نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۵ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۴۶

AMD جلوگیری از بکارگیری DLSS در Starfield را انکار می‌کند

AMD به شفاف سازی درباره شایعات پرحرف و حدیثی که درباره بازی Starfield و عدم پشتیبانی آن از DLSS منتشر شده بود پرداخت.

فرانک آزور، معمار ارشد محصولات گیمینگ AMD اعلام کرده که بتسدا خواهان اضافه کردن تکنولوژی آپ اسکیلینگ DLSS از شرکت رقیب انویدیا در بازی Starfield بوده و AMD برسر راه این تصمیم نخواهد ایستاد. آزور در گفت‌وگو با نشریه Verge ضمن تأکید روی اینکه هیچ چیزی مانع انجام این کار توسط بتسدا نخواهد بود افزود: «اگر آن‌ها می‌خواهند از DLSS استفاده کنند، حمایت تمام و کمال AMD را با خود خواهند داشت.»

این اظهارات در پاسخ به شایعات و گمانه‌زنی‌هایی مطرح شده که اخیراً درباره رویکرد مشکوک تیم قرمز در خصوص عدم اجازه‌ی به کارگیری فناوری DLSS در بازی استارفیلد به میان آمده بود. درواقع گفته می‌شد که AMD در اکثر بازی‌هایی که در آن‌ها قرارداد تبلیغاتی داشته، از ورود راه‌حل پرطرفدار انویدیا جلوگیری کرده است. باوجود اظهارات مقام رسمی AMD که احتمالاً به‌دلیل بازخورد منفی طرفداران مطرح شده، استارفیلد در زمان عرضه از DLSS پشتیبانی نخواهد کرد. اما حداقل می‌توان امیدوار بود که این اتفاق در آینده عملی شود.

با مقایسه بازی‌هایی که توسط انویدیا و AMD اسپانسری می‌شوند، می‌توان دید که اکثر بازی‌هایی که تحت حمایت تیم سبز عرضه شدند، از فناوری FSR تیم قرمز بهره می‌برند. در مقابل تعداد کمتری از بازی‌های اسپانسر شده‌ی AMD از DLSS پشتیبانی می‌کنند.

عدم پشتیبانی Starfield از فناوری آپ اسکیلینگ انویدیا و اینتل

تردید AMD برای روشن کردن وضعیت، کمکی به رفع ابهامات نکرده و هنوز جزئیات قرارداد این شرکت با بتسدا اعلام نشده است. آزور ازعان می‌کند که این قرارداد شامل مبالغی است که در ازای پشتیبانی فنی پرداخت خواهد شد و AMD از شرکای خود انتظار دارد تا فناوری آن‌ها نسبت به رقیب در اولویت قرار گیرد. هرچند تأکید کرد که ممانعتی بابت به کارگیری DLSS نخواهد داشت.

چند بازی دیگری که اخیراً عرضه شدند هم اظهارات مقام AMD را تأیید می‌کند. از جمله نسخه پی سی بازی‌های سونی که فارغ از اسپانسر، از هر دو فناوری آپ اسکیلینگ پشتیبانی می‌کنند. Deathloop نیز باوجود همکاری AMD با مایکروسافت بعد از عرضه DLSS را به‌صورت یک آپدیت به بازی اضافه کرد. متأسفانه دیتاماینینگ داده‌های استارفیلد هیچ نشانه‌ای از وجود DLSS یا XeSS اینتل در این بازی را نشان نمی‌دهد. اما این بازی در زمان عرضه از FSR 2 پشتیبانی خواهد کرد.

آزور در ادامه‌ی اظهارات خود گفته که شاید بتسدا در بازی استارفیلد روی FSR 2 تمرکز بیشتر داشته باشد، زیرا هم ایکس باکس و هم همه‌ی کارت‌های گرافیک از این فناوری استفاده می‌کنند. این درحالی است که DLSS تنها برای کارت‌های گرافیک GeForce RTX 2000 به بعد انویدیا در دسترس قرار دارد. البته بدون درنظرگرفتن گستره‌ی بزرگتر سخت‌افزار تحت پشتیبانی FSR، معمولاً در مقایسه‌ها این DLSS است که برنده مقایسات گرافیکی می‌شود.

نمایی از بازی Starfield

در هر حال، شباهت‌هایی که بین زیربنای مبتنی بر هوش مصنوعی این فناوری‌ها وجود دارد، باعث می‌شود که معمولاً به کارگیری یک مورد، عملاً به معنای ساده‌تر شدن ورود راه‌حل دیگر به بازی موردنظر باشد. به‌خصوص برای توسعه‌دهندگان استودیویی مانند بتسدا که منابع کاملی را در اختیار دارند. از طرفی تجربه نشان می‌دهد که بازی‌هایی که فقط از یکی از تکنولوژی‌های DLSS یا FSR استفاده می‌کنند، معمولاً مادهای ترد پارتی خوبی را دریافت می‌کنند که روش پشتیبانی نشده را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

بسیاری از کاربران کارت‌های گرافیک RTX منتظر ارائه چنین مادی از سوی PureDark هستند که اخیراً DLSS را به بازی‌های قدیمی و AAA متعددی اضافه کرده که از میان آن‌ها می‌توان به Skyrim و Fallout 4 از خود بتسدا اشاره کرد.

البته برخی کاربران سیاست‌های تجاری PureDark را در الزام پرداخت هزینه ۵ دلاری برای دانلود این ویژگی‌ها مورد انتقاد قرار دادند. یکی از بازیکنان بازی Star Wars Jedi: Survivor هشدار داده که باوجود دسترسی به آخریت نسخه ماد DLSS با یک مرتبه پرداخت هزینه مذکور، دانلود پچ‌های بعدی نیازمند پرداخت حق اشتراک مداوم خواهد بود. البته PureDark تنها مادسازی نیست که به ارائه این قبیل ابزارها می‌پردازد. دیگر مادسازها می‌توانند به‌سادگی و به‌صورت رایگان DLSS 2 برای Starfield به ارمغان بیاورند.


منبع techspot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده