، اینتل و AMD به شمار می‌رود، انویدیا اخیراً توقف تولید دو محصول از نسل فعلی کارت‌های گرافیک RTX 40 را به شرکای خود اعلام کرده است. براین‌اساس، از ابتدای دوره سه‌ماهه‌ی جدید، این محصولات از چرخه تولید انبوه خارج شده و در دسترس نخواهند بود.

کارت‌های گرافیک RTX 4070Ti و RTX 4080 محصولاتی هستند که انویدیا تصمیم به توقف تولید آن‌ها گرفته است. براساس شنیده‌ها، انویدیا آخرین موجودی انبارهای تولیدی خود را به شرکای تجاری خود توزیع کرده و حالا شروع به ثبت سفارش مدل‌های جدید آن‌ها گرفته که براساس شایعات، RTX 4070Ti SUPER و RTX 4080 SUPER خواهند بود. انتظار می‌رود در ماه ژانویه این محصولات روانه بازار خواهند شد.

البته که هنوز هیچ خبری برای تأیید این ادعا از سوی منابع رسمی منتشر نشده اما تبادلاتی که از سوی منابع نزدیک به این شرکت درباره توقف روند تولید انبوه برخی محصولات مطرح شده، این شایعات را تصدیق می‌کنند. از طرفی گفته می‌شود که RTX 4070Ti به‌طور کامل توقف تولید خواهد شد اما باتوجه‌به به‌کارگیری طراحی PCB مشابه کارت گرافیک RTX 4080 در نسخه‌های جدید، انویدیا صرفاً به یک مدل جدید تغییر رویه داده و همچنان به تولید این GPU ادامه خواهد داد.

توقف تولید کارت هایی گرافیک انویدیا

انویدیا قبلاً سابقه توقف تولید پردازنده‌های گرافیکی و از سرگیری مجدد آن در زمانی دیگر را دارد. این تصمیمات براساس نیاز بازار گرفته می‌شوند. مثلاً در زمان همه گیری ویروس کرونا، انویدیا مجبور به تطبیق سبد محصولات خود به‌صورت ماهانه شده بود تا مطابق نیاز بازار به تولید محصولات خود بپردازد.

به عبارت دیگر، این اخبار را نباید به‌عنوان پایان قطعی کارت این تراشه‌های گرافیکی در نظر گرفت. درواقع انویدیا درحال حاضر صرفاً تصمیم به تمرکز روی محصولات جدید خود گرفته و ممکن است در آینده مجدداً به تولید این GPUها بپردازد. از‌طرفی RTX 4070Ti و 4080 همچنان تولید خواهند شد، فقط مقیاس تولید آن‌ها به‌طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. از‌طرفی RTX 4070Ti اصلاً نسخه‌ی Founders Edition را دریافت نکرده و توقف تولید انبوه آن به‌معنی کاهش عرضه GPU به شرکای تجاری انویدیا خواهد بود.

انتظار می‌رود کارت گرافیک RTX 4080 SUPER با برخورداری از نسخه کامل پردازنده گرافیک AD103-300 و متشکل از ۱۰۲۴۰ هسته‌ی CUDA روانه بازار شود. با اینکه هنوز مشخصات مربوط‌به حافظه گرافیکی از کارت در این اطلاعات به چشم نمی‌خورد، باید به این نکته اشاره داشت که تراشه AD103 از یک رابط گذرگاه حافظه ۲۵۶ بیت برخوردار است. لذا به کارگیری حافظه ۲۰ گیگابایتی درکنار این GPU بدون کاهش رابط گذرگاه حافظه به ۱۶۰ بیت، ممکن به‌نظر نمی‌رسد.

RTX 4070Ti SUPER نیز احتمالاً به ۸۴۴۸ هسته‌ی CUDA مجهز شده و با یکی از دو پردازنده گرافیکی AD103-275 یا AD102-175 معرفی شود. در مورد RTX 4070 SUPER نیز تغییرات اندکی را در مقایسه با RTX 4070 Ti مشاهده می‌کنیم. کاهش تعداد هسته‌های CUDA به ۷۱۶۸ هسته و وجود دو GPU با نام‌های AD104-350 و AD103-175 به‌عنوان نامزدهای احتمالی به کارگیری در این مدل از دیگر اطلاعاتی است که باید به آن اشاره کرد.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده