نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۴۶

عملکرد پردازنده Core i5-14600KF تا ۱۷ درصد سریع‌تر از i5-13600K

اولین نتایج منتشر شده از تست تک هسته پردازنده Intel Core i5-14600KF در بنچمارک Geekbench اختلاف سطح عملکرد CPU نسل جدید اینتل در مقایسه با مدل هم رده خود از نسل فعلی را نشان می‌دهد.

به نظر می‌رسد که فصل انتشار اعداد و ارقام مربوط‌به عملکرد جدیدترین نسل از تراشه‌های دسکتاپ اینتل فرا رسیده و این نشان‌دهنده آن است که پردازنده‌های نسل چهاردهم تیم آبی به‌دست OEMها رسیده تا به انجام تست‌های نهایی و بررسی عملکرد آن‌ها بپردازند. از طرفی باتوجه به سازگاری سوکت LGA1700 پلتفرم‌های فعلی با سری جدید پردازنده‌های اینتل، درحال حاضر هیچ مانعی بر سر راه انتشار مشخصات این پردازنده‌ها وجود ندارد.

در این مورد به‌خصوص، با یک مادربرد ASUS Z790 و ۳۲ گیگابایت حافظه رم DDR5-6000 سروکار داریم که درکنار جدیدترین CPU چهارده هسته‌ای اینتل به نام Core i5-14600KF قرار گرفته و سیستم مربوطه را تشکیل می‌دهند. سبک نام‌گذاری این CPU نشان‌دهنده عدم به کارگیری گرافیک یکپارچه در ساختار آن است که البته هیچ تاثیری روی نتیجه این تست ندارد. خروجی نتایج بنچمارک Geekbench نشان می‌دهد که سرعت کلاک این تراشه ۵.۳ گیگاهرتز بوده و شایعات قبلی در مورد آن را تأیید می‌کند. 

نتایج بنچمارک پردازنده Intel Core i5-14600KF

از طرفی این نتایج نشان‌دهنده یک اختلاف ۲۰۰ مگاهرتزی با i5-13600K از نسل فعلی است. این CPU موفق به کسب امتیاز ۲۷۹۰ در تست تک هسته و ۱۷۱۹۰ در تست چند هسته شده که با ورژن آپدیت شده‌ی بنچمارک Geekbench 6.1 به‌دست آمده است. در نتیجه به ۵.۵ درصد ارتقا نسبت به Core i5-13600K در تست تک هسته و ۱۷.۲ درصد برتری در تست چند هسته خواهیم رسید.

البته که تنها دسترسی به فرکانس حداکثری عملکرد این تراشه‌ها نمی‌تواند از همه چهت نشان‌دهنده میزان برتری آن‌ها نسبت به یکدیگر باشد و فاکتورهای دیگری هم وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند. اما می‌توان گفت که تمام هسته‌های CPU حالا در سرعت‌های بیشتر کار کرده و به بهبود عملکرد تراشه منجر می‌شوند.

بنچمارک پردازنده های مختلف

قبلاً هم نتایج مشابهی در خصوص Core i7-14700K و 13700K منتشر شده بود. البته این CPU هنوز توسط هیچ نرم‌افزاری شناسایی نشده و به‌عنوان دای Raptor Lake HX/S تشخیص داده شده است. خروجی بنچمارک CPU-Z نشان می‌دهد که CPU مذکور در بالاترین سطح عملکرد به فرکانس ۵.۵ گیگاهرتز دست پیدا می‌کند که فقط ۱۰۰ مگاهرتز بیشتر از Core i7-13700K است. اما احتمالا افزایش تعداد هسته‌های این CPU تاثیر بیشتری روی عملکرد آن خواهد داشت.

اگر این نتایج واقعا صحت داشته باشند باید انتظار داشت که پردازنده Core i7-14700K امتیاز ۹۰۵ را در در تست تک هسته CPU-Z و امتیاز ۱۴۹۶۵ را در تست چند هسته‌ی آن به ثبت برساند. امتیازات این پردازنده در Cinebench R23 نیز ۲۱۹۲ و ۳۶۲۹۶ خواهد بود که نشان می‌دهد اختلاف عملکرد آن در مقایسه با پردازنده ۸+۸ هسته‌ای Core i7-13700K به چه شکل خواهد بود.

براین‌اساس باید انتظار یک اختلاف عملکرد ۳.۸ . ۱۸.۲ درصدی را در تست‌های تک هسته و چند هسته‌ی CPU-Z داشته باشیم و ازطریق ابزار Cinebnech نیز به تفاوت‌های ۴.۲ و ۱۶.۹ درصدی خواهیم رسید. سری جدید پردازنده‌های اینتل درواقع نسخه‌ی ارتقا یافته‌ای نسبت به خانواده‌ی پردازنده‌های Raptor Lake محسوب می‌شوند که Core i7-14700K نیز یکی از پیشنهاد‌ها پرطرفدار آن در میان گیمرها خواهد بود.

اینتل در نظر دارد تا در ماه سپتامبر از سری K پردازنده‌های نسل چهاردهمی خود رونمایی کند. بنابراین حداقل ۶ پردازنده در آینده نزدیک معرفی خواهند شد که شامل مد‌های K و KF می‌شوند. موج جدید پردازنده‌های Raptor Lake Refresh به بهبود سرعت کلاک آن‌ها نسبت به مدل‌های فعلی از ۱۰۰ تا ۲۰۰ مگاهرتز خواهند پرداخت. جزئیات دقیق PBP و MTB این تراشه‌ها و همچنین قیمت تمام شده‌ی آن‌ها هنوز تأیید نشده است.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده