نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۲۳

احتمال لغو ساخت کارت‌های گرافیک رده بالای AMD Radeon RX 8000

شایعات از احتمال لغو توسعه و تولید کارت‌های گرافیک رده بالای سری Radeon RX 8000 از نسل RDNA4 محصولات شرکت AMD حکایت دارند.

دیروز شایعات جدیدی مبنی بر برنامه‌ریزی AMD در خصوص پردازنده‌های گرافیکی جدید سری Radeon RX 8000 این شرکت در رسانه‌ها مطرح شده بود که باعث شد بررسی‌های بیشتری در این خصوص صورت بگیرد. حالا نتایجی که هنوز هم قطعیت کامل ندارند، به تأیید چند منبع قابل اتکا رسیدند که این ادعاها را تأیید می‌کنند. این اخبار اولین‌بار از توییت Kepler_L2 نشأت گرفتند که ادعا می‌کرد AMD احتمالاً مدل رده بالایی از سری Radeon RX 8000 را عرضه نخواهد کرد. البته این توییت جزئیاتی از تغییرات احتمالی در برنامه‌های پیش روی AMD را شامل نمی‌شود.

چند منبع دیگر توضیح دادند که این مسئله دو GPU به‌خصوص را تحت تأثیر قرار می‌دهد که شامل مدل‌های Navi 41 و Navi 42 می‌شوند. جالب اینجا است که اولین‌بار سه سال پیش بود که به تراشه Navi 41 اشاره شد اما حالا AMD تصمیم گرفته تا درست پیش از زمان عرضه‌ی این محصولات، ساخت آن‌ها را لغو کند.

احتمال لغو توسعه گرافیک های رده بالای نسل جدید AMD

به نظر می‌رسد که AMD با معرفی نسل جدید معماری RDNA3 یک بار دیگر تمرکز خود را بیشتر روی مدل‌های میان‌رده معطوف کرده تا دوباره به مسیر قبلی خود در اولویت دادن به سطح میان‌رده‌ی محصولات خود با گرافیک‌های RDNA1 یا Polaris برگردد.

فارغ از این موضوعات، هنوز احتمال معرفی محصولات جدید رفرش شده برپایه معماری RDNA3 وجود دارد که قابلیت‌های GPU بیشتری را ارائه می‌کنند. برخی حتی صحبت از اضافه شدن تکنولوژی 3D V-Cache به تراشه‌های RDNA3 را به میان می‌آورند. ضمن اینکه گمانه زنی‌های مبنی بر توسعه‌ی معماری RDNA3.5 توسط AMD به گوش می‌رسد که صرفاً برای دسکتاپ در نظر گرفته شده و به‌نوعی به‌عنوان یک سری محصول میان نسلی عمل خواهند کرد. اما منابع دیگر مدعی شدند که این معماری ویژه‌ی گرافیک‌های یک پارچه Ryzen 8000 در نسل بعد توسعه داده خواهد شد.

اما جدا از این شایعات، AMD همچنان برنامه دارد تا در نسل جدید طراحی گرافیکی APUها حضور گسترده‌تری داشته باشد. این APUها احتمالاً برای تقویت نسل جدید کنسول‌های دستی یا حتی کنسول‌های رده بالای خانگی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. تا جایی که از اطلاعات رسمی منتشر شده می‌دانیم، AMD در خصوص معماری RDNA4 سعی در حفظ «رهبری عملکرد پایدار» دارد:

نقشه راه AMD برای گرافیک ها

به‌صورت خلاصه، درحالی که شایعات منتشر شده درباره کارت‌های گرافیک رده بالای سری Radeon RX 8000 جزئیات خاصی را فاش نمی‌کنند، منابع دیگر از احتمال تغییر رویکرد AMD به محصولات میان‌رده در نسل بعدی معماری RDNA3 حکایت دارند. از طرفی احتمال معرفی نسخه‌ی به‌روزرسانی شده‌ی سری RDNA3 با GPU پیشرفته تر یا به کارگیری آن در نسل جدید گرافیک‌های یکپارچه Ryzen نیز مطرح شده است.

همچنین تمرکز AMD روی توسعه نسل جدید APUها، وعده‌ی این شرکت برای گسترش حضور پررنگ در زمینه طراحی معماری گرافیکی را محقق می‌کند. بنابراین AMD به برنامه‌های جدی خود در صنعت گرافیک ادامه می‌دهد اما کاربران حرفه‌ای محصولات رده بالای گیمینگ شاید نیاز به جستجوی آپشن‌های مورد نظر خود در میان محصولات شرکت رقیب داشته باشند.

AMD هنوز به این شایعات واکنش نشان نداده و باید تا انتشار اطلاعات بیشتر منتظر بمانیم.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده