نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۵۹

فرکانس ۵.۰ گیگاهرتزی پردازنده Core Ultra 7 اینتل از نسل جدید

شایعه شده که فرکانس عملکرد پردازنده Core Ultra 7 اینتل از سری موبایل Meteor Lake از ۵.۰ گیگاهرتز عبور کرده و این مقدار برای مدل Core Ultra 9 به حد بالاتری هم می‌رسد.

براساس ادعای Golden Pig Upgrade، افشاگر اطلاعات سخت‌افزاری شناخته شده، تراشه‌های Core 7 و Core 9 Ultra جدید اینتل از نسل جدید، قابلیت عبور از فرکانس عملکرد ۵ گیگاهرتز را خواهند داشت. به این ترتیب پردازنده‌های جدید اینتل برای لپ‌تاپ‌ها که برپایه معماری Meteor Lake در دست ساخت است، با تقویت عملکرد چشمگیری در زمینه سرعت کلاک همراه شده و نسبت به نسل قبل برتری خواهند داشت. Golden Pig Upgrade تأیید می‌کند که اینتل با موفقیت از محدودیت‌های سخت‌افزاری عبور کرده و این امر به توسعه‌دهندگان آن‌ها اجازه داده تا معماری جدید تراشه‌های موبایل خود را با سرعتی فراتر از ۵ گیگاهرتز آماده‌ی عرضه به بازار کنند.

براساس این شایعات، تراشه‌های سری Core 7 Ultra اینتل به سرعت کلاک ۵.۰ گیگاهرتز دست خواهند یافت درحالی که مدل‌های سری Core Ultra 9 به سطوح بالاتری هم خواهند رسید. درحالی که جزئیات دقیق مربوط‌به حد بالای سرعت کلاک تراشه‌های Meteor Lake هنوز مشخص نیست، این افشاگری‌ها برخلاف گمانه‌زنی‌هایی است که قبلاً در خصوص مسائل احتمالی مربوط‌به سرعت کلاک این پردازنده‌ها مطرح شده بود.

پردازنده های موبایل جدید اینتل

پردازنده‌های فعلی اینتل از سری Raptor Lake نیز در بسیاری از موارد از فرکانس ۵ گیگاهرتز عبور می‌کنند. بالاترین مدل‌های ویژه‌ی لپ‌تاپ مثل Core i9-13900HX و Core i9-13900H موفق به ثبت سرعت کلاک ۵.۴ گیگاهرتز نیز شدند و مدل‌های دیگری مانند Core i7-1370P که بیشتر در رسته‌ی تراشه‌های موبایل اینتل قرار می‌گیرند نیز به سرحد ۵.۲ گیگاهرتز می‌رسد.

لازم به ذکر است که ادعای مطرح شده در خصوص سرعت کلاک پردازنده‌های Meteor Lake فقط به هسته‌های Performance این تراشه‌ها مربوط می‌شود و کارایی هسته‌های کوچک‌تر هنوز مشخص نشده است. سری جدید پردازنده‌های موبایل اینتل از فناوری ساخت Intel 4 این شرکت استفاده می‌کنند و هسته‌های Redwood Cove و Crestmont نیز معماری هیبریدی CPU را تشکیل می‌دهند. علاوه‌بر‌این، سومین هسته‌ی کم مصرف این پردازنده‌ها در قابل جداگانه‌ای برای آن تعبیه خواهد شد اما ممکن است اینتل در شمارش هسته‌های کلی CPU این موارد را حساب نکند.

معماری مورد انتظار CPU اینتل برای عرضه در پایان سال ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی شده و لپ‌تاپ‌های رده بالای نسل بعد از این تراشه‌ها بهره خواهند برد. همچنین این شرکت معماری گرافیکی جدید Xe-LPG را معرفی خواهد کرد که از Alchemist مشتق شده و محصولات جدید به کار گرفته می‌شود. انتظار می‌رود اینتل به‌صورت رسمی تراشه‌های موبایل جدید خود را در رویداد Innovation جدید این شرکت معرفی کند که برای ماه سپتامبر ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی شده است.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده