نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۵ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۰۹

خداحافظی با کانکتور 12VHPWR؛ کابل 12V-2×6 تست‌های اولیه را پشت سر گذاشت

کانکتور برق 12V-2×6 به‌عنوان جایگزین کابل‌های پرحرف و حدیث 12VHPWR بالاخره وارد فاز تست‌های اولیه شده و بدون مشکل بالا رفتن حرارت قادر به انتقال ۶۶۰ وات توان مصرفی است.

بعد از حواشی ایجاد شده بر سر بالا رفتن درجه حرارت و ذوب شدن و شعله ور شدن کانکتورهای برق ۶۰۰ واتی 12VHPWR در اتصال به کارت‌های گرافیک رده بالای انویدیا، تولیدکنندگان GPU و صنعت الکترونیک با نظارت و پیگیری کنوانسیون PCI-SIG به این نتیجه رسیدند که باید به‌دنبال گزینه‌ی جایگزینی باشند و برای این کار طرح‌های اولیه‌ای ارائه شد.

دراین‌میان، یک کانکتور ویژه و منحصر‌به‌فرد با برچسب 12V-2x6 مشاهده شد که طراحی ظاهری آن شباهت زیادی به 12VHPWR مشهور دارد. درواقع عاملی باعث شد تا این کانکتور برعکس گزینه قبلی قابل استفاده باشد، این است که توان مصرفی اضافی در آن ازطریق اسلات PCIe پردازنده گرافیکی منتقل می‌شود. این تغییر باعث می‌شود تا راه برای افزایش ماکزیمم مقدار توان مصرفی GPU برای آینده نیز هموار شود. درواقع این استاندارد به‌صورت بالقوه قادر به انتقال ۶۷۵ وات توان مصرفی است که این موضوع به تأیید Hardware Busters نیز رسیده است.

تست های اولیه کانکتور 12V-2×6

Hardware Busters برای بازدید به کارخانه تولید محصولات الکترونیکی Linewell مراجعه کرده و در آن‌جا به تست عملکرد کانکتورهای برق 12V-2x6 پرداخته است. در این تست طولانی و ۵۰ دقیقه‌ای مشخص شد که این کانکتور می‌تواند بدون هیچ‌گونه مشکلی ۶۰۰ وات برق را منتقل کند. در این مدت دمای کابل در محدوده‌ی ۴۰ تا ۵۰ درجه سانتی‌گراد باقی مانده که باتوجه به رسیدن حداکثر توان انتقالی به ۶۴۰ وات، مقادیر بسیار خوبی محسوب می‌شوند.

حالا از نگاه مصرف‌کننده و بدون ورود به جزئیات فنی، چیزی که کانکتورهای 12V-2x6 را برای کاربران سودمند می‌سازد، برخورداری از پین‌های موسوم به «sense pins» است که درواقع برای مانیتورینگ و نظارت بر ولتاژ مورد استفاده قرار می‌گیرند. از این طریق می‌توان قبل از استفاده کانکتور را چک کرد تا از اتصال درست آن اطمینان حاصل شود. در صورتی که این کار به درستی انجام نشده باشد، خروجی آن به PD محدود شده و از بالا رفتن دمای آن پیشگیری می‌شود. این ترفندهای ایمنی باعث می‌شوند تا کابل 12V-2x6 به‌عنوان یک احتمال بالا برای به کارگیری در نسل بعدی پردازنده‌های گرافیکی مطرح شوند.

همچنین حالا ممکن است AMD هم بار دیگر احتمال استفاده از این کابل‌ها در محصولات خود را در نظر بگیرد. کاری که قرار بود با عرضه RX 7800 XT و RX 7700 XT انجام شود اما به‌دلیل نگرانی از ریسک همراه‌با این کابل‌ها نهایتاً از این کار صرف‌نظر کرد. حالا که 12V-2x6 این مشکلات را برطرف کرده، حالا این احتمال بالاست که در آینده شاهد به کارگیری آن روی کارت‌های گرافیک سری Radeon نیز باشیم. انویدیا در شماری از جدیدترین بچ تولیدی کارت‌های گرافیک RTX 4090 که بیشترین مشکل ذوب شدن را داشتند از این استاندارد جدید استفاده کرده و نتابج خوبی را به‌دست آورده است.

کانکتورهای 600 وات 12V-2×6

از نظر ساختاری هیچ تغییری در هدر کانکتورهای 12VHPWR و 12V2x6 ایجاد نشده است و کابل‌ها همچنان سازگاری خود را حفظ می‌کنند. به همین ترتیب هر دو کانکتور از همان ۱۲ ریل برق استفاده خواهند کرد و ۴ پین دارند که درحال حاضر تمرکز اصلی نسخه‌ی به‌روزرسانی‌شده‌، روی آن است. واضح‌ترین تغییر که در اینجا به چشم می‌خورد، تغییر طول پین‌ها است که عقب‌تر قرار گرفتند تا سازندگان از اتصال کامل کانکتور اطمینان حاصل کنند. در غیر این صورت آن‌ها اصلا کار نخواهند کرد. علاوه‌براین، انکودینگ نیز باید طبق استانداردهای جدید به‌روز شود.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده