نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۳۶

افت قیمت کارت گرافیک AMD Radeon RX 7900 XTX به پایین‌تر از RTX 4070 Ti

کارت گرافیک پرچم‌دار ASRock RX 7900 XTX درحال حاضر با ۲۰ درصد پایین‌تر از نرخ مصوب MSRP، ارزان‌تر از مدل‌های رده بالای RTX 4070 Ti انویدیا به فروش می‌رسد.

شرکت ASRock به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان نوپای کارت‌های گرافیک گیمینگ، چند ماهی است که قیمت‌های قابل توجهی را برای محصولات مختلف AMD و اینتل از سری محصولات Radeon و Arc پیشنهاد می‌کند. قبلاً چند بار به استراتژی قیمت گذاری خاص این شرکت اشاره شده که اغلب به تعدیل قیمت محصولات دیگر برندها منجر می‌شود. حالا و در جدیدترین مورد، کارت گرافیک Radeon RX 7900 XTX را داریم که به پایین‌ترین قیمت خود در اروپا یعنی ۹۴۹ یورو رسیده است.

درحال حاضر این پایین‌ترین نرخ تعیین شده برای کارت‌های گرافیک RX 7900 XTX در بازار محسوب می‌شود. این قیمت گذاری رقابتی باعث شده تا گیمرها انتخاب سختی بین GeForce RTX 4070 Ti و RX 7900 XTX داشته باشند که اغلب با قیمت‌های مشابهی به چشم می‌خورند.

کاهش قیمت کارت گرافیک AMD Radeon RX 7900 XTX

در رده‌ی بالای محصولات سری RTX 40 انویدیا قیمت‌ها رنج گسترده‌ای به خود می‌گیرند. کارت گرافیک RTX 4070 Ti بسته به مدل و سطح کیفی محصولات تولیدی از ۸۴۰ تا ۱۰۷۰ یورو قیمت گذاری می‌شوند که بالاترین نرخ‌ها معمولا به محصولات سری MSI SUPRIM مربوط می‌شوند. کارت گرافیک RX 7900 XTX نیز وضعیت مشابهی دارد، با این تفاوت که این کارت از سریع‌ترین GPU شرکت AMD استفاده می‌کند. شرکای تجاری تولید کننده، قیمت‌گذاری خاص خود را برای این محصولات دارند که گاهاً حتی منطقی هم به‌نظر نمی‌رسد.

درحال حاضر گیمرها می‌توانند این کارت را با قیمت ۹۴۹ تا ۱۴۵۰ یورو خریداری کنند که قیمت‌های بالاتر به مدل‌های مجهز به سیستم خنک‌کننده مایع مثل ASRock Aqua مربوط می‌شود. کارت گرافیک Phantom Gaming شرکت ASRock از ابتدای ماه سپتامبر به قیمت ۹۴۹ یورو رسیده و در مقایسه‌ای که ازطریق فروشگاه Proshop Norway صورت گرفته، برخی مدل‌های RTX 4070 Ti قیمت بالاتری نسبت به این محصول دارند.

لازم به ذکر است که قیمت ۹۴۹ دلاری تعیین شده برای ASRock RX 7900 XTX درحال حاضر ۱۰۰ یورو کمتر از نرخ اولیه MSRP آن است. ضمن اینکه قیمت MSRP مدل XT این کارت نیز ۱۰۴۹ یورو است. کارت گرافیک RX 7900 XTX اولین‌بار با قیمت ۱۱۴۹ یورو در اروپا عرضه شد و حالا به ۲۰ درصد قیمت پایین‌تری نسبت به آن رسیده است.

در آمریکا هم می‌توان همین کارت را با ۹۴۹ دلار خریداری کرد که تقریبا در چند ماه گذشته ثابت مانده است. تفاوت در کاهش قیمت این کارت از نرخ MSRP در اروپا و آمریکا عمدتاً به‌دلیل تغییرات نرخ دلار و یورو از زمان عرضه این کارت است. بااین‌حال درحال حاضر هم قیمت یورویی این کارت هنوز هم بیشتر مطلوب کاربران است، چراکه بدون درنظرگرفتن نرخ ۲۰ درصدی مالیات بر ارزش افزوده و تبدیل آن به دلار به قیمت ۸۱۳ دلاری خواهیم رسید.

قیمت کارت گرافیک AMD Radeon RX 7900 XTX در فروشگاه اروپایی

قیمت کارت گرافیک AMD Radeon RX 7900 XTX در فروشگاه اروپایی

پردازنده گرافیکی AMD Navi 31 پرچم‌دار معماری RDNA 3 تیم قرمز است که توان پردازش گرافیکی محصولات سری Radeon RX 7900 XTX/XT را تأمین می‌کند. AMD در این نسل دیگر واحدهای پردازشی یا CU را کنار گذاشت و از اصطلاح WGP یا پردازنده‌های گروه کاری استفاده می‌کند. هر یک از این WGPها شامل دو واحد CU می‌شوند، اما دو برابر کلاسترهای SIMD32 بیشتری نسبت به سری RDNA 2 دارند.

به این ترتیب پردازنده AMD Navi 31 XTX شامل ۱۲۲۸۸ هسته و یک رابط گذرگاه ۳۸۴ بیت است که از ۱۹۲ مگابایت حافظه مجموع Infinity Cache و یک دای ۳۰۸ میلی‌متر مربعی GPU با فناوری ساخت ۵ نانومتری TSMC برخوردار است. این مقادیر منجر به ارائه توان پردازش گرافیکی ۶۱ ترافلاپس در این کارت می‌شوند.

AMD و شرکای تجاری آن تاکنون از اعمال تخفیف روی پرچمداران سری RDNA 3 سرباز زدند و قیمت این محصولات حدود ۲ ماه است که به شکل محسوسی کاهش پیدا می‌کند. البته تا به اینجای کار الگوی مشخصی در کاهش قیمت پردازنده‌های گرافیکی به چشم می‌خورد و نشانه‌هایی از شروع قریب الوقوع جنگ قیمت‌ پردازنده‌های گرافیکی جدید به چشم می‌خورد. امید آن می‌رود که این کاهش قیمت‌ها برای تمامی برندها و تمام نقاط جهان نیز اعمال شوند.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده