نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۱۶ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۵۵

انویدیا ظاهراً روی RTX 4080 Ti با تراشه AD102 برای سال ۲۰۲۴ کار می‌کند

به‌نظر می‌رسد انویدیا روی مدل ارتقاء یافته‌ای از کارت گرافیک RTX 4080 با تراشه گرافیکی AD102 مشغول کار است که احتمالاْ در سال ۲۰۲۴ روانه بازار خواهد شد.

MEGAsizeGPU یکی از افشاگران شناخته شده اطلاعات سخت‌افزاری است که جدیداً از احتمال معرفی مدل‌های جدیدی از کارت‌های گرافیک انویدیا صحبت به میان آورده است. این کارت که احتمالاً RTX 4080 Ti یا RTX 4080 SUPER نام‌گذاری خواهد شد، از GPU قوی‌تر و قیمت مشابهی نسبت به مدل استاندارد 4080 برخوردار خواهد بود. البته باتوجه‌به اینکه از معرفی آخرین محصول از سری SUPER انویدیا زمان زیادی می‌گذرد و در خانواده RTX 30 نیز غایب بودند، معرفی نسخه Ti این کارت محتمل‌تر به‌نظر می‌رسد.

بنابراین احتمالاً در اینجا درباره کارت گرافیک RTX 4080 Ti صحبت می‌کنیم که می‌تواند محصول جذابی برای علاقه‌مندان به تجربه گیمینگ در رده‌های بالاتر باشد. درحالی که طبیعتاً هنوز هیچ اطلاعات رسمی این کارت وجود ندارد، گفته می‌شود که GPU به کار رفته در آن به AD102 ارتقاء خواهد یافت و TGP در نظر گرفته شده برای آن نیز کنتر از ۴۵۰ وات خواهد بود. باید به این نکته اشاره کنیم که مدل فعلی RTX 4080 از پردازنده گرافیکی AD103 با ۹۷۲۳ هسته CUDA استفاده می‌کند که کمتر از ظرفیت کامل این GPU با ۱۰۲۴۰ هسته است.

بنابراین به‌نظر می‌رسد که انویدیا در نظر دارد تا با افزایش ظرفیت پردازش گرافیکی مدل بهبود یافته‌ی این کارت، فاصله بین ۹۷۲۸ هسته‌ی RTX 4080 تا ۱۶۳۸۴ هسته‌ی RTX 4090 را کمتر کند.

شایعه RTX 4080 Ti

با اینکه می‌دانیم توان مصرفی مدل فعلی کارت گرافیک RTX 4080 که در حدود ۳۲۰ وات است قطعاً در مدل جدید افزایش خواهد یافت، بدون در اختیار داشتن اطلاعاتی از ظرفیت حافظه گرافیکی به کار رفته در مدل Ti، نمی‌توان گفت که آیا این افزایش TGP لزوماً جزئی خواهد بود یا خیر. RTX 4080 Ti می‌تواند از ۲۰ گیگابایت حافظه GDDR6X پشتیبانی کند که این کارت را در موقعیت مناسبی میان کارت‌های گرافیک ۱۶ و ۲۴ گیگابایتی 4080 و 4090 قرار می‌دهد. البته چنین پیکربندی به رابط حافظه ۳۲۰ بیت هم نیاز خواهد داشت.

براساس اطلاعات فاش شده زمان در نظر گرفته شده برای عرضه این محصول سال ۲۰۲۴ است. مدت‌ها است که شایعاتی از احتمال عرضه کارت‌های گرافیک بهبود یافته RTX 4090 Ti و RTX 4080 Ti از مدل‌های موجود سری RTX 40 به گوش می‌رسد. مدل‌های غیر Ti موجود از ظرفیت کامل GPU مورد استفاده خود بهره نمی‌گیرند که این امر باعث شده تا جا برای یک ارتقا میان نسلی باز باشد. از طرفی قیمت کنونی کارت گرافیک RTX 4080 در حدود ۱۲۰۰ دلار است که با عرضه مدل Ti می‌تواند با کاهش مواجه شود.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید. 


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده