نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۵ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۲۲

انتشار نسل جدید فناوری FSR3 در پاییز امسال

AMD بالاخره به انتشار جزئیات جدیدی درباره نسل جدید فناوری آپ اسکیلینگ FidelityFX Super Resolution 3 پرداخته و دسترسی به آن در پاییز امسال را تأیید کرد.

AMD رسماً پشتیبانی چند بازی جدید از آخرین نسل فناوری آپ اسکیلینگ گرافیکی FidelityFX Super Resolution را تأیید کرده و اطلاعات تازه‌ای را از جدیدترین نسخه‌ی تکنولوژی FSR با مخاطبان خود در میان گذاشت. فناوری FSR3 قابلیت جدیدی را تحت عنوان Fluid Motion Frames معرفی کرده که می‌توان کارکرد آن را با تکنولوژی Frame Generation در DLSS3 انویدیا مقایسه کرد.

درحالی‌که این ویژگی درواقع در ماه ژانویه امسال توسط AMD معرفی شده بود، بیش از حد انتظار زمان برد تا جزئیات بیشتری از آن با کاربران در میان گذاشته شود. AMD فهرستی از بازی‌هایی را اعلام کرد که از FSR3 پشتیبانی خواهند کرد. از جمله‌ی این موارد باید به Immortals of Aveum، بازی Avatar: Frontiers – Pandora، بازی Cyberpunk 2077 و Forspoken که قبلاً به‌عنوان دموی این تکنولوژی مورد استفاده قرار می‌گرفت اشاره کرد. نکته‌ی جالب توجه عدم اشاره به Starfield در میان این آثار است.

بازی های پشتیبانی کننده از FSR3

AMD با استفاده از بازی Forspoken به نمایش قابلیت‌های FSR3 پرداخته که با رزولوشن 4K و تنظیمات گرافیگی Ultra High RT اجرا می‌شود. با استفاده از حالت FSR3 Performance، نرخ فریم تصاویر بازی از ۳۶ به ۱۲۲ افزایش پیدا می‌کند تا با یک جهش ۳.۴ برابری میزان تأثیرگذاری فناوری ارتقاء عملکرد AMD را به رخ بکشد.

AMD هنوز جزئیات کامل مربوط‌به حالت‌های مختلف گرافیکی تنظیمات FSR و نحوه پشتیبانی آن از کارت‌های گرافیک Radeon و سایر برندها را تشریح نکرده است. همچنین حالت جدیدی به نام Native Antialiasing به تنظیمات FSR 3 اضافه شده که باید بعداً درباره آن توضیح داده شود.

میزان افزایش نرخ فریم بازی با استفاده از قابلیت های FSR 3

بااین‌حال، AMD تأیید کرده که با کارت‌های گرافیک سری Radeon RX 7000 و 6000 و مدل‌های قدیمی‌تر سازگاری خواهد داشت. این شرکت همچنین امکان بهره مندی از قابلیت‌های FSR3 را برای کنسول‌های بازی و سایر تولیدکنندگان GPU نیز فراهم کرده که در جدول زیر می‌توانید فهرست این موارد را ملاحظه کنید.

GPUهای توصیه شده برای استفاده از قابلیت های FSR3

لازم به ذکر است که این به‌معنی آن نیست که FSR3 از دیگر پردازنده‌های گرافیکی پشتیبانی نخواهد کرد. درواقع این فهرست تنها به مواردی اشاره کرده که با این فناوری بهینه‌سازی شدند و توسط AMD توصیه می‌شوند. کارت‌های گرافیک سری GTX 10 و پایین‌تر از آن هم از FSR3 پشتیبانی می‌کنند اما قابلیت فریم جنریشن در آن‌ها قابل استفاده نخواهد بود.

GPU]ای قادر به بهره گیری از قابلیت های FSR3

AMD رسماً تأیید کرده FSR به‌زودی در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. متأسفانه هنوز تاریخ دقیقی برای این امر مشخص نشده است. جز اینکه گفته شده باید در پاییز امسال انتظار عرضه FSR 3 را داشته باشیم.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده