نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۵۱

عملکرد GPU عرضه نشده Intel Arc A580؛ در سطح RX 7600

نتایج بنچمارک Geekbench منتشر شده از پردازنده گرافیکی دسکتاپ Intel Arc A580 نشان می‌دهد که GPU گیمینگ جدید اینتل از نظر قدرت پردازشی با Radeon RX 7600 برابری می‌کند.

حدود یک سال پیش، اینتل پردازنده گرافیکی Arc A580 را به‌عنوان یک کارت گرافیک میان‌رده گیمینگ برای دسکتاپ معرفی کرد اما در این مدت توسط شرکت نادیده گرفته شد. لاین آپ محصولات Alchemist تقریباً برای یک سال بین سری A7 و A3 تقسیم شده و سری A5 نیز احتمالاً به‌زودی جایگاه متناسب خود را در میان محصولات گرافیکی تیم آبی پیدا خواهد کرد.

اینتل اخیراً از مدل لپ‌تاپ پردازنده‌های Arc A570M و A530M رونمایی کرد که هر دو از GPU جدید ACM-G12 استفاده می‌کردند. بااین‌حال، Arc A580 قرار نیست با این تراشه عرضه شود. چرا که این کارت از ۲۴ هسته Xe بهره می‌برد و تراشه جدید G12 به ۱۶ هسته Xe محدود شده است. بنابراین هیچ دلیل مشخصی وجود ندارد که پردازنده گرافیکی Arc A580 چرا تاکنون عرضه نشده است.

تایج بنچمارک پردازنده گرافیکی Arc A580

پردازنده گرافیکی Arc A580 با ۸ گیگابایت حافظه GDDR6 و پهنای باند قابل مقایسه با سری Arc A750/770 عرضه می‌شود. انتظار می‌رود سرعت کلاک GPU نیز در حدود ۱۷۰۰ مگاهرتز باشد اما نرم‌افزار Geekbench نشان می‌دهد که این مقدار به سرحد ۲۴۰۰ مگاهرتز نیز رسیده است. لازم به ذکر است که توان مصرفی GPU به ۱۷۵ وات می‌رسد که قطعا کمتر از سری Arc A750/770 است اما هنوز هم چیزهای زیادی برای ارائه باقی می‌گذارد.

این GPU در نتایج منتشر شده در قالب یک مادربرد Intel Z690 و همراه‌با یک پردازنده غیر K مدل Core i7-12700 مورد بررسی قرار گرفته است. این احتمال هم وجود دارد که این نتایج برای یک ستاپ پیش ساخته باشد که جدیداً به حوزه تمرکز اینتل در زمینه پردازنده‌های گرافیکی جدید این شرکت تبدیل شده است. اما از نظر عملکرد این GPU نیز امتیاز ۸۲۹۹۲ را داریم که تقریباً با جایگاه رسمی کارت گرافیک Radeon RX 7600 برابری می‌کند.

مشخصات فنی پردازنده های گرافیکی آرک اینتل

پردازنده گرافیکی Arc A580 هنوز به‌صورت رسمی عرضه نشده و حتی تویط اینتل در وبسایت رسمی این شرکت نیز قرار نگرفته است. بااین‌حال، انتشار نتایج بنچمارک آن به وضوح نشان می‌دهد که این شرکت احتمالاً برای عرضه این مدل برنامه‌ریزی می‌کند تا وعده سال گذشته این آن‌ها را برای عرضه پنج GPU گیمینگ دسکتاپ برآورده کند.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده