نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۳۱

انتشار تصاویری از معماری هسته‌های پردازنده AMD Phoenix2

تصاویر نزدیکی از دای CPU جدید AMD یعنی Phoenix2 با معماری Zen4/Zen4c منتشر شده که ساختار هیبریدی این تراشه را نشان می‌دهد.

AMD مدتی است که درباره تراشه کوچک‌تر Phoenix2 خود سیاست عدم اعلام عمومی جزئیات و مشخصات آن‌ را در پیش گرفت و در شرایطی که از شایعات، تصاویر و اطلاعات فاش شده هم خبری نیست، اینطور به نظر می‌رسد که گویا AMD اصلا از وجود چنین تراشه‌ای بی‌خبر است. به هر حال، Phoenix2 محصول جالبی بر پایه معماری ترکیبی Zen4 و Zen4c است که احتمالا اولین ماجراجویی AMD در زمینه طراحی تراشه‌های هیبریدی برای مصرف‌کنندگان نیز محسوب می‌شود.

پردازنده جمع‌و‌جور Phoenix درکنار همتای اصلی خود یعنی Phoenix1 CPU با هشت هسته‌ی Zen4 عرضه می‌شود. این سیلیکون در میان تولیدکنندگان لپ‌تاپ‌ها، کنسول‌های دستی و حتی تولیدکنندگان مینی پی‌سی‌ها کاربرد گسترده‌ای پیدا کرد. همان‌طور که بعدا مشخص شد، AMD در ابتدا به فکر آماده‌سازی دو تراشه Phoenix بوده که دومی دارای تمایزات قابل توجهی نسبت به مدل اولیه خود بود. این موضوع حالا و ازطریق انتشار تصاویر اولیه‌ای از طراحی دای این CPU در یک وبسایت چینی تأیید می‌شود.

تصاویری از معماری هسته‌های پردازنده AMD Phoenix2

AMD درحال حاضر تراشه‌های Phoenix 2 را در پردازنده‌های Ryzen 3 7440U و Ryzen 5 7540U به کار گرفته و برخی مدل‌های آن به نحوی طراحی شدند که براساس وضعیت دسترسی، از هر دو دای Phoenix1 و 2 بهره‌مند شوند.

تصاویری که توسط HXL در توییتر منتشر شده، دای پردازنده Phoenix متشکل از ۲ هسته Zen4 و ۴ هسته Zen4c را به تصویر می‌کشند. این ساختار درنهایت کانفیگ ۶ هسته‌ای و ۱۲ رشته‌ی این CPU را تشکیل می‌دهد. لازم به ذکر است که برخلاف طراحی هیبریدی هسته‌های Cove/Mont اینتل، معماری ZenC شرکت AMD هنوز هم از هایپرتردینگ (SMT) پشتیبانی می‌کند.

نهایتا باید گفت که یک سری اصلاحات در سایز حافظه کش و دیگر خصوصیات این CPU نیز اعمال شده که شامل ساختار متفاوت GPU یکپارچه آن نیز می‌شود. طراحی یکپارچه این تراشه تا ۴ واحد محاسباتی گرافیکی، مبتنی بر معماری RDNA3 را شامل می‌شوند که یک کاهش چشمگیر نسبت به ۱۲ هسته‌ی چیپ کامل Phoenix محسوب می‌شود.

علاوه‌بر این تاکنون تأیید شده که مدل غیر Extreme تراشه Ryzen Z1 که هنوز زمان عرضه آن نرسیده هم از سیلیکون Phoenix2 استفاده می‌کند. البته که این SoC هنوز به‌دست هیچ یک از تولید کنندگان کنسول‌های دستی نرسیده است.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده