نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۲ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۵۴

تأیید سه نسل آینده پردازنده‌های اینتل برای سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵

اینتل به تشریح برنامه‌ریزی خود برای توسعه پردازنده‌های سری Arrow Lake و Lunar Lake و Panther Lake از ابتدای سال ۲۰۲۴ پرداخت.

اینتل رسماً تأیید کرده که پردازنده‌های نسل جدید سری Meteor Lake این شرکت با فناوری تولید Intel 4 از تاریخ ۱۴ دسامبر (۲۳ آذر) روانه بازار خواهند شد. اما این شرکت نقشه راه جاه‌طلبانه‌ای را برای دو سال آینده‌ی خود شکل داده که شامل لاین‌آپ متنوعی از پردازنده‌های جدید رده‌ی مصرف‌کننده از سری Meteor، سری Arrow، سری Lunar و Panther Lake می‌شوند. برخی از این محصولات در نطق اولیه‌ی رویداد Innovation به میزبانی پت گلسینگر، معرفی و مورد بحث قرار گرفتند.

اینتل که تاکنون از معماری Lunar Lake محصولات خود درکنار تکنولوژی پیشرفته مبتنی بر یادگیری ماشینی هوش مصنوعی خود رونمایی کرده، بار دیگر به ارائه توضیحاتی در اینباره پرداخت. معماری Lunar Lake به‌عنوان نسل آینده‌ی محصولات کم مصرف این شرکت شناخته می‌شود که بعد از محصولات سری Arrow Lake و به‌عنوان دومین نسل از سری پردازنده‌های Core Ultra این شرکت روانه بازار خواهند شد.

محصولات سری Arrow Lake برخلاف Lunar Lake از پروسس نود 20A اینتل بهره می‌برند و هم برای دسکتاپ و هم لپ‌تاپ عرضه خواهند شد و تمرکز آن‌ها روی دریافت توان مصرفی بیشتر برای ارائه عملکرد بهتر معطوف شده است. ساختار تراشه‌های Lunar Lake در سمت مقابل، با هدف بهینه‌سازی بیشتر مصرف انرژی و بهره‌گیری از شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی برای بهبود عملکرد معماری کم مصرف آن‌ها توسعه داده می‌شوند.

تشریح مشخصات پردازنده‌های سری Arrow Lake و Lunar Lake و Panther Lake

علاوه‌بر‌این، اینتل رسماً اعلام کرده که سری Panther Lake از سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۴ به آزمایشگاه‌های این شرکت وارد شده و فرایند توسعه‌ی آن‌ها آغاز خواهد شد. این یک نقطه عطف مهم در فرایند توسعه تکنولوژی اینتل محسوب می‌شود، چراکه سری Panther Lake برای اولین‌بار با بهره‌گیری از فرایند ساخت 18A اینتل و متشکل از هسته‌های Cougar Cove به‌عنوان هسته‌های عملکرد P-Cores این تراشه‌ها ساخته خواهند شد.

البته اینتل جزئیات خاصی از مشخصات فنی یا عملکرد این تراشه‌ها را ارائه نکرده اما لازم به ذکر است که پردازنده‌های Panther Lake هم برای دسکتاپ و هم برای دستگاه‌های قابل حمل عرضه می‌شوند و همانند سری Arrow Lake از سوکت LGA-1851 در مادربردهای دسکتاپ استفاده خواهند کرد. اینتل حالا به‌صورت رسمی تأیید کرده که چیپ‌های Lunar Lake توان پردازشی خود را از هسته‌های Lion Cove و Skymont تأمین خواهند کرد.

مورد اول که با پسوند Cove نام‌گذاری شده، قاعدتاً باید مربوط‌به هسته‌های بزرگ Performance باشد و نام دیگری که با پسوند Mont همراه شده، به هسته‌های Efficient این تراشه‌ها مربوط خواهد شد. لازم به ذکر است که این اسامی در ابتدا برای سری Arrow Lake در نظر گرفته شده بودند که قرار است رنج گسترده‌ای از محصولات این شرکت، از رده‌های پایین تا رده بالا را شامل شوند.

در مقابل Lunar Lake به‌طور ویژه دستگاه‌های رده پایین را هدف قرار خواهد داد که احتمالاً استفاده مشترک از این طرح بین این دو سری از پردازنده‌های اینتل را توجیه می‌کند. درواقع اینطور به‌نظر می‌رسد که اینتل برای تراشه‌های نسل Arrow Lake نیز رویکرد مشابهی را نسبت به پردازنده‌های Raptor Lake در نظر گرفته که با عرضه‌ی نسخه بهبود یافته‌ای از آن‌ها مواجه خواهند شد.

آینده پردازنده های اینتل با پردازنده‌های سری Arrow Lake و Lunar Lake و Panther Lake

اینتل اخیراً هدف گذاری خود را برای آمادگی جهت تولید پردازنده‌های Lunar Lake در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ تکرار کرده هنوز مشخص نیست که آیا این تراشه‌ها در همین سال برای عرضه آماده خواهند شد یا خیر.

بعد از آن هم اینتل یک خانواده کاملا جدید از پردازنده‌های Beast Lake را معرفی خواهد کرد که توسعه‌دهنده سری Arrow Lake و Panther Lake خواهد بود. اینتل در این سری برای اولین‌بار محدود پردازنده‌های ۸ هسته‌ای را پشت سر می‌گذارد و مدل‌های مختلفی مجهز به ۱۰ هسته P-Core و ۳۲ هسته بهینه را روانه بازار خواهد کرد.

این کار عملا منجر به تولید یک CPU مجهز به پیکربندی ۱۶+۶۴ هسته خواهد شد که واقعا خیره‌کننده به‌نظر می‌رسد. ظاهرا پردازنده‌های Beast Canyon در کلاس HEDT عرضه خواهند شد و گفته می‌شود به رقابت با تراشه‌های رده بالای Zen 6 شرکت AMD خواهد رفت که برای بعد از ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی شده است.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده