نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۲۲ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۳۶

قیمت مشابه نسل قبل پردازنده‌های Raptor Lake Refresh اینتل

پردازنده‌های نسل چهاردهمی Raptor Lake Refresh یکبار دیگر با قیمتی مشابه محصولات نسل قبل در یک فروشگاه کانادایی رویت شدند.

بعد از اینکه فهرستی از پردازنده‌های نسل چهاردهمی اینتل موسوم به Raptor Lake Refresh در یک فروشگاه اروپایی دیده شد، حالا یک عامل فروش در کشور کانادا اطلاعاتی از قیمت این محصولات را در وبسایت خود قرار داده که از اختلاف نزدیک به ۳ درصدی قیمت این تراشه‌ها نسبت به مدل‌های نسل قبل حکایت دارد. وبسایت فروشگاه Canada Computers در مجموع ۶ تراشه از این خانواده را در فهرست فروش خود قرار داده که وبسایت Videocardz گزارش جزئیات آن را به شکل زیر بیان کرده است:

قیمت‌های فروشگاه Canada Computers

قیمت پردازنده های Raptor Lake Refresh

قیمت‌های فروشگاه PC Canada

قیمت تراشه های Raptor Lake Refresh

براساس قیمت‌هایی که در دو فهرست بالا مشاهده می‌کنیم، نسل جدید پردازنده‌های اینتل احتمالاً قیمت نزدیکی با مدل‌های نسل قبلی خود خواهند داشت. درواقع بیشترین اختلافی که در این بین به چشم می‌خورد، به پردازنده Core i5-14600KF و Core i5-13600KF تعلق دارد که البته قیمت‌های فروشگاه Canada Computers بسیار کمتر از PC Canada بوده و این امر در هر سه نسل از پردازنده‌های سوکت LGA 1700 صادق است. پردازنده Intel Core i9-14900K در این فهرست قرار نگرفته اما احتمالاً باید این مدل هم حدود ۳.۵ درصد گران‌تر از مدل هم رده خود از نسل قبل باشد.

اگر اینتل واقعا قیمت پردازنده‌های Raptor Lake Refresh خود را نزدیک به نسل قبل حفظ کند، باید گفت که لاین آپ این محصولات از ارزش خرید بالایی برخوردار هستند. البته که از این به بعد می‌توان پردازنده‌های نسل فعلی را با تخفیف‌های خوبی خریداری کرد اما اگر به‌دنبال نسخه آنلاک پردازنده‌های نسل سیزدهم بروید، نسخه‌ی ارتقاء یافته آن از نسل جدید همواره عملکرد بهتری را برای ارائه کردن خواهند داشت. ضمن اینکه ارائه هسته‌های بهینه بیشتر و سرعت کلاک بالاتر پردازنده‌های نسل چهاردهم که منجر به پیشرفت ۱۰ درصدی عملکرد تک هسته و ۲۰ درصدی عملکرد چند هسته می‌شوند، عواملی است که در صورت برخوداری از قیمت مشابه به محصولات فعلی، ارزش آن‌ها را بالاتر خواهد برد.

همچنین می‌توان مشاهده کرد که پردازنده‌های Core i5-14600KF و Core i5-13600KF قیمت یکسانی دارند که برای گیمرهای عمومی و جمع آوری کنندگان سیستم خبر خیلی خوبی محسوب می‌شود. بنابراین به نظر می‌رسد که سری Core i5 یک بار دیگر ثابت کرده که از ارزش خرید بالایی در میان این محصولات برخودار است.

حالا برای جمع بندی، یک اطلاعات کلی از آنچه که از تراشه‌های نسل چهاردهم اینتل انتظار می‌رود را در ادامه مشاهده می‌کنید:

  • معماری مشابه سری Raptor Lake (هسته‌های عملکرد Raptor Cove P-Core و بهینه‌ی Gracemont E-Core)
  • فناوری ساخت مشابه با سری Raptor Lake (پروسس نود ۱۰ نانومتری++ موسوم به Intel 7)
  • سرعت کلاک بالاتر و فراتر از ۶ گیگاهرتز
  • پشتیبانی از DIMM حافظه سریع‌تر DDR5
  • توان مصرفی بسیار بالاتر (نزدیک به ۳۰۰ وات)
  • سازگاری با سوکت مادربرهای فعلی LGA 1700 / 1800

پردازنده‌های دسکتاپ Raptor Lake-S Refresh قرار است از تاریخ ۱۷ اکتبر روانه بازار شوند.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده