نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۲۴ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۳۹

کنسول دستی لنوو Legion Go با نمایشگر جدید و کنترلرهای جداشدنی معرفی شد

با ورود قدرتمند لنوو به حوزه تولید کنسول‌های دستی و قابل حمل، رقابت در میان محصولات گیمینگ مبتنی بر تراشه‌های AMD داغ‌تر از قبل می‌شود.

لنوو به‌تازگی از اولین کامپیوتر دستی و قابل حمل خود با نام Legion Go به‌صورت رسمی رونمایی کرده تا این اولین تلاش آن‌ها برای ورود به حوزه‌ی رقابت با دستگاه‌های گیمینگ مبتنی بر سیستم‌عامل ویندوز باشد. این محصول جدید وارد بازار پررقابتی می‌شود اما لنوو سعی کرده تا با ایجاد یک سری تمایزات، Legion Go را به محصول جذاب‌تری تبدیل کند. کنسول قابل حمل Legion Go از یک نمایشگر بزرگ ۸.۸ اینچی بهره می‌برد که با رزولوشن 2560x1600 خود کیفیت تصویر فوق‌العاده‌ای را به نمایش خواهد گذاشت.

دقت تصویر این کنسول دو برابر بیشتر از استیم دک است که این خود بیانگر اختلاف قابل‌توجه کیفیت ساخت آن با یکی از محبوب‌ترین رقبای خود است. نکته‌ی مهم دیگر درباره نمایشگر Legion Go نرخ نوسازی تصویر ۱۴۴ هرتز آن است که حتی از نمایشگر 1080/120Hz ایسوز ROG Ally هم بالاتر قرار می‌گیرد. این پنل با پوشش دادن ۹۷ درصد از طیف رنگی DCI-P3 و پشتیبانی از لمس ۱۰ نقطه‌ای به جرات بهترین نمایشگری است که در این مدل محصولات مورد استفاده قرار گرفته است. 

طراحی کنسول دستی Lenovo Legion Go

لازم به ذکر است که صفحه‌نمایش Legion Go برای استفاده در حالت ایستاده هم بهینه‌سازی شده که به منظور استفاده در یک سری بازی‌های سرعتی و رقابتی مناسب است. اما به مشخصات فنی این دستگاه که برسیم باید گفت که Legion Go برپایه سیلیکون AMD Phoenix طراحی شده که برای مصارف بهینه‌ی گیمینگ شخصی‌سازی شده است. در نتیجه توان مصرفی آن کمتر از تراشه‌ی Ryzen 7040 لپ‌تاپ‌ها است.

این دستگاه در دو نسخه در دسترس قرار خواهد گرفت که یکی از آن‌ها با تراشه Ryzen Z1 Extreme و دیگری با APU غیر Extreme عرضه می‌شود. مدل Extreme با ۶ هسته‌ای Zen4 همراه است که سرعت کلاک آن به ۵.۱ گیگاهرتز می‌رسد. درحالی که مدل دیگر یک تراشه‌ی ۶ هسته‌ای Zen4 خواهد داشت که سرعت کلاک بوست آن ۴.۹ گیگاهرتز است. مدل غیر Extreme این کنسول از یک سیلیکون دیگر به نام Phoenix2 استفاده می‌کند که ترکیبی از معماری Zen4 و Zen4c در طراحی آن استفاده شده است.

نکته‌ی مهم تفاوت قدرت GPU میان این دو مدل است که در نسخه Extreme از ۱۲ واحد محاسباتی RDNA3 با فرکانس ۲.۷ گیگاهرتز و در نسخه‌ی دیگر تنها ۴ واحد CU به کار رفت که فرکانس عملکرد آن‌ها ۲.۵ گیگاهرتز است و ممکن است برای یک نمایشگر 1600p چندان کافی نباشد. از نظر حافظه در Legion Go از ۱۶ گیگابایت حافظه LPDDR5X-7500 استفاده شده که از نظر سرعت از Ally و Deck سریع‌تر است. 

کنترلر های جدا شدنی Lenovo Legion Go

معمولا در عملکرد گرافیک یکپارچه‌ی این قبیل محصولات، پهنای باند حافظه یک گلوگاه عملکردی محسوب می‌شود زیرا GPU آن را با حافظه سیستم به اشتراک می‌گذارد. در مورد حجم حافظه ذخیره‌سازی هم دو کانفیگ 512GB و 1TB برای آن در نظر گرفته شده است. پلتفرم این محصول از فرم فاکتور حافظه M.2 2242 با رابط گذرگاه PCIE Gen 4 استفاده می‌کند و کاربر می‌تواند ازطریق اسلات کارت حافظه SD این میزان را تا ۲ ترابایت افزایش دهد.

قسمت های مختلف کنسول Lenovo Legion Go

یکی از ویژگی‌های جالب Legion Go که در استیم دک و ایسوز الی دیده نمی‌شود، کنترلرهای قابل جداسازی آن مشابه نینتندو سوییچ است. می‌توان از این کنترلرها به‌عنوان ماوس هم استفاده کرد تا در بازی‌های شوتر اول شخص دقت عمل را بالاتر می‌برد. درنهایت باید گفت که این دستگاه ازطریق کانکتور USB-Type C از یک GPU اکسترنال هم پشتیبانی می‌کند که یک برتری قابل‌توجه نسبت به ROG Ally محسوب می‌شود که تنها از گرافیک‌های ROG XG پشتیبانی می‌کند.

در کل باید گفت که Legion Go از چند ویژگی برتر نسبت به رقبای رده بالای خود برخوردار است که شرکت‌هایی مانند ایسوز و AYANEO را مجبور به بازنگری در قیمت محصولات خود خواهد کرد. همچنین این شرکت‌ها حالا باید به فکر پیشرفت نسل بعدی محصولات خود نیز باشند.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده