نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۳۴

افت قیمت RTX 4070 به ۸ درصد زیر نرخ مصوب

عرضه کارت گرافیک Radeon RX 7800 XT توسط AMD منجر به کاهش ۵۰ دلاری قیمت کارت گرافیک RTX 4070 از سوی شرکای تجاری انویدیا شد.

بعد از گذشت یک هفته از عرضه کارت گرافیک مبتنی بر تراشه Navi 32 شرکت AMD، قیمت اولین کارت گرافیک کاستوم RTX 4070 نیز به ۵۰ دلار زیر نرخ MSRP کاهش پیدا کرد تا برای اولین‌بار به ۵۴۹ دلار برسد. گفته می‌شود که قیمت‌گذاری جدید این GPU تحت تأثیر عرضه موفقیت‌آمیز RX 7800 XT توسط AMD قرار گرفته است. تیم قرمز، این GPU را به‌عنوان یک گزینه جایگزین مناسب برای RTX 4070 معرفی کرده که با ۱۰۰ دلار قیمت کمتر در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.

براساس بازخوردی که از چند مقاله و بررسی انجام شده روی RX 7800 XT به‌دست آمده، پیشنهاد AMD از نظر عملکرد خود را بالاتر از GPU انویدیا کشیده و با ۲ و ۶ درصد سرعت بیشتر نسبت به RTX 4070 در بررسی Techpowerup ظاهر شده است. البته که اختلاف عملکرد این تراشه‌ها به فاکتورهای متعددی از جمله رزولوشن تصاویر و بازی مورد نظر در تست بستگی دارد و در مواردی حتی شرایط برعکس می‌شود.

کاهش قیمت کارت گرافیک RTX 4070

یکی دیگر از مزایای RX 7800 XT ظرفیت حافظه گرافیکی آن است که با ۱۶ گیگابایت حجم بیشتری را در مقایسه با ۱۲ گیگابایت حافظه‌ی RTX 4070 در اختیار کاربر قرار می‌دهد. این مزیت، در ورک‌لودها و سناریوهای گیمینگ نیازمند به حافظه بیشتر خود را نشان می‌دهد. از سوی دیگر، کارت گرافیک RTX 4070 ویژگی‌های خاص خود را دارد که از میان آن‌ها باید به پشیبانی از DLSS3 با تکنولوژی Frame Generation اشاره کرد.

AMD هنوز رقیبی برای این قابلیت را در فناوری FSR3 معرفی نکرده اما برای این کار برنامه‌هایی را در سر دارد. همچنین RTX 4070 توان مصرفی کمتری در مقایسه با رقبای Navi 32 خود از شرکت AMD دارد که این امر به تولید حرارت و سروصدای کمتر در تجربه گیمینگ منجر می‌شود. کارت‌های گرافیک ZOTAC Twin Edge OC و Gigabyte WindForce OC اولین مدل‌هایی هستند که در این تغییر قیمت‌ها نقش داشتند. هردوی این موارد، سیستم‌های خنک‌کننده‌ی خوبی دارند که شامل طراحی فن‌های دوگانه و سه‌گانه آن‌ها می‌شود.

انویدیا رسماً کاهش قیمتی را برای کارت گرافیک RTX 4070 اعلام نکرده است اما چنین چیزی برای هیچ یک از تراشه‌های گرافیکی این نسل هم دیده نشده است. فروشگاه‌های بزرگ آمریکایی اولین منابعی بودند که برنامه‌های خود برای کاهش قیمت این محصولات را عملی کردند. از میان این موارد می‌توان تغییراتی را در Newegg و Amazon مشاهده کرد.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده