نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۳۷

افشای مشخصات کارت گرافیک AMD Radeon RX 7800 XT

اطلاعات جدیدی که ازطریق شرکت PowerColor فاش شده، تأیید می‌کند که کارت گرافیک AMD Radeon RX 7800 XT از ۳۸۴۰ هسته و ۱۶ گیگابایت حافظه VRAM برخوردار است.

شرکت PowerColor به شکل غیرمنتظره‌ای اقدام به انتشار صفحه محصول مربوط‌به کارت گرافیک جدید AMD Radeon RX 7800 XT کرده که قرار است به‌زودی جایگزین RX 6800 XT از نسل قبل شود. نسخه‌ای از این GPU که توسط PowerColor فاش شده، از طراحی Red Devil این شرکت بهره‌مند شده و از یک سیستم خنک‌کننده‌ی کاستوم و طراحی PCB اختصاصی استفاده می‌کند که در قالب پیکربندی خنک‌کننده‌ی ۳ فن با طراحی ۲.۲ اسلات قرار دارد.

اما نکته مهم‌تر این است که این اولین افشای واقعی اطلاعات مربوط‌به سری 7800XT تاکنون محسوب می‌شود. با شروع از مشخصات فنی کارت گرافیک AMD Radeon RX 7800 XT باید گفت که حالا تأیید شده که GPU این کارت ترکیبی از تراشه‌های Navi 31 و Navi 32 در یک ساختار MCM است برپایه پردازنده گرافیکی Navi 31 طراحی شده اما به‌جای ۶ واحد MCD که در نسخه کامل این GPU وجود دارد، از چهار MCD برخوردار است.

به این ترتیب این GPU شامل ۳۸۴۰ هسته در قالب ۶۰ واحد محاسباتی یا Compute Unit است. این کانفیگ به فرکانس گیم کلاک ۲۲۵۵ مگاهرتز و سرعت بوست کلاک ۲۵۶۰ مگاهرتز منجر خواهد شد. بنابراین باید انتظار چیزی در حدود ۴۰ ترافلاپس توان پردازش گرافیکی را داشته باشیم.

کارت گرافیک جدید AMD Radeon RX 7800 XT

در خصوص حافظه گرافیکی AMD Radeon RX 7800 XT نیز به ۱۶ گیگابایت GDDR6 VRAM اشاره شده که در یک رابط گذرگاه ۲۵۶ بیتی قرار گرفته و ۶۴ مگابایت حافظه کش Infinity Cache استفاده می‌کند که با سرعت ۱۸ گیگابیتی خود یک پهنای باند ۵۷۶ گیگابایت بر ثانیه را برای آن به ارمغان خواهد آورد. این مدل به‌خصوص از یک منبع تغذیه ۸۰۰ واتی استفاده می‌کند که TDP آن باید در حدود ۳۰۰ وات باشد.

در مورد طراحی PCB نیز گفته شده که طراحی قرارگیری ۱۸ فازی VRM و نحوه قرار گرفتن GPU به طراحی کوچکتری منجر شده که از پردازنده گرافیکی Navi 32 استفاده می‌کند. برخی از مشخصات برجسته کارت گرافیک ساخت PowerColor عبارت‌اند از:

  • صفحه پشتی تقویت شده فلزی
  • بایوس دوگانه
  • طراحی باکیفیت و ۱۴ لایه PCB
  • مانیتورینگ DrMOS با IMON Digital
  • چیدمان بهینه‌سازی شده‌ی لوله‌های حرارتی
  • افکت‌های شخصی‌سازی شده ARGB
  • طراحی تیغه فن حلقه‌ای

طراحی کارت گرافیک AMD Radeon RX 7800 XT

قیمت گذاری کارت گرافیک AMD Radeon RX 7800 XT نیز جالب توجه خواهد بود. قبلا مشاهده کردیم که AMD کارت گرافیک Radeon RX 7900 GRE را با قیمت ۶۴۹ دلار روانه بازار کرد که بدان معنا است که کارت گرافیک 7800XT می‌تواند نزدیک به ۶۰۰ دلار قیمت داشته باشد. البته نسخه GRE تنها برای یکپارچه سازان سیستم در دسترس قرار خواهد گرفت که باعث می‌شود AMD همچنان بتواند کارت گرافیک 7800XT را نیز با قیمت ۶۴۹ دلار عرضه کند.

مگر اینکه تیم قرمز به سمت مسیر رقابتی پیش رفته و قیمت محصول جدید خود را بین ۵۴۹ تا ۵۹۹ دلار متعادل کند. تنها در این صورت می‌توان این محصول را یک GPU جایگزین خوب برای RTX 4070 معرفی کرد.

بک پلیت کارت گرافیک AMD Radeon RX 7800 XT

در مورد زمان عرضه این کارت نیز AMD اخیرا تایید کرده که کارت گرافیک رده بالای جدیدی از سری RDNA 3 در راه است و طی این دوره سه‌ماهه به‌دست کاربران خواهد رسید. ضمن اینکه باتوجه‌به شایعات اخیر این احتمال هم وجود دارد که کارت گرافیک Radeon RX 7800 XT همراه‌با Radeon RX 7700 XT عرضه شود. چیزی که قطعی است عرضه GPU جدید تیم قرمز در آینده نزدیک است که شاید گیمزکام 2023 زمان مناسبی برای آن باشد.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده