نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۲۹ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۲۰

احتمال به کارگیری حافظه GDDR7 در کارت‌های گرافیک RTX 50

شایعات جدیدی مبنی بر احتمال به کارگیری تکنولوژی حافظه GDDR7 384-bit در تراشه GB202 از نسل جدید کارت‌های گرافیک انویدیا توسط یک منبع موثق مطرح شده است.

kopite7kimi به‌عنوان یکی از معتبرترین منابع انتشار اخبار غیررسمی انویدیا یک‌بار دیگر به مشخصات مورد‌انتظار نسل جدید کارت‌های گرافیک انویدیا از سری RTX 50 و موسوم به Blackwell اشاره دارد. خانواده جدید محصولات تیم سبز قرار است با استفاده از همان طراحی کولر GPU که در سری Ada Lovelace مشاهده کردیم، روانه بازار شود. علاوه‌بر این، گزارش‌ها حاکی از آن است که انویدیا در این نسل از تکنولوژی حافظه جدید GDDR7 در سری جدید محصولات خود استفاده خواهد کرد.

فناوری جدید حافظه گرافیکی انویدیا با افزایش پهنای باند حافظه GPU به افزایش سرعت و بهبود عملکرد آن در اجرای بازی‌های سنگین کمک خواهد کرد. kopite7kimi برخلاف اخباری که پیش از این منتشر شده بود، حالا ادعای جدیدی را در رابطه با پهنای باند و رابط گذرگاه حافظه تراشه GB202 مطرح کرده که قرار است به‌عنوان پرچم‌دار سری جدید محصولات انویدیا معرفی شود.

قبل از این گفته می‌شد که در این GPU از رابط گذرگاه حافظه ۵۱۲ بیت استفاده خواهد شد اما حالا به یک رابط گذرگاه حافظه 384 بیت اشاره شده که اینبار با فناوری جدید GDDR7 همراه خواهد شد. این روند در محصولات قبلی انویدیا طی سال‌های گذشته هم مشاهده شده بود و حالا به‌نظر می‌رسد که در سری RTX 50 نیز تکرار خواهد شد.

لوگوی ساختگی سری NVIDIA RTX 50 “Blackwell”

براساس اطلاعاتی که قبلاً در اینباره مطرح شده بود، انتظار می‌رود که پردازنده گرافیکی GB202 متشکل از ۱۹۲ واحد SM و در نتیجه شامل حداکثر ۲۴۵۶۷ هسته CUDA باشد. در نتیجه تغییر بزرگی را در پیکربندی GPU این نسل شاهد نیستیم. هرچند این اطلاعات فعلا به پیکربندی این GPU تعلق دارد نه مشخصات فنی مدل پرچم‌دار این نسل.

به‌عنوان مثال در نسل فعلی و در کارت گرافیک RTX 4090 از کانفیگ کامل پردازنده گرافیکی AD102 استفاده نشده است. حتی باوجود گذشت بیش از یک سال از زمان عرضه این کارت انویدیا هنوز نیازی به معرفی مدل بالاتر آن ندیده و تنها در سری ورک‌استیشن RTX ADA اقدام به معرفی کانفیگ بالاتر این GPU کرده است. اما ارتقا به فناوری حافظه GDDR7 به پیشرفت قابل توجهی در پهنای باند حافظه گرافیکی این نسل منجر خواهد شد.

نقشه راه جدید محصولات پیش روی شرکت میکرون نشان می‌دهد که این شرکت برای توسعه حافظه GDDR5X و GDDR6X با انویدیا همکاری داشته و محصولات رده مصرف‌کننده سری GDDR7 نیز تا آخر سال با سرعتی بالغ بر ۳۲ گیگابیت برثانیه از راه خواهند رسید. بنابراین تراشه گرافیکی GB202 در مقایسه با سرعت حافظه ۲۱ گیگابیتی GDDR6X در کارت گرافیک RTX 4090 به پهنای باند ۱.۵ ترابایتی بر ثانیه دست پیدا خواهد کرد که یک رشد ۵۰ درصدی را نسبت به نسل قبل نشان می‌دهد.

هنوز مشخص نیست که کارت‌های گرافیک سری RTX 50 دقیقا چه زمانی روانه بازار خواهد شد. اما باتوجه‌به اینکه تاکنون زمان عرضه شتاب‌دهنده‌های گرافیکی B100 و GB200 برای حدفاصل ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۵ تایید شده به‌نظر منطقی می‌رسد که انتظار عرضه کارت‌های گرافیک گیمینگ این نسل را نیز برای این بازه زمانی داشته باشیم.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده