نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۴ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۴۱

پردازنده Core i9-14900KF؛ سریع‌ترین CPU در بنچمارک PassMark

نتایج منتشر شده از CPU نسل چهاردهمی Intel Core i9-14900KF در بنچمارک PassMark، سریع‌ترین عملکرد تک هسته‌ی یک پردازنده رده مصرف‌کننده را تا به امروز نشان می‌دهد.

اینتل در جریان رویداد Innovation 2023 بیشتر موضوعات بحث را روی تراشه‌های سری Meteor Lake و توسعه فناوری هوش مصنوعی این شرکت متمرکز کرده و به‌طور غیرمنتظره‌ای صحبتی از پردازنده‌های نسل چهاردهمی Raptor Lake Refresh به میان نیاورد. بااین‌حال، تاجایی‌که ازطریق اطلاعات به‌دست آمده می‌دانیم، این سری از محصولات تیم آبی همچنان برای عرضه در تاریخ از پیش تعیین شده در ماه اکتبر برنامه‌ریزی شدند.

در میان اولین محصولاتی که از این خانواده به‌دست کاربران خواهد رسید، CPU پرچم‌دار Core i9-14900KF را داریم که یک تراشه ۲۴ هسته‌ای با قابلیت رسیدن به فرکانس عملکرد ۶ گیگاهرتز به‌صورت پیش فرض است. جا دارد به این نکته نیز اشاره کنیم که این CPU فاقد گرافیک یکپارچه است. نکته جالب توجه اینجا است که پردازنده Core i9-14900KF اخیرا در نتایج رده‌بندی بنچمارک PassMark نیز دیده شده که به‌عنوان سایتی با جمع‌آوری دیتابیس پردازنده‌ها در پلتفرم دسکتاپ، موبایل و دیتاسنترها فعالیت می‌کند. 

نتایج تست تک هسته پردازنده Intel Core i9-14900KF

این CPU با کسب امتیاز ۴۹۳۹ در تست تک هسته، در صدر جدول سریع‌ترین پردازنده‌های عرضه شده تاکنون قرار گرفته و i9-13900KS و i9-13900K از نسل فعلی محصولات اینتل را کنار می‌زند. در مورد عملکرد چند هسته‌ی این CPU اما باید به عملکرد کمی دور از انتظار 14900KF اشاره کرد. جایی که امتیاز کسب شده توسط این CPU تقریبا با 13900K برابری کرده و تنها ۰.۶ درصد بالاتر است.

این مقایسه با 13900K نشان می‌دهد که پرچم‌دار جدید اینتل درواقع پایین‌تر این CPU قرار می‌گیرد. درواقع جایی که پردازنده‌های Core i9 اینتل صدر جدول عملکرد تک هسته‌ی پردازنده‌ها را تحت تسلط خود قرار دارند، در دسته‌بندی چند هسته‌ی این تراشه‌ها اوضاع فرق می‌کند و این پردازنده‌های AMD Ryzen 9 هستند که دست بالاتر را دارند.

عملکرد چند هسته تراشه Intel Core i9-14900KF

چندی پیش هم نتایجی از عملکرد این CPU در بنچمارک Geekbench منتشر شده بود که روی یک مادربرد ASRock Z790 Taichi با قابلیت پشتیبانی از نسل بعدی تراشه‌های اینتل و درکنار ۳۲ گیگابایت حافظه رم DDR5-7000 مورد بررسی قرار گرفته بود. به‌طور خلاصه این نتایج اولیه حاکی از آن است که پردازنده Core i9-14900KF در تست‌های multi-threaded با یک اختلاف ۵ الی ۶ درصدی قوی‌تر از i9-13900K ظاهر شد و این تفاوت در تست‌های تک هسته به حداقل ۱۲ درصد می‌رسد.

اشاره به این نکته حائز اهمیت است که عدم ارائه جزئیات کافی از تنظیمات اعمال شده توسط Raichu باعث می‌شود تا نتوان به‌صورت قطعی درباره این نتایج اظهارنظر کرد. بنابراین این احتمال وجود دارد که اعداد و ارقام ارائه‌شده، نشان‌دهنده ظرفیت کامل CPU جدید اینتل نباشد. پردازنده‌های Intel Core i9-14900K و مدل KF آن قرار است ماه آینده به‌دست مصرف‌کنندگان برسند.

شایعات از احتمال تحقق این امر در تاریخ ۱۷ اکتبر (۲۵ مهر) حکایت دارند؛ جایی که پیش سفارش خرید این محصولات از یک روز قبل عرضه امکان‌پذیر خواهد بود. سری جدید محصولات اینتل شامل شش تراشه مختلف در رده‌های عملکردی و قیمیتی متنوع می‌شوند که سری آنلاک شده‌ی پردازنده‌های ۱۲۵ واتی سری Core-K این شرکت را تشکیل خواهند داد. همچنین اینتل در نظر دارد تا در ماه ژانویه سری غیر K و ۲۵ واتی این تراشه‌ها را روانه بازار کند.

نسل چهاردهم پردازنده‌های اینتل فصل آخر پلتفرم‌های سوکت LGA-1700 را نیز رقم خواهند زد. اینتل آماده معرفی سوکت LGA-1851 برای سال آینده و نسل بعدی پردازنده‌های خود می‌شود که جهش بزرگتری را در عملکرد کلی این محصولات ایجاد خواهند کرد.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده