نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۲۶ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۵۳

انتشار شایعات مربوط به مشخصات مدل SUPER کارت‌های گرافیک RTX 40

مشخصات فنی کارت‌های گرافیک سری RTX 40 SUPER از جمله جزئیات مربوط‌به تعداد هسته‌های CUDA برای RTX 4080 SUPER و دیگر مدل‌ها احتمالا فاش شده‌اند.

اخیراً اخبار متعددی حول محور کارت‌های جدید انویدیا موسوم به سری RTX 40 SUPER منتشر شده که بیشتر از سوی یکی از منابع شناخته شده‌ی اخبار غیررسمی انویدیا به‌نام Koite7kimi به‌دست ما می‌رسند. این اطلاعات شامل جزئیات مربوط‌به پیکربندی هسته‌های CUDA و مدل‌های احتمالی سری SUPER کارت‌های گرافیک فعلی انویدیا می‌شوند که در این ماه مورد بحث منابع مختلف قرار گرفتند.

براساس توییت جدید Koite، انتظار می‌رود کارت گرافیک RTX 4080 SUPER با برخورداری از نسخه کامل پردازنده گرافیک AD103-300 و متشکل از ۱۰۲۴۰ هسته‌ی CUDA روانه بازار شود. با اینکه هنوز مشخصات مربوط‌به حافظه گرافیکی از کارت در این اطلاعات به چشم نمی‌خورد، باید به این نکته اشاره داشت که تراشه AD103 از یک رابط گذرگاه حافظه ۲۵۶ بیت برخوردار است. لذا به کارگیری حافظه ۲۰ گیگابایتی درکنار این GPU بدون کاهش رابط گذرگاه حافظه به ۱۶۰ بیت، ممکن به نظر نمی‌رسد. البته Koite هنوز از تأیید پیکربندی حافظه و سرعت آن در مورد سری SUPER خودداری می‌کند.

تصویر ساختگی از کارت گرافیک RTX 4080 SUPER

در این تبادل اطلاعات، درباره مشخصات مدل‌های RTX 4070 Ti SUPER و RTX 4070 SUPER نیز صحبت شده که البته درمورد مدل اول بعید به‌نظر می‌رسد که انویدیا در شمای نام‌گذاری محصولات خود از پسوندهای Ti و SUPER درکنار هم استفاده کند. لذا باتوجه به مدت زمان چند هفته‌ای که از زمان انتشار این اطلاعات می‌گذرد، این احتمال وجود دارد که برخی جزئیات آن نادرست باشند. 

به هرحال انتظار می‌رود که این مدل به‌خصوص، به ۸۴۴۸ هسته‌ی CUDA مجهز شده و با یکی از دو پردازنده گرافیکی AD103-275 یا AD102-175 معرفی شود. در مورد RTX 4070 SUPER نیز تغییرات اندکی را در مقایسه با RTX 4070 Ti مشاهده می‌کنیم. کاهش تعداد هسته‌های CUDA به ۷۱۶۸ هسته و وجود دو GPU با نام های AD104-350 و AD103-175 به‌عنوان نامزدهای احتمالی به کارگیری در این مدل از دیگر اطلاعاتی است که باید به آن اشاره کرد.

انویدیا تاکنون هیچ اطلاعات جدیدی را با شرکای تجاری این شرکت در میان نگذاشته و احتمال عرضه هرگونه محصولات جدید در سال جاری میلادی نیز پایین است. هرچند شایعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد به‌زودی شاهد به‌روزرسانی یک یا سه مدل از محصولات این شرکت خواهیم بود.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده