نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۰۱

کارت‌های گرافیک Radeon RX 7000 بالاخره وارد رده‌بندی استیم شدند

در جدیدترین رده‌بندی محبوب‌ترین کارت‌های گرافیک گیمینگ استیم، نخستین کارت گرافیک سری Radeon RX 7000 وارد چارت شد. RTX 4060 Ti در رده سوم قرار گرفته است.

آپدیت ماهانه‌ی فهرست پرکاربردترین کارت‌های گرافیک پی سی گیمرها در وبسایت استیم منتشر شده که مجددا شاهد تغییراتی در جایگاه محبوب‌ترین محصولات انویدیا و AMD میان کاربران این پلتفرم بودیم. ماه گذشته، RTX 3060 به روند به رشد خود به سمت صدر جدول اصلی این رده‌بندی ادامه داد و بعد از مدت‌ها جایگاه GTX 1650 را تصاحب کرد. باتوجه‌به قیمت پایین مدل سری Ampere و دسترسی گسترده به آن در بازار محصولات دسته دوم، این GPU میان‌رده ثابت کرد که از محبوبیت بسیار بالایی بین پی سی گیمرها برخوردار است.

حالا و با نگاه به عملکرد پردازنده‌های گرافیکی در ماه ژوئیه، مشاهده می‌کنیم که RTX 3070 است که در رده نخست فهرست این ماه قرار می‌گیرد. اما در رده دوم به طرز عجیبی GeForce RTX T10-8 قرار گرفته که یک کارت گرافیک حرفه‌ای از دوران Turing به شمار می‌رود. رتبه سوم این فهرست نیز ممکن است برای مخاطبان تعجب برانگیز باشد؛ جایی که RTX 4060 Ti و درواقع نسخه ۸ گیگابایتی آن مشاهده می‌شود.

چارت استیم برای ماه جولای

کارت گرافیک RTX 4060 Ti چندان مورد رضایت منتقدین قرار نگرفت و اکثر منابع امتیازات پایینی به آن دادند. به زعم بسیاری از منتقدان و کاربران، این GPU ارزش قیمت ۴۰۰ دلاری آن را ندارد. حتی اخباری از بازار ژاپن به گوش می‌رسید که در اولین روز عرضه‌ی این محصول، خریداران اصلا استقبال خوبی از آن نداشتند.

اما جدا از انویدیا، AMD از ورود اولین کارت گرافیک از سری Radeon RX 7000 به این چارت رضایت خواهد داشت. این محصولات از ماه دسامبر سال گذشته به بازار عرضه شدند و تاکنون هیچ یک از مدل‌های آن به فهرست اصلی استیم راه نیافته بود. از میان سه کارت گرافیک رده مصرف‌کننده این خانواده RX 7900 XTX است که در رده هفتم فهرست این ماه قرار گرفت.

جدیدترین فهرست رده بندی GPU استیم

AMD همچنین از عملکرد خوب پردازنده‌های خود در ماه ژوئیه نیز خوشحال خواهد شد. بعد از اینکه برای هفتمین ماه پیاپی اینتل در رقابت با تیم قرمز برتری را از آن خود کرده بود، تراشه‌های AMD با کسب ۱.۶ درصد افزایش در سهم خود از بازار CPU به ۳۳.۱۹ درصد رسیدند.

نسل چهاردهم پردازنده‌های اینتل موسوم به Meteor Lake که درواقع یک نسخه رفرش‌شده از پردازنده‌های نسل سیزدهم خواهند بود، نیمه دوم امسال معرفی می‌شوند. باید دید آن‌ها شرایط را در بازار به چه نحوی تغییر خواهند داد.

فهرست CPU استیم

بخشی از فهرست رده بندی استیم که همواره شکل و شمایل ثابتی را به خود گرفته، سیستم‌عامل مورد استفاده کاربران است که با برتری انحصاری و مقتدرانه ۹۶.۲۱ درصدی ویندوز همراه است. در این زمینه Windows 11 به روند به رشد خود ادامه داده است و ویندوز Windows 10 نیز با نرخ مشابهی سقوط می‌کند.

جدیدترین سیستم‌عامل مایکروسافت در ماهی که گذشت تقریبا ۱ درصد سهم بیشتری را کسب کرد و نسخه قبلی آن با ۱.۵۶ درصد افت کاربران مواجه بوده است. به این ترتیب Windows 10 هم‌اکنون توسط ۵۷.۸۷ درصد کاربران مورد استفاده قرار گرفته و سهم Windows 11 دقیقا ۳۶.۶۷ درصد است. مایکروسافت در سال ۲۰۲۵ پشتیبانی از Windows 10 را متوقف خواهد کرد.

چارت سیستم عامل استیم

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربرها در میان بگذارید.


منبع techspot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده