نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۱۰ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۵۴

آزمایش تراشه‌های حافظه GDDR7 سامسونگ برای نسل جدید گرافیک‌های انویدیا

سامسونگ و SK Hynix با آغاز فرایند سمپلینگ تراشه‌های حافظه GDDR7 درحال آماده شدن برای نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی انویدیا هستند.

سامسونگ و SK Hynix هردو در رقابت برای تصاحب بازار گرافیک‌های گیمینگ با حافظه‌های GDDR7 هستند که براساس جدیدترین گزارش‌های منتشر شده، توسط انویدیا مورد آزمایش قرار گرفته است. با اینکه قبلاً گزارش‌هایی از یک تغییر مسیر در صنعت HBM منتشر شده بود که در پی ترند شدن فناوری هوش مصنوعی و سخت‌افزار مرتبط با آن به وجود آمده بود، منابع آگاه به آینده‌ی روشن بازار GDDR نیز اشاره دارند که نیرو محرکه‌ی اصلی آن، نیم نگاهی به نسل بعدی تراشه‌های حافظه GDDR7 در نظر گرفته می‌شود.

لازم به ذکر است که صنعت GDDR بیشترین سهم در بازار GPUهای رده‌ی مصرف‌کننده را در اختیار دارد که تقریباً هیچ ارتباطی با فراگیر شدن هوش مصنوعی و منافع و مزایای آن ندارد. لذا گیمرها می‌توانند حداقل در این زمینه اعتبار کسب کنند. گروه تحقیق و آنالیز آماری Industry Growth Insights اعلام کرده که ارزش بازار ماژول‌های حافظه GDDR تا سال ۲۰۳۰ می‌تواند تا ۴.۸ میلیارد دلار نیز رشد کند تا به رشد سالانه ۷.۶ درصد دستیابی پیدا کرده باشد.

درواقع نسل فعلی GDDR6 روند فروش فوق‌العاده‌ای را سپری کرده که به‌ویژه با عرضه نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی ملموس‌تر شده و به افزایش روند رو به رشد سالانه‌‌ با نرخ نزدیک به دو برابری رسیده است. درحال حاضر شرکت میکرون است که بیشترین سهم در تأمین تراشه‌های GDDR6 انویدیا را در اختیار دارد. بااین‌حال سامسونگ و SK Hynix نیز درحال کمتر کردن این فاصله هستند.

تراشه های گرافیکی انویدیا با حافظه GDDR7

حالا در اختیار گرفتن بازار صنعت GDDR در گرو نسل جدید استاندارد این محصولات یعنی GDDR7 است که براساس گزارش‌های به‌دست آمده این سامسونگ است که برتری را در اختیار دارد. حافظه‌های GDDR7 سامسونگ نسبت به سریع‌ترین تراشه حافظه ۲۴ گیگابیتی GDDR6 DRAM فعلی تا ۴۰ درصد افزایش عملکرد و ۲۰ درصد بهبود کارایی از حیث توان مصرفی را ارائه می‌کنند. این درحالی است که میکرون و دیگر رقبا با برنامه‌ریزی پنجره عرضه محصولات خود در سال ۲۰۲۴ هنوز از دور رقابت عقب هستند.

سامسونگ با برتری در این رقابت رسما اعلام کرده که محصولات جدید این شرکت به فرایند تصدیق تولید رسیدند و نمونه‌های کار در اختیار انویدیا قرار گرفته است. انویدیا در گزارش مالی اخیر خود اعلام کرده که در سالی که گذشت ۲۱.۷ درصد افزایش در میزان درآمدزایی از محصولات حوزه‌ی گیمینگ این شرکت به‌دست آمده که بیشتر آن، سهم بازار GPU این شرکت می‌شود. 

حافظه GDDR7 سامسونگ

حالا و در شرایطی که بازه زمانی احتمالی برای عرضه محصولات جدید این شرکت به سال ۲۰۲۵ موکول شده است می‌توان گفت که هنوز تا به‌کارگیری تراشه‌های حافظه GDDR7 در محصولات واقعی زمان زیادی باقی مانده است. این فاصله فرصت را در اختیار میکرون و SK Hynix قرار می‌دهد تا خود را به میزان پیشرفت سامسونگ در آماده‌سازی این محصولات برسانند و شاهد یک رقابت واقعی در صنعت GDDR باشیم.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده