نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۲۲ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۳۲

عرضه انحصاری پردازنده‌های Meteor Lake برای کامپیوترهای پیش ساخته و مینی پی سی‌ها

اینتل توضیح داده که اولین نسل از پردازنده‌های سری Core Ultra این شرکت موسوم به Meteor Lake برای پلتفرم‌های سوکتی عرضه نشده و فقط برای مینی پی سی‌ها و کامپیوترهای All-in-One در دسترس قرار خواهد گرفت.

اینتل به‌عنوان بخشی از رویداد Innovation 2023 تأیید کرده که کامپیوترهای دسکتاپ مبتنی بر پردازنده‌های Meteor Lake نیز جزء برنامه‌های این شرکت برای این نسل است. بااین‌حال به نظر می‌رسد که تراشه‌های Meteor Lake صرفاً محدود به کامپیوترهای پیش ساخته All-in-One و مینی پی سی‌ها خواهند بود.

این بدان معنا است یکبار دیگر باید شایعاتی که مبنی بر لغو برنامه توسعه پردازنده‌های Meteor Lake برای سوکت LGA 1851 منتشر شده بود را تصدیق کنیم. به هرحال این خبر ناامیدکننده‌ای برای پی سی گیمرها و علاقه‌مندانی است که منتظر عرضه تراشه‌های جدید برای پلتفرم LGA 1851 بودند و فعلاً باید منتظر پردازنده‌های سری Arrow Lake-S بمانند که یکبار دیگر در جایگاه اولین پردازنده‌های در نظر گرفته شده برای سوکت LGA 1851 قرار می‌گیرند.

پردازنده‌های دسکتاپ Intel Arrow Lake-S قرار است نیمه دوم سال ۲۰۲۴ از راه برسند تا جایگزین سری Raptor Lake Refresh و پلتفرم LGA 1700 شوند. در مورد کامپیوترهای دسکتاپ Meteor Lake نیز می‌توان انتظار رویکرد BGA برای کلیه محصولاتی که در قالب سیستم‌های All-In-Ones و Mini PC عرضه می‌شوند را داشت. شرکت‌هایی مانند ایسوز، GMKTEC و Minisforum قبلاً کار روی سیستم‌های مبتنی بر تراشه‌های Meteor Lake را آغاز کردند و باید انتظار عرضه‌ی این محصولات را تا CES 2024 داشته باشیم.

کنفرانس معرفی پردازنده های Meteor Lake

ضمناً حالا که سری Arrow Lake قرار است جایگزین Raptor Lake Refresh شود، حالا باید جهش بزرگتری را نسبت به چیزی که از Meteor Lake به Arrow Lake انتظار داشتیم را در نظر گرفت. نتایج بنچمارک فاش شده تخمین می‌زنند که این اختلاف برای مدل ۱۶+۸ هسته‌ای به ۲۱ درصد در مقایسه با Raptor Lake خواهد رسید. البته تقریبا یک سال با انتشار نتایج نهایی فاصله داریم و ممکن است این نتایج بارها دستخوش تغییر شوند. اینتل با سری Meteor Lake قرار است مسیر دیگر محصولاتی مانند Cannon Lake و Ice Lake و Tiger Lake را دنبال کند که قبلاً به همین شکل و با محدود کردن به دستگاه‌های قابل حمل عرضه شده بودند. حتی سری جدید Lunar Lake که قرار است در سال ۲۰۲۵ جایگزین خانواده Arrow Lake شوند نیز به همین ترتیب عرضه خواهند شد.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده