نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۱۲

تأیید معماری هسته‌های P و E پردازنده‌های سری Lunar Lake اینتل

اینتل تأیید کرده که نسل بعدی پردازنده‌های این شرکت برپایه معماری هسته‌ی Lion Cove (برای هسته‌های عملکرد) و Skymont (برای هسته‌های بهینه) ساخته می‌شوند.

اینتل به‌تازگی جزئیات جدیدی از مشخصات پردازنده‌های سری Lunar Lake را با مخاطبان خود به اشتراک گذاشته است. Lunar Lake، نامی است که این شرکت برای پردازنده‌های نسل بعد از سری Meteor Lake و Arrow Lake در نظر گرفته است. یکی از مهم‌ترین موارد در میان اطلاعات ارائه شده، معماری گرافیک یکپارچه‌ی این تراشه‌ها است که با نام Battlemage یا Xe2 شناخته می‌شود. این طراحی رویکرد تفکیک شده‌ی کاشی‌های CPU و SOC و GPU در ساختار پردازنده‌ها را دنبال می‌کند.

مشخص شدن معماری هسته پردازنده های Lunar Lake اینتل

اما علاوه‌بر نمای تازه‌ای که از ساختار هشت هسته‌ی Xe در کاشی GPU یکپارچه این پردازنده‌ها ارائه شده، اطلاعات جدیدی از کاشی CPU نیز به‌دست ما رسیده که نشان می‌دهد اینتل CPUIDهای جدیدی را به نرم‌افزار «perfmon» اضافه کرده است. داده‌های اوپن سورسی که به فهرست اطلاعات این نرم‌افزار افزوده شده، نام معماری هسته‌ی این تراشه‌ها را برای ما فاش می‌کند که ظاهراً از سبک نام‌گذاری هسته‌های CPU در نسل‌های قبلی خود مانند «Redwood Cove» در سری Meteor Lake پیروی می‌کنند.

اینتل حالا به‌صورت رسمی تأیید کرده که چیپ‌های Lunar Lake توان پردازشی خود را از هسته‌های Lion Cove و Skymont تأمین خواهند کرد. مورد اول که با پسوند Cove نام‌گذاری شده، قاعدتاً باید مربوط‌به هسته‌های بزرگ Performance باشد و نام دیگری که با پسوند Mont همراه شده، به هسته‌های Efficient این تراشه‌ها مربوط خواهد شد.

لازم به ذکر است که این اسامی در ابتدا برای سری Arrow Lake در نظر گرفته شده بودند که قرار است رنج گسترده‌ای از محصولات این شرکت، از رده‌های پایین تا رده بالا را شامل شوند. در مقابل Lunar Lake به‌طور ویژه دستگاه‌های رده پایین را هدف قرار خواهد داد که احتمالاً استفاده مشترک از این طرح بین این دو سری از پردازنده‌های اینتل را توجیه می‌کند. درواقع اینطور به‌نظر می‌رسد که اینتل برای تراشه‌های نسل Arrow Lake نیز رویکرد مشابهی را نسبت به پردازنده‌های Raptor Lake در نظر گرفته که با عرضه‌ی نسخه بهبود یافته‌ای از آن‌ها مواجه خواهند شد.

اینتل اخیراً هدف گذاری خود را برای آمادگی جهت تولید پردازنده‌های Lunar Lake در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ تکرار کرده هنوز مشخص نیست که آیا این تراشه‌ها در همین سال برای عرضه آماده خواهند شد یا خیر.

عنوان نسل

Alder LakeRaptor LakeMeteor LakeArrow LakeLunar LakeNova Lake
نسلدوازدهمسیزدهمچهاردهمپانزدهمشانزدهمهفدهم
فناوری تولیدIntel 7Intel 7Intel 4نامعلومنامعلومنامعلوم
معماری هسته های بزرگGolden CoveRaptor CoveRedwood CoveLion CoveLion CovePanther Cove
معماری هسته های کوچکGracemontGracemontGracemontSkymontSkymontDarkmont
معماری گرافیک یکپارچهXe-LP Gen12.2Xe-LP Gen12.2Xe-LP Gen 12.7نامعلومGen 13نامعلوم
حداکثر هسته‌ها(8C+8c)16(8C+16c)24نامعلوم(8C+32c)40نامعلومنامعلوم
حداکثر هسته‌های GPU96EU96EU192EUنامعلومنامعلومنامعلوم
سوکت پلتفرمLGA1700LGA1700نامعلومنامعلومنامعلومنامعلوم
پشتیبانی از حافظهDDR4/DDR5-4800DDR4/DDR5-5600DDR5نامعلومنامعلومنامعلوم
فناوری رابط PCIePCIe 5.0PCIe 5.0PCIe 5.0نامعلومنامعلومنامعلوم
زمان عرضهQ4 2021Q4 2022Q2 2023Q4 2023Q4 20242025


منبع Videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده