نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۲۳

تاریخ احتمالی عرضه پردازنده‌های نسل چهاردهمی اینتل

ظاهراً اینتل در نظر دارد تا پردازنده‌های جدید Core i9-14900K و i7-14700K و i5-14600K را در ماه آینده به بازار عرضه کند.

منابع وبسایت videocardz مدعی شدند که اینتل برای عرضه پردازنده‌های جدید خود در تاریخ ۱۷ اکتبر (۲۵ مهر) برنامه‌ریزی می‌کند. نسل چهاردهم تراشه‌های اینتل قرار است یک هفته دیگر و طی مراسمی رونمایی شوند اما به نظر می‌رسد که تیم آبی در حرکتی غیر معمول قصد دارد تا زمان عرضه این محصولات را یک ماه دیگر عقب بیاندازد. بنابراین تا زمان انتشار نتایج بررسی این محصولات در منابع مستقل باید یک ماه دیگر منتظر ماند.

البته اینتل در تاریخ ۱۶ اکتبر (۲۴ مهر)، یک روز قبل از این تاریخ را برای صدور مجوز انتشار محتوای تبلیغاتی این تراشه‌ها در نظر گرفته که جزئیات بیشتری از پیش سفارش این محصولات را شامل خواهند شد. لازم به ذکر است اینتل در این تاریخ تنها ۶ مدل از سری محصولات جدید خود را روانه بازار خواهد کرد که به‌طور ویژه به مدل‌های K و KF مربوط می‌شوند.

بنابراین باید انتظار عرضه پردازنده‌های ۲۴ هسته‌ای Core i9-14900K، پردازنده ۲۰ هسته‌ای Core i7-14700K، پردازنده ۱۴ هسته‌ای Core i5-14600K و مدل‌های KF آن‌ها را داشته باشیم که تنها تفاوت آن‌ها عدم برخورداری از گرافیک یکپارچه CPU است. همه این مدل‌ها تراشه‌های آنلاک شده ۱۲۵ واتی محسوب می‌شوند که مدل غیر K آن‌ها با TDP حداکثر ۶۵ وات و کمتر عرضه می‌شوند. انتظار می‌رود این تراشه‌ها سال آینده و در رویداد CES 2024 عرضه شوند.

پردازنده های نسل چهاردهمی اینتل

همان‌طور که قبلاً هم گفته شده، نسل چهاردهم پردازنده‌های اینتل موسوم به Raptor Lake Refresh تفاوت چشمگیری را در عملکرد پردازنده‌های فعلی این شرکت به‌وجود نخواهند آورد. اما این پیشرفت نسبی هم با افزایش توان مصرفی همراه خواهد شد. اطلاعات فاش شده از خروجی نتایج بنچمارک Geekbench نشان می‌دهد که سرعت کلاک Core i5-14600KF به ۵.۳ گیگاهرتز می‌رسد. از طرفی این نتایج نشان‌دهنده یک اختلاف ۲۰۰ مگاهرتزی با i5-13600K از نسل فعلی است.

این CPU موفق به کسب امتیاز ۲۷۹۰ در تست تک هسته و ۱۷۱۹۰ در تست چند هسته شده که با ورژن آپدیت شده‌ی بنچمارک Geekbench 6.1 به‌دست آمده است. در نتیجه به ۵.۵ درصد ارتقا نسبت به Core i5-13600K در تست تک هسته و ۱۷.۲ درصد برتری در تست چند هسته خواهیم رسید.

مشخصات پردازنده های جدید اینتل

قبلاً هم نتایج مشابهی در خصوص Core i7-14700K و 13700K منتشر شده بود. البته این CPU هنوز توسط هیچ نرم‌افزاری شناسایی نشده و به‌عنوان دای Raptor Lake HX/S تشخیص داده شده است. خروجی بنچمارک CPU-Z نشان می‌دهد که CPU مذکور در بالاترین سطح عملکرد به فرکانس ۵.۵ گیگاهرتز دست پیدا می‌کند که فقط ۱۰۰ مگاهرتز بیشتر از Core i7-13700K است. اما احتمالا افزایش تعداد هسته‌های این CPU تاثیر بیشتری روی عملکرد آن خواهد داشت.

اینتل آماده معرفی پردازنده‌های سری Raptor Lake Refresh در رویداد Innovation 2023 می‌شود که برای ۱۹ سپتامبر (۲۸ شهریور) برنامه‌ریزی شده است. انتظار می‌رود این شرکت چندین محصول دیگر از جمله تراشه‌های موبایل Raptor Lake Refresh و سری Core 100 Ultra که با اسم Meteor Lake می‌شناسیم را رونمایی کند. همچنین انتظار می‌رود که اینتل اخباری از پردازنده‌های گرافیکی سری Arc به همراه داشته باشد. مخصوصاً جزئیات مربوط‌به زمان دسترسی به مدل جدید ACM-G12 و همچنین کارت گرافیک Arc A580 که زمان عرضه آن در حدود یک سال عقب افتاده بود.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده