نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۲ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۵۹

اولین شایعات از مشخصات فنی RTX 5090؛ پیشرفت ۱.۷ برابری عملکرد

طبق اولین شایعات مربوط‌به مشخصات فنی کارت گرافیک GeForce RTX 5090، این کارت گرافیک دارای سرعت بوست کلاک ۲.۹ گیگاهرتزی، پهنای باند حافظه ۱.۵ ترابایتی و حافظه کش ۱۲۸ مگابایتی جزئی است.

یکی از افشاگران اطلاعات غیررسمی انویدیا در انجمن Chiphell به نام Panzerlied مدعی شده که جزئیات جدیدی از مشخصات فنی و قابلیت‌های نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی انویدیا به‌دست او رسیده است. برای یادآوری باید گفت که Panzerlied یک منبع مستقل است که اولین‌بار از برنامه‌ی انویدیا برای عبور از مدل XXX04 در نسل بعدی محصولات این شرکت خبر داده بود. بعد از انتشار این خبر، Kopite7kimi به‌عنوان مشهورترین اینسایدر انویدیا نیز تأیید کرده که کارت‌های گرافیک سری NVIDIA RTX 50 نیز از سبک نام‌گذاری GPU قبلی GB2XX پیروی خواهند کرد.

حالا Kopite7kimi هم اقدام به انتشار جزئیات جدیدی از مشخصات فنی پردازنده‌های گرافیکی سری Blackwell کرده که به‌عنوان اسم رمز نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی تیم سبز مورد استفاده قرار خواهد گرفت. حالا انتظار می‌رود که انویدیا از نام Blackwell برای هر دو سری محصولات دیتاسنتر و گیمینگ خود استفاده کند. البته نحوه نام‌گذاری GPU در این دو سری متفاوت خواهد بود که در آن مدل GB1XX برای تراشه‌های گرافیکی دیتاسنتر HPC و مدل GB2XX برای پردازنده‌های گرافیکی گیمینگ مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

حالا Panzerlied نگاه اولیه‌ای به آنچه را که علاقه‌مندان باید از نسل بعدی لاین آپ محصولات انویدیا انتظار داشته باشند فراهم کرده که البته به‌جای ارائه اعداد و ارقام دقیق، به درصد بهبود عملکرد این محصولات نسبت به تکنولوژی فعلی اشاره شده است. براین‌اساس، مقایسه‌ای بین RTX 5090 و RTX 4090 به‌عنوان پرچمداران این دو نسل انجام شده که به شرح زیر است:

  • ۵۰ درصد بهبود در مقیاس GPU (که احتمالا منظور تعداد هسته‌ها است)
  • ۵۲ درصد افزایش پهنای باند حافظه
  • ۷۸ درصد افزایش ظرفیت حافظه کش (که احتمالا منظور حافظه کش L2 است)
  • ۱۵ درصد افزایش فرکانس عملکرد (که احتمالا سرعت بوست کلاک GPU مدنظر است)
  • ۱.۷ برابر بهبود عملکرد کلی

اولین شایعات از مشخصات فنی NVIDIA GeForce RTX 5090

Panzerlied در ادامه در رشته توییت‌هایی به شفاف سازی اطلاعات منتشر شده پرداخته و اعلام کرده که این مقایسه با مدل رفرنس RTX 4090 انجام شده و منظور به‌طور کلی تراشه AD102 نیست. بنابراین باید انتظار داشته باشیم که کارت گرافیک RTX 4090 با حافظه ۲۱ گیگابیتی خود با ۵۲.۴ درصد افزایش سرعت ماژول‌های حافظه به ۳۲ گیگابیت بر ثانیه خواهد رسید.

بنابراین به احتمال زیاد در نسل RTX 50 از تراشه‌های حافظه GDDR7 استفاده خواهد شد. لازم است در اینجا به این نکته نیز اشاره کنیم که شایعه شده نسل بعدی تراشه پرچم‌دار AD102 از یک رابط گذرگاه حافظه ۵۱۲ بیتی برخوردار است. ضمن اینکه این تراشه به لزوماً در مدل RTX 5090 مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. ممکن است در این سری شاهد معرفی یک مدل TITAN/RTX یا نسخه Ti آن باشیم.

باتوجه‌به سابقه‌ای که سراغ داریم، بعید است که انویدیا سریع‌ترین حافظه GDDR7 خود را از روز اول در اولین مدل نسل جدید خود مورد استفاده قرار دهد. بنابراین در کارت گرافیک RTX 5090 باید انتظار به کارگیری کانفیگ ۵۱۲ بیت/۲۴ گیگابیت برثانیه یا ۴۴۸ بیت/۲۸ مگابیت برثانیه را داشته باشیم.

ضمن اینکه با درنظر گرفتن اینکه شایعات دیگری که در اینباره منتشر شدند نیز براساس مدل پایه RTX 4090 مطرح شده باشند باید با ۱۵ درصد افزایش در فرکانس عملکرد GPU به نرخ ۲.۹ گیگاهرتز در سرعت کلاک بوست آن برسیم که به احتمال زیاد با برقراری شرایط مساعد مرز ۳ گیگاهرتز و بالاتر از آن را هم رد خواهد کرد. همچنین افزایش ۷۸ درصدی حافظه کش نیز ظرفیت تراشه GB202 را به ۱۲۸ مگابایت خواهد رساند.

با همه‌ی این اوصاف می‌دانیم که تقریبا بیش از یک سال تا زمان عرضه نسل جدید تراشه‌های گرافیکی سری GeForce فاصله داریم. اما اگر نهایتا این مشخصات همان چیزی باشند که در روز عرضه RTX 5090 شاهد آن باشیم، مشخصات فنی این کارت به شرح زیر خواهند بود:

مشخصلا احتمالی کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 5090


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده