نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۲ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۰۱

معرفی تکنولوژی آپ اسکیلینگ DLSS 3.5 توسط انویدیا

انویدیا با معرفی نسخه جدید فناوری DLSS، از تکنیک بازسازی پرتو یا Ray Reconstruction رونمایی کرد که به نوآوری در زمینه‌ی حذف نویز در افکت‌های ری تریسینگ و بهبود جلوه‌های بصری می‌پردازد.

در شرایطی که هیچ خبری از انتشار فناوری AMD FSR3 یا اوپن سورس شدن XeSS به گوش نمی‌رسد، انویدیا با جدیدترین نسخه فناوری DLSS خبرساز شده است. الگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی انویدیا تاکنون در چهار نسخه اصلی منتشر شده بود؛ از DLSS1 در ماه مارس ۲۰۲۰ و DLSS 2.3 در نوامبر ۲۰۲۱ تا DLSS 3 در اکتبر ۲۰۲۲ و DLSS 3.1 در ژانویه ۲۰۲۳. حالا باید DLSS 3.5 را جدیدترین نسخه این فناوری بنامیم که این‌بار روی بهبود عملکرد ری تریسینگ تمرکز دارد.

براساس توضیحات انویدیا DLSS 3.5 روی فناوری Ray (Tracing) Reconstruction یا RR متمرکز است که در مقایسه با تکنیک‌های سنتی دنویزینگ، پیشرفت چشمگیری را در تجربه بصری تصاویر ایجاد می‌کند. انویدیا مدعی شده که Ray Reconstruction یا «بازسازی پرتو» در مقایسه با DLSS3 روی پنج برابر داده‌ی بیشتری مورد آزمایش قرار گرفت؛ تا برای اجرای بازی‌ها و داده‌های موتور نرم‌افزاری بیشتری تأثیرگذار باشد. این تکنیک با شناسایی افکت‌های ری تریسینگ و تمایز قائل شدن بین پیکسل‌های زمانی و مکانی خوب و بد، داده‌های با فرکانس بالا را برای ارتقا مقیاس تصاویر یا آپ اسکیلینگ حفظ می‌کند.

اثر گذاری فناوری DLSS 3.5

براساس بررسی‌های صورت‌گرفته، مشخص شده که استفاده از دنویزرها باعث از دست رفتن داده‌های ضروری بیشتری برای عملیات آپ اسکیلینگ می‌شود. این امر نهایتا روی از دست رفتن داده‌های رنگی در جریان حذف نویز و آپ اسکیلینگ تاثیر می‌گذارد. ضمن اینکه متدهای سنتی ممکن است به‌دلیل انباشته شدن پیکسل‌ها از فریم‌های قبلی، افکت‌های نوری را نادرست نمایش داده است و اغلب به پدیده Ghosting منتهی شود.

مکانیزم فناوری Ray (Tracing) Reconstruction

همچنین باتوجه‌به اینکه در روش‌های سنتی داده‌های کافی برای درون‌یابی وجود ندارد، دنویزرها باعث کمتر شدن نور محیط و بی‌کیفیت شدن بازتاب نور نیز می‌شوند. حالا با نوآوری‌های Ray Reconstruction که ویژگی اصلی DLSS 3.5 محسوب می‌شود، هیچ یک از این مشکلات پابرجا نخواهند ماند.

بازی های تحت پشتیبانی Ray (Tracing) Reconstruction

انویدیا تأیید کرده که DLSS 3.5 پاییز امسال در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت تا بازی‌هایی مانند بسته الحاقی Cyberpunk 2077: Phantom Liberty ،Portal with RTX و Alan Wake 2 از مزایای آن بهره‌مند شوند. ضمنا این تکنولوژی در ابزارهای NVIDIA Omniverse Platform ،Chaos Vantage و D5 Renderer در دسترس قرار خواهد گرفت. فناوری RR برخلاف Frame Generation با تمام کارت‌های گرافیک RTX انویدیا سازگاری دارد.

در پایان نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربرها در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده