نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۱۰ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۲۱

ممنوعیت فروش پردازنده‌های گرافیکی H100 و A100 انویدیا در خاورمیانه

دولت بایدن محدودیت‌های بیشتری را بر صادرات پردازنده‌های گرافیکی پیشرفته اعمال کرده که شامل ممنوعیت فروش شتابدهنده‌های دیتاسنتر H100 و A100 در خاورمیانه می‌شود.

دولت آمریکا اقدام به ممنوعیت فروش پردازنده‌های گرافیکی رده بالای انویدیا کشورهای خاورمیانه و چند کشور دیگر کرده که قوانین آن از این هفته اجرایی خواهد شد. به گزارش نشریه گاردین، یکی از دلایلی که دولت بایدن اقدام به ممنوعیت فروش سرورها و پردازنده‌های گرافیکی دیتاسنتر H100 و A100 در این کشورها کرده، جلوگیری از توسعه تکنولوژی هوش مصنوعی چین ازطریق فروش مجدد این محصولات در این کشور و بهره‌برداری از توسعه سخت‌افزاری آن‌ها بیان شده است.

در بیانیه انویدیا در اینباره آمده که: «در طول سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۴ دولت ایالات متحده ما را از الزام کسب مجوز اضافی برای فروش بخشی از محصولات شرکت شامل پردازنده‌های A100 و H100 برای مشتریان خاص و مناطق دیگر از جمله برخی کشورهای خاورمیانه مطلع کرده است. البته ما یک سری محصولات جایگزین مانند A800 و H800 را در کشور چین به فروش می‌رسانیم که مشمول این مجوزها نمی‌شوند.»

فروش پردازنده‌های گرافیکی H100 و A100 قبلاً هم در چین و روسیه ممنوع شده بود. به همین دلیل انویدیا محصولات H800 و A800 با کاهش سطح توانایی‌های آن برای فروش در این کشورها توسعه داده بود. حالا انویدیا از اعمال قوانین جدید برای فروش این محصولات به کشورهایی که از طرق دیگری به چین و روسیه مرتبط می‌شوند خبر داده که البته دقیقاً به نام این کشورها اشاره نشده است.

پردازنده های گرافیکی دیتاسنتر انویدیا

عربستان سعودی و امارات متحده عربی در سال‌های اخیر اقدامات زیادی برای توسعه مهارت‌های هوش مصنوعی صنایع خود به کار گرفتند. به همین جهت جزء خریداران عمده‌ی محصولات انویدیا محسوب می‌‎شوند. این دو کشور درحال مذاکره با چین هستند تا به تعمیق همکاری‌ها و روابط خود بپردازند. علاوه‌بر‌این، عربستان اخیراً به یکی از متحدین استراتژیک چین تبدیل شده و یکی از زمینه‌های همکاری آن‌ها، توسعه پروژه‌های هوش مصنوعی بیان شده است.

حالا دولت آمریکا نگران انتقال پردازنده‌های گرافیکی A100 و H100 ازطریق این کشورها به چین شده و تمهیداتی را برای این منظور در نظر گرفته است. همچنین گفته می‌شود دولت چین به‌دلیل محدودیت دسترسی به پردازنده‌های گرافیکی هوش مصنوعی، توسعه بسیاری از پروژه‌های خود را به خارج از مرزها و کشورهای دیگر منتقل کرده است.

با وجود محدودیت‌های جدید، انویدیا اعلام کرده که این قوانین آسیبی به درآمدزایی این شرکت در این حوزه نخواهند رساند. همچنین این شرکت درحال مذاکره با دولت آمریکا برای پیگیری از مسئله است.


منبع tomshardware
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده