نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۲۲ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۳۳

فرکانس ۶ گیگاهرتزی CPU جدید و ۲۰ هسته‌ای i7-14700KF

پردازنده جدید اینتل Core i7-14700KF با استفاده از مادربرد Z790 در بنچمارک Geekbench، به فرکانس اورکلاک 6GHz دست پیدا می‌کند.

در دیتابیس بنچمارک Geekbench که یکی از محبوب‌ترین منابع برای سنجش عملکرد پردازنده‌های کامپیوتری محسوب می‌شود، امتیازات جدیدی به چشم می‌خورد که ظاهراً به پردازنده‌های نسل چهاردهمی اینتل تعلق دارد. از میان این موارد باید به Core i7-14700K و Core i7-14700KF اشاره کرد که نسبت به سایر جالب توجه‌تر هستند. چراکه قرار است در این مدل‌ها شاهد بزرگ‌ترین اختلاف عملکرد نسل ۱۳ و ۱۴ محصولات اینتل باشیم که بیش از هر چیزی به افزایش تعداد هسته‌های آن برمی‌گردد.

نرم‌افزار آپدیت شده‌ی Geekbench حالا قابلیت تشخیص هریک از کلاسترهای هسته CPU را دارد و همین امر باعث شده تا کانفیگ نامتعارف پردازنده 14700KF با ۸ هسته P-Core و ۱۲ هسته E-Core فاش شود. علاوه‌براین به سرعت بوست کلاک ۵.۵ گیگاهرتزی این CPU اشاره شده که البته به‌صورت رسمی باید ۵.۶ گیگاهرتز باشد. بااین‌حال بررسی‌های بیشتری که با خروجی Geekbench JSON روی این CPU صورت گرفته نشان می‌دهد که i7-14700KF قادر به دستیابی به سرعت کلاک بالاتری است که به ۵.۹۸ گیگاهرتز نیز می‌رسد. احتمالا این نتایج نشان می‌دهند که این CPU به‌صورت دستی یا ازطریق تنظیمات BIOS اورکلاک شده است.

فرکانس اورکلاک پردازنده core i7-14700KF

CPU مذکور با استفاده از یک مادربرد Gigabyte Z790 AORUS Master X مورد بررسی قرار گرفته که عضوی از سری جدید و به روزرسانی شده‌ی پلتفرم‌های Z790 است که به‌طور ویژه برای نسل چهاردهم تراشه‌های اینتل طراحی و بهینه‌سازی شده است. این مادربردها طوری طراحی شدند که از ابتدا امکان پشتیبانی از پردازنده‌های جدید اینتل را داشته باشند و همچنین امکان استفاده از 48 گیگابایت حافظه رم به‌صورت دو کیت 24 گیگابایتی در این سری میسر شده است.

امتیازات پردازنده core i7-14700KF در بنچمارک Geekbench

اما در تستی که پردازنده i7-14700KF را مورد ارزیابی قرار می‌دهد، امتیاز ۳۰۹۷ در بنچمارک تک هسته و امتیاز قابل‌توجه ۲۱۱۹۶ در تست چند هسته به‌دست آمده است. لازم به ذکر است با مقایسه این نتایج با اعداد و ارقامی که با استفاده از پردازنده Core i7-13700K به‌دست آمده است ممکن است به نتایج معناداری نرسیم که مجددا به‌دلیل اورکلاک بودن CPU جدید اینتل است. درواقع قبلاً نتایجی از بنچمارک پردازنده Core i7-14700K منتشر شده بود که نشان می‌داد باید انتظار یک اختلاف عملکرد ۳.۸ . ۱۸.۲ درصدی را در تست‌های تک هسته و چند هسته‌ی CPU-Z داشته باشیم و ازطریق ابزار Cinebnech نیز به تفاوت‌های ۴.۲ و ۱۶.۹ درصدی خواهیم رسید. سری جدید پردازنده‌های اینتل درواقع نسخه‌ی ارتقا یافته‌ای نسبت به خانواده‌ی پردازنده‌های Raptor Lake محسوب می‌شوند که Core i7-14700K نیز یکی از پیشنهاد‌ها پرطرفدار آن در میان گیمرها خواهد بود.

اینتل هنوز تاریخ دقیق عرضه پردازنده‌های جدید خود برای سوکت LGA1700 را اعلام نکرده است. بااین‌حال تأیید شده که سری جدید محصولات تیم آبی برای عرضه در تاریخ ۱۷ اکتبر برنامه‌ریزی شده است.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده