نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۳۴

۱۶ هسته RDNA 3.5 در اطلاعات فاش شده از APU جدید Ryzen 8000

اطلاعات جدیدی که از مشخصات فنی APU جدید AMD Ryzen 8000 منتشر شده، استفاده از ۱۶ هسته RDNA 3.5 در GPU و ۱۲ هسته Zen 5 در کانفیگ هیبریدی آن را تأیید می‌کند.

جزئیات جدید فاش شده از APU جدید AMD ازطریق وبسایت Performance Databases منتشر می‌شود؛ جایی که قبلاً هم اسکرین‌شات CPU-z این محصول را منتشر کرده بود. AMD Ryzen 8000 با اسم رمز Strix Point اینبار با چیپ ES یا نسخه مهندس پردازنده مشاهده شده که در HWiNFO با تمام اطلاعات آن کار می‌کند. توجه داشته باشید که این اطلاعات هنوز براساس یک نمونه اولیه از APU مذکور ارائه شده و مشخصات نهایی ممکن است در زمان عرضه متفاوت باشند.

اما با شروع از جزئیات ارائه شده باید گفت که لاین آپ محصولات سری AMD Ryzen 8000 "Strix Point” احتمالاً در دو کانفیگ عرضه خواهند شد که شامل یک طراحی یکپارچه و یک چیپلت می‌شوند. این دومین بار است که AMD رویکرد هسته‌های هیبریدی خود به کار گرفته و تراشه‌های کلاینت خود را در سری فعلی محصولات Phoenix مورد استفاده قرار می‌دهد. به طوری که APUهای سری Ryzen 8000 درست مثل ساختار هیبریدی Zen 4 و Zen 4C اینبار از ترکیب Zen 5 و Zen 5C استفاده خواهند کرد.

اطلاعات فاش شده از AMD Ryzen 8000 “Strix Point” APU

APUهای مونولیتیک یا یکپارچه سری AMD Ryzen 8000 از یک CCD با یک CCX دوگانه بهره می‌برند. یکی از این CCXها شامل ۴ هسته و ۸ رشته برپایه معماری Zen 5 هسته‌های CPU بوده و دیگری از ۸ هسته و ۱۶ رشته Zen 5C برخوردار است. CCX مبتنی بر معماری Zen 5 از ۱۶ مگابایت حافظه کش L3 استفاده می‌کنند و بخش Zen 5C آن نیز ۸ مگابایت حافظه L3 بهره می‌گیرد که در مجموع تشکیل ۲۴ مگابایت حافظه کش L3 این چیپ را می‌دهند.

انتظار می‌رود که سرعت کلاک هر دو CCX یکسان باشند اما هسته‌های Zen 5C از نظر کارایی کمی بهتر عمل می‌کنند. سرعت کلاک این مدل ES به‌طور متوسط ۲.۱۲ گیگاهرتز بوده که روی پلتفرم FP8 اجرایی شده است. HWiNFO به‌طور کامل از قطعات این ES پشتیبانی نمی‌کند لذا ممکن است برخی ارقام درست نباشند. کل این پلتفرم با استفاده از ۳۲ گیگابایت حافظه رم LPDDR5-6400 عمل می‌کند.

مسیر پیش روی AMD برای معرفی APUهای جدید

در خصوص iGPU یا گرافیک یکپارچه آن نیز از هسته‌های نسل جدید AMD RDNA 3.5 با ۸ پردازنده WGP و در مجموع ۱۶ واحد Compute Units برای حداکثر ۱۰۲۴ پردازنده جریانی برخوردار است. هنوز اطلاعاتی از سرعت کلاک GPU در دست نیست اما برای دلایلی حاظه گرافیکی آن ۵۱۲ مگابایت GDDR6 درج شده که قطعا یک خطا در عملکرد نرم‌افزار است.

APUهای AMD Strix Point در سال ۲۰۲۴ به بازار عرضه خواهند شد. این بدان معنا است که به رقابت با سری Arrow Lake و سری Lunar Lake، نسل بعدی آن از شرکت اینتل خواهند پرداخت. پردازنده‌های جدید اینتل نیز از تکنولوژی مشابهی مانند هسته‌های هیبریدی، چیپلت‌ها و هسته‌های گرافیکی افزایش یافته در تراشه‌های جدید بهره‌مند شدند که رقابت بین محصولات تیم قرمز و آبی را در حوزه لپ‌تاپ‌ها و تجهیزات قابل حمل افزایش خواهند داد.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده